کد خبر : 13154
تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 - 14:29

صعود ایران به جایگاه ۲۱ اقتصادهای دنیا

صعود ایران به جایگاه ۲۱ اقتصادهای دنیا
صندوق بین‌المللی پول با اشاره به افزایش ۱۶۱میلیارددلاری تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۲ از صعود یک‌پله‌ای ایران در رده‌بندی بزرگترین اقتصادهای دنیا و کسب جایگاه بیست‌ویکم در این سال خبر داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود میزان تولید ناخالص داخلی ۱۹۴ کشور جهان ازجمله ایران را در سال ۲۰۲۲ میلادی اعلام کرده است.

بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی، تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال به یک‌هزار و ۶۱۶ میلیارد دلار رسیده که این رقم ۱۶۱ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است. ایران با تولید ناخالص داخلی یک‌هزار و ۶۱۶ میلیارد دلاری خود در سال ۲۰۲۲ میلادی به‌‌عنوان بیست‌ویکمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان در این سال شناخته شده است که بر این اساس اقتصاد ایران از اقتصادهای ۱۷۳ کشور دیگر دنیا بزرگ‌تر است و فقط ۲۰ کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران در این سال داشته‌اند.

رتبه ۲۱ اقتصاد ایران میان ۱۹۴ کشور جهان در حالی است که ایران در معرض شدیدترین تحریم‌های وضع‌شده علیه اقتصاد یک کشور در طول تاریخ قرار دارد.

ارتقای یک‌پله‌ای رتبه ایران در رده‌بندی اقتصادهای بزرگ دنیا

ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی توانسته است رتبه خود را میان اقتصادهای بزرگ دنیا یک پله ارتقا دهد. ایران در این سال تایوان را کنار زده و در جایگاه بیست‌ویکم قرار گرفته است. تایوان که در سال گذشته با اقتصاد یک‌هزار و ۴۷۱ میلیارد دلاری در رتبه بیست‌ویکم جهان قرار داشت، در سال ۲۰۲۲ با تولید ناخالص داخلی یک‌هزار و ۶۱۲ میلیارد دلاری به رتبه بیست‌ودوم نزول کرده است. از دیگر کشورهایی که اقتصاد کوچک‌تری نسبت به ایران در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند عبارت‌اند از: پاکستان، تایلند، هلند، آرژانتین، مالزی، آفریقای جنوبی، امارات، سوئد، اتریش و الجزایر.

چین با اقتصاد ۳۰هزارمیلیاردی بزرگترین اقتصاد دنیا شد

این نهاد بین‌المللی اقتصاد، چین را با تولید ناخالص داخلی ۳۰ هزار و ۲۱۷ میلیارد دلاری به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است. آمریکا با اقتصاد ۲۵ هزار و ۴۶۲ میلیارد دلاری در رتبه دوم و هند با ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

کشورهای ژاپن، آلمان، روسیه، اندونزی، برزیل، انگلیس و فرانسه به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته‌اند. کشور کوچک «توالو» با تولید ناخالص داخلی ۵۸ میلیون دلاری بر اساس شاخص قدرت خرید به‌عنوان کوچک‌ترین اقتصاد دنیا شناخته شده است.

اقتصاد پرس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.