کد خبر : 15583
تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 11:55

ایمن سازی جاده کندوان

ایمن سازی جاده کندوان
ریزش و سقوط سنگ یکی از چالش های اساسی جاده کوهستانی کندوان بود که رئیس جمهور در خرداد امسال در حاشیه کلنگ زنی قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال بر ضرورت رفع مشکلات این جاده تاکید کرده بود که بعد از این تاریخ، طرح ایمن سازی کندوان با اختصاص اعتبار کلان اجرایی شده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ آیت الله رئیسی در حاشیه افتتاح قطعه دوم و آغاز عملیات ساخت قطعه سوم آزادراه تهران- شمال گفته بود: “ایمن سازی جاده چالوس از ضروریات است و باید عملیات نصب گالری، فنس های استاندارد به موازات لق گیری ها در جلوگیری از ریزش سنگ ها در جاده فعلی و پرتردد جاده چالوس در دستور کار قرار گیرد. ”

بنا به اظهار کارشناسان امر، لق گیری ها در نقاط حادثه خیز این جاده، مُسکن و اثر کوتاه مدت دارد و با هر بارندگی خاک های بالادست سُست شده و سنگ ها مجدد ریزش می کنند. براساس بررسی های انجام شده ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده کندوان در حوزه استحفاظی مازندران و شهرستان چالوس شناسایی و به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است.

اما پیرو دستور رئیس جمهور با تلاش های نهادهای مربوط طرح ایمن سازی این جاده در دستور کار مسوولان امر قرار گرفته که به تازگی یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای ایمن سازی این محور اختصاص یافته است.

جاده کرج – چالوس به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر از آنجایی که نیمی از آن در حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس واقع شده و به کندوان شهرت دارد از دیرباز تاکنون این محور به علت گذر از میان رشته کوه های صخره ای البرز در نقاطی آبستن حوادثی نظیر ریزش سنگ و رانش کوه بوده و بر اثر این حوادث غم انگیز شمار زیادی از عابران سواره رو را به کام مرگ کشانده است.

حدود ۱۴ نقطه حادثه خیز

برابر آمار فقط در سال جاری دستکم ۹ نفر از مسافران در حال گذر در این مسیر بر اثر سقوط تخته سنگ های بزرگ از ارتفاعات به روی سقف خودروهایشان جانشان را از دست دادند و عده زیادی هم پس از مجروح شدن برای مداوا روانه مراکز درمانی خطه غرب مازندران شدند.

آنچه گزارش شده حدود ۱۴ نقطه حادثه خیز در نقاطی از جمله کف هزار چم، دره هریجان، ورودی تونل های سیاه بیشه روستای ولی آباد، هفت برادران، تونل سه قلو، قبل از مجتمع هزار چم، راهدارخانه هزار چم و رستوران صورتی از سوی کارشناسان امر شناسایی شده است. رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده چالوس از اختصاص بیش از یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایمن سازی جاده کوهستانی کندوان خبر داد.

مهدی صفایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود : اگرچه در تابستان امسال به صورت دوره ای چندین بار عملیات لق گیری سنگ ها در نقاطی نظیر کمر زرد و هریجان انجام گرفت منتهی به علت آمد و شد زیاد خودرو ها فرصت برای ایمن سازی کامل مسیر فراهم نشد.

این مسوول اظهار کرد : اعتبار ایمن سازی کامل این محور با انعقاد قرارداد با ۲ پیمانکار انجام گرفته و امضا شده و از ۲۳ مهر ماه عملیات نصب کالری، فنس کشی و لق گیری سنگ ها در این محور را آغاز شده است.

عملیات لق گیری در محدوده سیاه بیشه تا پل زنگوله انجام شده

بر اساس گزارش های رسمی با اختصاص اعتبار یادشده عملیات لق گیری، نصب توری و کالری از کیلومتر ۵۱ تا کیلومتر ۶۹ این محور واقع در محدوده سیاه بیشه تا پل زنگوله انجام شده است.

محور کرج – چالوس جزو یکی از شبکه های ارتباطی اصلی پایتخت کشور به خطه شمال کشور استان گیلان و خطه غربی مازندران است که به علت برخورداری از مناظر طبیعی شگفت انگیز، جاذبه های تاریخی و کوتاه بودن بعد مسافت در تمامی فصول به ویژه ایام نوروز با استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی همراه است.

محور کرج – چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر مربوط کندوان حوزه شهرستان چالوس و بقیه هم جزو حوزه جغرافیایی استان البرز است. برابر آمار به طور میانگین روزانه در نیمه دوم سال حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو در این مسیر تردد می کنند و این آمار در فصول بهار و تابستان به ۵۰ هزار تردد در روز می رسد.

آیت الله رئیسی تاکید کرده بود که مردم باید در تردد در جاده چالوس امنیت داشته باشند و نگران ریزش سنگ‌ نباشند و پیرو این دستور رییس قوه مجریه، وزارت راه و شهرسازی نیز پیگیر ایمن سازی جاده چالوس بوده و گام های مطلوبی برای ایمن سازی این جاده برداشته است.

اجرای تورسنگی در پنج نقطه از محور کندوان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران گفت: اجرای تور سنگی در محور کندوان تا ۲۴ آبان ماه امسال به‌صورت مقطعی ادامه دارد و تا آن زمان تورسنگی در پنج نقطه محور کندوان نصب می‌شود.

حسن جهانیان در گفت و گو درباره اجرای طرح های راهداری به‌منظور حل مشکلات ریزش و رانش در جاده‌های شمال اظهارداشت: امسال ۴۰۰ میلیارد ریال در بحث طرح تور سنگی، ۳۰۰ میلیارد ریال در بحث گام یک گالری در منطقه کمرزرد به‌جز اعتبارات برای اجرای روکش‌های عملیات مستمر آسفالت اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه، نگاه ویژه‌ای به محورهای کندوان و هراز شده است، گفت: همچنین اجرای گالری را در محدوده تونل یک و ۲ محور هراز که شاهد مشکل ریزش سنگ بوده داشتیم و در این زمینه بعد از بستن قرارداد، پیمانکار انتخاب شده و در آستانه تجهیز کارگاه است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران یادآور شد: اجرای تور سنگی در محور کندوان هم تا ۲۴ آبان ماه امسال به‌صورت مقطعی ادامه دارد و تا آن زمان تورسنگی در پنج نقطه محور کندوان نصب می‌شود.

جهانیان با تاکید بر نگاه ویژه رئیس جمهور در حوزه ایمنی راه‌های استان مازندران، خاطرنشان کرد: در این برنامه‌های منسجمی در دستور کار داریم.

منبع: ایرنا

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.