کد خبر : 2349
تاریخ انتشار : جمعه 23 تیر 1402 - 18:11

این شغل‌‌ها در سایه جهان دیجیتالی در حال انقراض هستند

این شغل‌‌ها در سایه جهان دیجیتالی در حال انقراض هستند

تحولات فناورانه در زندگی انسان‌ها باعث شده است فناوری‌های مدرن به تدریج جای بسیاری از شغل‌های رایج را بگیرند و برخی دیگر را هم تهدید به انقراض کنند.

اقتصاد پرس؛ تحولات فناورانه در زندگی انسان‌ها باعث شده است فناوری‌های مدرن به تدریج جای بسیاری از شغل‌های رایج را بگیرند و برخی دیگر را هم تهدید به انقراض کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه القبس در گزارشی در این زمینه اعلام کرد، یکی از مهم‌ترین شغل‌های در حال انقراض، شغل تایپیست و خبرنگاری در رسانه‌هاست که با توجه به الکترونیکی شدن ارتباطات و استفاده وزارتخانه‌ها و سایر منابع خبری از اپلیکیشن‌های ارتباط جمعی، دیگر نه نیازی به تایپیست وجود دارد و نه حتی خبرنگار تا به تدریج خدمات هوشمند الکترونیکی جای آنها را بگیرند.

گفته می‌شود خلبانی نیز به جرگه شغل‌های در معرض تهدید پیوسته است و برنامه‌های کنترل از راه دور و هوش مصنوعی موفق شده‌اند حتی نشست و برخاست هواپیما را هم با موفقیت انجام دهند.

کارمندان دفاتر مسافرتی و گردشگری هم با توجه به گسترش روزافزون وب‌سایت و اپلیکیشن‌های فروش بلیت هواپیما و رزرو هتل و آپارتمان آخرین سال‌های حضور خود را در این شغل سپری می‌کنند.

حتی شغل صندوقداری نیز در ایالات متحده و اروپا رو به انقراض است و دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی جای آنها را در فروشگاه‌ها گرفته‌اند و مردم بدون حضور صندوقدار مبلغ کالاهای خریداری‌شده خود را می‌پردازند.

در این بین شغل مترجمی هم به دلیل افزایش برنامه‌ها و سایت‌های هوشمند ترجمه مستقیم در آستانه خروج از چرخه کار قرار گرفته و بسیاری بدون نیاز به مترجم کارهای خود را انجام می‌دهند.

این روند حتی کارگران نظافت خیابان‌ها را هم تهدید می‌کند، در حال حاضر خودروهایی ساخته شده‌اند که می‌توانند بدون نیاز به حضور کارگران مخازن زباله را مستقیماً تخلیه کنند و مجدداً سر جای خود قرار دهند، همچنین خودروهایی هم به بازار آمده‌اند که می‌توانند خیابان‌ها را تمیز کنند.

تلفنچی دیگر شغلی است که امروز کمتر از آن خبری شنیده می‌شود و شرکت‌ها و سازمان‌ها اقدام به نصب برنامه روی تلفن‌های مرکزی خود می‌کنند و بقیه کارهای مربوط به پاسخگویی به مشتریان و مراجعان را به هوش مصنوعی این برنامه می‌سپارند.

چاپخانه‌ها، روزنامه‌های کاغذی و انتشاراتی‌ها نیز به تدریج در حال محو شدن هستند، اکثر مردم اخبار و اطلاعات خود را از طریق شبکه‌های مجازی و اپلیکیشن‌های تلفن همراه هوشمند دریافت می‌کنند و دیگر نیازی به خرید روزنامه کاغذی احساس نمی‌کنند.

به گفته کارشناسان، این یکی از موج‌‌هایی است که برخی از شغل‌ها را با خود خواهد برد در حالی که موج‌های بعدی هم در راه هستند که به طور حتم شغل‌های دیگری را تهدید می‌کنند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.