کد خبر : 16378
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1402 - 16:32

بانک جهانی: در صورت بدل شدن جنگ غزه به یک نزاع منطقه‌ای، شاهد نفت ۱۵۷ دلاری باشید!

بانک جهانی: در صورت بدل شدن جنگ غزه به یک نزاع منطقه‌ای، شاهد نفت ۱۵۷ دلاری باشید!

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا که سرمایه‌گذاران در آستانه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و انتشار آمار اقتصادی جدید چین، محتاط شده بودند، بیش از یک‌درصد کاهش یافت.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بانک جهانی اعلام کرد اگر اختلال عرضه قابل‌توجهی به دلیل جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی روی ندهد، میانگین قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۴، به ۸۱ دلار می‌رسد. براساس جدیدترین گزارش «چشم‌انداز بازار‌های کالایی» بانک جهانی، انتظار می‌رود قیمت نفت در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، به‌طور متوسط ۹۰ دلار در هر بشکه باشد که تفاوت چندانی با قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه که زیر ۹۰ دلار بود، ندارد. در گزارش بانک جهانی آمده است، جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی تاکنون، تاثیر محدودی بر بازار‌های جهانی کالا داشته است، به‌طوری که قیمت نفت از زمان آغاز این درگیری‌ها در هفتم اکتبر، حدود شش‌درصد رشد کرده است. اما قیمت‌های کالا‌های کشاورزی، اکثر فلزات و کالا‌های دیگر به دلیل توانایی بهبودیافته اقتصاد جهانی برای جذب شوک‌های قیمت نفت، کاهش چندانی نداشته‌اند.

با این حال، این وام‌دهنده جهانی، سه سناریوی خطر احتمالی اختلالات عرضه نفت را براساس تجربه تاریخی از دهه ۱۹۷۰ ارزیابی کرده است. در سناریوی اختلال کوچک بانک جهانی که عرضه جهانی نفت حداکثر دو میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند، قیمت نفت در ابتدا بین سه تا ۱۳‌درصد نسبت به میانگین سه ماهه جاری افزایش پیدا کرده و به محدوده ۹۳ تا ۱۰۲ دلار در هر بشکه می‌رسد. در سناریوی اختلال متوسط که تقریباً با جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ قابل قیاس است، ممکن است حداکثر پنج میلیون بشکه در روز از عرضه جهانی نفت مختل شود و قیمت نفت در ابتدا بین ۲۱ تا ۳۵‌درصد افزایش پیدا کرده و به محدوده ۱۰۹ تا ۱۲۱ دلار در هر بشکه خواهد رسید. در سناریوی اختلال بزرگ که با تحریم نفتی اعراب در سال ۱۹۷۳ قابل قیاس است، عرضه جهانی نفت حداکثر هشت میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند و قیمت‌ها در ابتدا بین ۱۴۰ تا ۱۵۷ دلار در هر بشکه افزایش خواهند یافت.

براساس گزارش اویل پرایس، ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی و نائب رئیس ارشد اقتصاد توسعه بانک جهانی در این باره گفت: اگر جنگ تشدید شود، اقتصاد جهانی برای اولین بار در دهه‌های گذشته، با یک شوک انرژی دوگانه مواجه می‌شود که نه‌فقط از جنگ در اوکراین، بلکه از خاورمیانه هم خواهد بود.
سقوط قیمت نفت در آستانه انتشار آمار آمریکا و چین

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا که سرمایه‌گذاران در آستانه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و انتشار آمار اقتصادی جدید چین، محتاط شده بودند، بیش از یک‌درصد کاهش یافت. بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۱۱ سنت معادل ۶/۱‌درصد کاهش، به ۸۹ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۳۴ سنت معادل ۲/۱‌درصد کاهش، به ۸۴ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت «سی‌ام‌سی مارکت» در این باره گفت: با وجود تشدید جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی، حمله زمینی کاملاً قابل پیش‌بینی بود. تحولات آخر هفته، عدم گسترش جنگ در خاورمیانه را نشان داد و باعث عقب‌نشینی قیمت نفت شد. نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت روز جمعه پس از آغاز عملیات زمینی نیرو‌های اشغالگر صهیونیستی در نوار غزه و تشدید نگرانی‌ها نسبت به احتمال گسترش جنگ و مختل شدن عرضه نفت خاورمیانه، سه‌درصد صعود کرده بودند. سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه نشست روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا، آمار اشتغال آمریکا و درآمد اپل برای ارزیابی هرگونه نشانه‌ای از کندی اقتصادی و متاثر شدن تقاضا برای نفت در بزرگترین مصرف‌کننده جهان هستند. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد. با این حال، بانک‌های مرکزی انگلیس و ژاپن هم سیاست پولی خود را بازبینی خواهند کرد.

چین در هفته جاری شاخص مدیران خرید بخش تولید و خدمات را منتشر خواهد کرد. سرمایه‌گذاران برای ارزیابی وضعیت چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، منتظر این آمار هستند. در شرایطی که تحولات خاورمیانه، سرمایه‌گذاران را مضطرب نگه داشته و باعث نوسان قیمت‌ها شده است، نفت برنت و شاخص نفت آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار در سه هفته اخیر، سقوط کردند. واندانا هری، مؤسس شرکت «واندا اینسایتس» در این باره گفت:، اما آخر هفته گذشته، نشان داد جنگ به سرزمین‌های اشغالی و غزه محدود مانده است. از این رو، نفت وضعیت بیش‌خرید پیدا کرد و احتمالاً روند کاهش آن ادامه پیدا می‌کند. براساس گزارش رویترز، شهروندان فلسطینی در شمال غزه، روز دوشنبه حملات هوایی و توپخانه‌ای شدید رژیم صهیونیستی همزمان با ورود نیرو‌های زمینی این رژیم با پشتیبانی تانک‌ها را گزارش کردند.

/هم میهن

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.