کد خبر : 23555
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 فروردین 1403 - 10:18

ایراد‌های بودجه‌ای شورای نگهبان وقتی که مجلس تعطیل بود، برطرف شد!

ایراد‌های بودجه‌ای شورای نگهبان وقتی که مجلس تعطیل بود، برطرف شد!

روزنامه اعتماد وقوع اتفاقی عجیب در روند بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ را روایت کرده است.

به گزارش اعتماد، در بخشی از این گزارش آمده است:

ابلاغ بودجه در شرایطی صورت گرفت که شورای نگهبان مواردی از اشکالات، ایرادات و ابهامات بخش نخست لایحه بودجه را ۲۲ اسفند ماه به مجلس ارجاع داد؛ یعنی درست در روزی که مجلس آخرین جلسه علنی خود را برگزار کرد و از اساس مشخص نیست اصلاح این موارد چگونه صورت گرفته است.

عجیب‌تر اینکه هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری ۲۶ اسفند، فهرستی با حدود ۲۰ ایراد و ابهام و اشکال این شورا نسبت به مصوبه مجلس یازدهم درباره بخش نخست لایحه بودجه بودجه ۱۴۰۳ را بیان کرد. مهم‌ترین ابهام درباره لایحه بودجه سال آتی همین نکته و سوالی است که بار حقوقی و قانونی آن هم بر گردن مجلس و هم بر گردن مجلس یازدهم است؛ در شرایطی که مجلس جلسه علنی نداشته و ۲۶اسفندماه یک سری از ایرادات شورای نگهبان به اذعان خود سخنگوی این شورا به مصوبه بودجه باقی بوده، چگونه در تاریخ ۲۷ اسفند تمام ابهامات و اشکالات و ایرادات برای این شورا حل شده و مجلس بخش نخست بودجه را ابلاغ کرده است؟

با مراجعه با سایت شورای نگهبان در بخش سامانه جامع نظرات شورای نگهبان، در قسمت مصوبات مجلس، با انتخاب گزینه بودجه سال ۱۴۰۳، جدول روند کار بررسی مصوبه مجلس درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ درج شده است. در انتهای جدول مذکور، در این بخش که گزارش وضعیت بررسی مصوبه بودجه ارایه شده است، آخرین مورد نامه تاریخ ۲۷ اسفند سال ۱۴۰۲ است. در این نامه به امضای سیامک ره پیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان به محمدباقر قالیباف به عنوان رییس مجلس اعلام شده است که در جلسه برگزار شده در شورای نگهبان در همین تاریخ، بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشده است.

در همین جدول نامه‌ای که دقیقا در تاریخ قبل از این حکم قرار دارد، مربوط به تاریخ ۲۴ اسفند است. نامه‌ای از جانب مجلس و ریاست آن رفع ایراد‌های مربوط به «بند «ج» و بند الحاقی «۳» تبصره «۶»» به شورای نگهبان ارسال شده است.

هم با مرور مصوبات و تاریخ‌های برگزاری جلسات علنی در مجلس و هم با بررسی این بخش از سایت اطلاع‌رسانی شورای نگهبان مشخص می‌شود آخرین موارد ارسالی درباره رفع ایرادات از جانب مجلس مربوط به نامه به شماره «۹۷۱۱۴/۱۰/د»، در تاریخ ۲۴ اسفند است. در حالی که در تاریخ ۲۶ اسفند هم سخنگوی شورای نگهبان موارد مغایرت و ایرادات جدید را اعلام کرده است. در نشست خبری ۲۶ اسفند هادی طحان نظیف که خبر آن با کد «۹۹۶۴» در سایت شورای نگهبان نیز بازنشر شده ایرادات مکرر این شورا به موارد اصلاح شده در مصوبه بودجه در مجلس قید شده است. بعد از این تاریخ نه مجلس جلسه علنی برای رفع ایرادات داشته و نه خود شورای نگهبان درباره رفع این ایرادات اطلاع‌رسانی کرده است.

به بیان ساده‌تر آخرین مورد اعلام وصول شده از اصلاح مصوبات بودجه برای تامین نظر شورای نگهبان در نامه تاریخ ۲۴ اسفند از جانب رییس مجلس، در سامانه شورای نگهبان ثبت شده و سند بعدی نامه قائم مقام دبیر شورای نگهبان به رییس مجلس درباره تایید بخش نخست لایحه است یعنی مشخص نیست که موضوع خبر، تاریخ ۲۶ اسفند که سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری موارد ابهامی و مغایرت‌های متعدد لایحه را بین کرده به چه سرنوشتی دچار شده است. امداد غیبی به مدد بودجه آمده یا دایره تخلفات مجلس یازدهم در حوزه بودجه تا این اندازه گسترده شده و شورای نگهبان نیز در سکوت شاهد این بی‌قانونی بوده است؟!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.