کد خبر : 27231
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 تیر 1403 - 13:29

بورس با پیروزی پزشکیان از بلاتکلیفی رها می‌شود

بورس با پیروزی پزشکیان از بلاتکلیفی رها می‌شود

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عدم پوشش هزینه های شرکت ها با رشد آرام دلار نیما، گفت: با انتخاب رئیس جمهور، بورس از بلاتکلیفی چند‌ ماهه رها می شود.

محمد خبری‌زاد با بیان اینکه بورس هفته قبل تحت‌تاثیر اخبار انتخاباتی روزهای نوسانی را به ثبت رساند به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: با این وجود ابهامات و سرگردانی در مقطع فعلی از دو دیدگاه متفاوت نامزدهای به دوره دوم راه‌یافته ریاست‌جمهوری نشات می‌گیرد. هفته جاری با مشخص شدن رئیس دولت جدید و مستقر شدن تیم اقتصادی، تصویر روشن‌تری از دورنمای اقتصاد بدست خواهد آمد.

رشد نرخ دلار نیما در هفته‌های گذشته چندان قابل توجه و پرفشار نبود. به طوری که به نظر می‌رسد این نرخ تا پایان سال به محدوده‌های ۴۸هزار تومان افزایش پیدا کند. در این صورت رشد این نرخ به اندازه‌ای آرام و تدریجی خواهد بود که اثر رشد نیما در صورت‌های مالی آن‌طور که باید و شاید بروز پیدا نخواهد کرد.

هزینه‌های تحمیل‌شده به شرکت‌ها در ماه‌های گذشته تا حدودی با دلار بازار آزاد محاسبه شده و رشد‌های محدود هزینه‌های محاسبه‌شده با دلار بازار آزاد را پوشش نمی دهد. بنابراین با نرخ‌های فعلی و رشد‌های محدود نمی‌توان تابلوی معاملاتی چندان سبزپوشی متصور بود.

نرخ بهره اوراق اخزا در اغلب موارد حدود ۲درصد از معادل نرخ سود بانکی، بهره بیشتری به متقاضیان ارائه می‌دهد. براساس سیاست اخیر بانک مرکزی، بانک‌ها میانگین نرخی که به پول‌های درشت اختصاص می‌دهند از ۳۰ به ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است. از طرفی میانگین YTM نرخ اخزا به حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد نزول نرخ‌های کنونی مستلزم افزایش بکارگیری سیاست‌های انبساطی یا افزایش تقاضا در نرخ‌های کنونی است. باید منتظر ماند و دید سیاست‌ها و برنامه‌های تیم اقتصادی رئیس‌جمهور آینده در خصوص مدیریت انتشار چنین اوراقی چه خواهد بود. به نظر می‌رسد با انتخاب سکاندار قوه مجریه بازارهای مالی بویژه بورس از بلاتکلیفی چند‌ماهه رها شوند و ماه‌های آینده روند مشخص‌تری را دنبال کنند.

منبع : بورس پرس

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.