کد خبر : 14442
تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 21:37

وزارت آموزش و پرورش مکلف به بهینه سازی دوران نوجوانی و آماده سازی نیروی انسانی کارآمد شد

وزارت آموزش و پرورش مکلف به بهینه سازی دوران نوجوانی و آماده سازی نیروی انسانی کارآمد شد
نمایندگان مجلس وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند در راستای بهینه سازی دوران نوجوانی، هویت بخشی به نوجوانان و آماده سازی نیروی انسانی کارآمد در نقش های خانوادگی و اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه، ۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با تبصره بند الف ماده ۸۰ لایحه مذکور با ۱۴۰ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس این تبصره؛ وزارت آموزش و پرورش مکلف است در راستای بهینه سازی دوران نوجوانی، هویت بخشی به نوجوانان و آماده سازی نیروی انسانی کارآمد در نقش های خانوادگی و اجتماعی اقدامات ذیل را انجام دهد:

-۱ راه اندازی بازار مجازی و غیرمجازی «نوجوان کارآفرین» در راستای هدفمندسازی اوقات فراغت نوجوانان و مستندسازی فعالیت نوجوانان

در ادامه نمایندگان با بند (ب) ماده ۸۰ لایحه مذکور با ۱۵۳ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (ب) ماده ۸۰ لایحه مذکور آمده است:

ب- به منظور شناخت تحولات حوزه زنان و خانواده، افزایش کارایی در اقدامات و سیاست های مرتبط، اصلاح قوانین و مقررات و بهبود نظام حکمرانی در راستای ارتقای خانواده مداری و تقویت رویکرد الگوی ایرانی اسلامی زن (الگوی سوم)، معاونت امور زنان و خانواده با همکاری دستگاه های ذیربط و مراکز پژوهشی و اندیشه ورز مکلف است نسبت به تعیین شاخص های سنجش وضعیت زنان و خانواده، تهیه اطلس حوزه زنان و خانواده و آینده پژوهی مسایل این حوزه در سال اول برنامه اقدام نماید.

همچنین نمایندگان در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه با تبصره یک بند (ب) ماده ۸۰ این لایحه با ۱۵۶ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

اجرای پیمایش های ملی مبتنی بر شاخص های احصا شده در حوزه زنان

در تبصره ۱ بند (ب) ماده ۸۰ لایحه مذکور آمده است: وزارت کشور با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه ستاد ملی جمعیت مکلف است نسبت به اجرای پیمایش های ملی مبتنی بر شاخص های احصا شده در حوزه زنان، خانواده و جمعیت در سال اول و آخر برنامه اقدام نموده و نتایج آن را در اختیار دستگاه ها و نهادهای ذیربط قرار دهد.

در ادامه نمایندگان با تبصره ۲ بند (ب) ماده ۸۰ لایحه مذکور با ۱۶۲ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس تبصره ۲ بند (ب) ماده ۸۰ این لایحه؛ نظر به ضرورت روشن نمودن ابعاد گفتمان انقلاب اسلامی، کنش گری پیشدستانه و مطالبه گری در حوزه زنان و خانواده در عرصه بین المللی، وزارت امور خارجه با همکاری معاونت امور زنان و خانواده و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مکلف است نسبت به انجام اقدامات فعالانه در ابعاد مختلف از جمله اقدامات تبلیغی و روشنگرانه در مورد نقش فعال بانوان در ایران و جوامع اسلامی و طراحی شاخص های کنشگری زن مسلمان اقدام نماید.

همچنین نمایندگان با توجه به ابهاماتی که در بند الف ماده ۸۰ لایحه برنامه هفتم توسعه وجود داشت این بند را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

براساس بند الف ارجاعی ماده ۸۰ لایحه مذکور؛ باهدف ترویج الگوی صحیح همسر گزینی، ترغیب به ازدواج به هنگام و پایدار و هم چنین کاهش طلاق، معاونت امور زنان و خانواده به عنوان نهاد تنظیم گر حوزه زنان و خانواده مکلف است با همکاری وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی کل کشور، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و با استفاده از نظرات مشورتی مرکز مدیریت حوزه های علمیه در سال اول اجرای برنامه نسبت به تهیه برنامه ساماندهی وگسترش مراکز مشاوره خانواده اقدام نموده و آن را به تصویب هیأت وزیران برساند به گونه ای که در طول سال های اجرای برنامه موارد زیر اجرائی گردد:

-۱ ساماندهی و اعتباربخشی مراکز مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامی- ایرانی

-۲ ساماندهی، یکپارچه سازی و ایجاد نظام صلاحیت سنجی و رتبه بندی مشاوران

-۳ ترویج مشاوره قبل، حین و پس از ازدواج حداقل به مدت پنج سال

۴- تدوین تمهیدات قانونی در مورد ساز و کار اعطای یارانه مشاوره.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.