کد خبر : 13491
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1402 - 17:29

کارشناس بازار سرمایه نوشت:

بازارگردانان هر روز بر جان و مال مردم چنگ می‌زنند و تابلوهای معاملاتی را قتلگاه سرمایه کرده‌اند!

بازارگردانان هر روز بر جان و مال مردم چنگ می‌زنند و تابلوهای معاملاتی را قتلگاه سرمایه کرده‌اند!

در بورس تهران، اگر ربات و الگوریتم و تخفیف ها در اختیار مردم عادی قرار گیرد، آیا هر یک از آنها نمی توانند بازارگردانان خوبی در بازار باشند؟!

به گزارش اقتصاد پرس؛ به دنبال افت کلی شاخص بورس تهران و خروج نقدینگی حقیقی و به اصطلاح پول های سرمایه گذاری مردم از بازار سرمایه که منجر به بی رمقی این بازار شده است؛ انتقادهای زیادی به عدم حمایت و تصمیم های عملیاتی مسئولان و تصمیم گیران کلان اقتصاد کشور و مدیران سازمان بورس  وارد شده است چرا که عمده پول در گردش بازار بورس کشور  و اصطلاحا بازارگردانی بورس بر عهده نهادها و شرکت های حقوقی و دولتی است و آنها هستند که اتفاقا در شرایطی که باید ظاهرا بنا به دستور مدیران باید از بازار حمایت کنند اما در عمل در بعضی سهام شاخص ساز بازار، اصطلاحا آنقدر رنج های منفی سنگین می کشند تا قیمت های سهام منفی و کاهشی شود!

در همین رابطه، سالار صفایی یکی از کارشناسان با تجربه بازار بورس دیروز (یکشنبه – ۲۳ مهر ۱۴۰۲) در کانال تلگرامی خود نوشت:

“هر بار که مشکل بازارگردانی مطرح می شود، فقط یک روز ربات و الگوریتم و بازارگردان ها را تعطیل می کنند و از فردا دوباره روز از نو، روزی از نو! مردم از شما بابت این مشکلاتی که برایشان درست کرده اید جواب و رسیدگی فوری و جدی می خواهند. توضیح دهید که چه کردید؟! اصلاً کاری کردید؟!

بازارگردانی به شیوه‌ فعلی و با دستورالعملی فشل و اهدافی مبهم و در حالی که عملیات خرید و فروش برایشان معاف از مالیات است و ۸۰ درصد تخفیف کارمزدی نیز دارند؛ نه تنها مصداق بی‌عدالتی است، بلکه فراهم آوردن شرایط تار و مار مردم و تبدیل تابلوی معاملات به قتلگاه سرمایه‌هاست.

سهامدار بیچاره‌ و درد کشیده که با ۸۰ درصد زیان سهم خود را می‌فروشد ، باید از آن ته مانده ناچیز سرمایه‌ نابود شده‌اش نیز نیم درصد مالیات پرداخت کند! این مالیات با کدام منطق و عقل و اخلاقی سازگار است؟ وقتی از سود و زیان همزمان مالیات ستانده می‌شود، مقدار آن باید برای همه به شدت کاهش یابد.

بازارگردان و ربات و الگوریتم با معافیت مالیاتی و کارمزد تقریباً نزدیک به صفر، بدون هیچ معیار و مبنای علمی و با توسل به دامنه نوسان محدود و بازیِ ناعادلانه‌، کارمزد ناچیز و مالیات صفر، آن تابلوهای معاملاتیِ پلیدی را طرح می‌زند که هر روز بر جان و مال سرمایه‌گذار تنها و بی‌کس چنگ می‌زند!

سوال اینجاست، اگر ربات و الگوریتم و تخفیف ها در اختیار مردم عادی قرار گیرد، هریک نمی توانند بازارگردانان خوبی در بازار باشند؟! “

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.