کد خبر : 12745
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مهر 1402 - 9:20

با تداوم بی‌برنامگی دولت، بمب تورمی جدید در راه است

با تداوم بی‌برنامگی دولت، بمب تورمی جدید در راه است

تجربه سال‌های اخیر نشان داده که معمولا بعد از دوره‌ای از شوک تورمی شاهد مقطعی ثبات و مجددا آغاز شوکی جدید هستیم، شوکی که برخی معتقد هستند در همین نیمه دوم سال جاری باید منتظر آن باشیم و برخی دیگر نیمه اول سال آینده را تاریخ قطعی این انفجار می‌دانند!

به گزارش اقتصاد پرس؛ تجربه سال های اخیر نشان داده که معمولا بعد از دوره ای از شوک تورمی شاهد مقطعی ثبات و مجددا آغاز شوکی جدید هستیم، شوکی که برخی معتقد هستند در همین نیمه دوم سال جاری باید منتظر آن باشیم و برخی دیگر نیمه اول سال آینده را تاریخ قطعی این انفجار می دانند!

هر چه هست شرایط کلان اقتصادی ما در کنار بی برنامگی قابل مشاهده دولت همه را به این جمع بندی رسانده که این انفجار تورمی دوباره دیر یا زود رخ خواهد داد، به ویژه آنکه پیش بینی می شود در سال آینده شاهد افزایش قیمت حامل های انرژی، نان و بسیاری از کالاهای اساسی باشیم. در کنار همه این ها نباید از شرایط بازار ارز هم به سادگی گذشت که همواره نقش عمده ای در شرایط تورمی اقتصادی ما دارد، همین حالا نیز به واسطه تحولات رخ داده به واسطه درگیری حماس و اسرائیل شاهد خیز جدیدی از قیمت دلار هستیم که بسیاری را نگران کرده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی باور دارند که قیمت دلار همین حالا نیز به زور برخی اقدامات روانی کنترل شده و احتمالا به زودی شاهد در رفتن این فنر خواهیم بود، میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی با تاکید براین‌که سیاست فعلی نهاد پولی کشور در بازار ارز مانند گذشته است و اشتباهات را چندباره تکرار می‌کنند به تجارت‌نیوز گفت: سیاست دستوری دولت برای کنترل بازار ارز تنها منبع خلق ارزش یعنی تولید را فلج کرده است.

او ادامه داد: کاهش ارزش دستمزدها نسبت به قیمت کالاها و خدمات و تنزل سطح رفاه اجتماعی صرفا ناشی از چاپ پول نیست. چاپ پول مقدمتا از بین برنده ارزش نیست. اگر می‌بینیم ارزشی از ما کم شده، مشخصا جایی ارزشی از بین رفته است. ما عرصه این کشور را برای صاحبان کسب‌‌‌‌‌وکار بی‌ثبات کرده‌‌‌‌‌ایم، آنها هم بساط خود رامنقبض کرده‌‌‌‌‌اند و کمتر تولید می‌کنند و کمتر ارزش می‌‌‌‌‌آفرینند.

رادپور درباره آینده بازار ارز ضمن واضح بودن شرایط مانند تجربه‌های گذشته گفت:این دوره هم مثل دوره‌‌‌‌‌های قبل است، با این تفاوت که امروز مهم‌ترین محرک قیمت دلار در بی‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌ترین وضعیت خود قرار دارد. تورم کشورمان چند سال ‌است که رکوردهایی نزدیک به ۵۰‌درصد را به‌ثبت می‌رساند. با این نرخ تورم، فشار‌‌‌‌‌ها برای افزایش قیمت ارز بیش از دوره‌‌‌‌‌های قبل خواهد بود.

در هر صورت مردم این روزها نگرانی جدی در مورد شوک تورمی جدید دارند و این مساله از همین حالا ذهن بسیاری را به خود برای سال آینده مشغول کرده اتفاقی که با شرایط بی برنامگی فعلی دولت اصلا بعید به نظر نمی رسد.

منبع: نواندیش

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.