کد خبر : 959
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 - 4:00

ایجاد سالانه ۵۰۰ هزار شغل ثابت با توسعه پارس جنوبی

ایجاد سالانه ۵۰۰ هزار شغل ثابت با توسعه پارس جنوبی

اقتصادپرس: یک ثروت عظیم در کشور وجود دارد که توسعه آن می تواند زیر ساخت های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران را توسعه بدهد! این پروژه عظیم پارس جنوبی است که  براساس برآوردهای انجام شده نرخ جایگزینی گاز آن با نرخ هر بشکه نفت خام به ارزش ۵۰ دلار،  ارزش خالصی به مبلغی حدود ۴۴۰۰

اقتصادپرس: یک ثروت عظیم در کشور وجود دارد که توسعه آن می تواند زیر ساخت های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران را توسعه بدهد!

این پروژه عظیم پارس جنوبی است که  براساس برآوردهای انجام شده نرخ جایگزینی گاز آن با نرخ هر بشکه نفت خام به ارزش ۵۰ دلار،  ارزش خالصی به مبلغی حدود ۴۴۰۰ میلیارد دلار را عاید کشور می کند؛ برای درک بیشتر اهمیت مطلب، کافی است بدانیم درآمد ایران از محل صادرات و فروش نفت خام در یک سال با نفت ۱۰۰ دلاری کمتر از ٨٠ میلیارد دلار است.

ایران هم اکنون روزانه بیش از ۴۷۰ میلیون متر مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می کند و وزارت نفت قصد دارد تولید گاز طبیعی از این گنج ملی را (میدان مشترک گازی پارس جنوبی) نهایتا تا دو سال آینده با راه اندازی ۲۴ فاز به روزانه ٨٠٠ میلیون متر مکعب برساند. تاکنون تقریبا ۱۸ فاز آن به طور کامل به بهره برداری رسیده و مابقی فازها به سرعت در حال توسعه است.

هم اکنون بیش از ۶۰ درصد وقت و انرژی مدیریت ارشد وزارت نفت ایران صرف تکمیل فازهای باقیمانده پارس جنوبی و بهره ‏برداری هرچه سریع تر از آنها شده است، در این میان بخش دریایی فازهای اولویت دار به علت مشترک بودن مخزن عظیم پارس جنوبی و ضرورت برداشت هرچه سریع تر سهم ایران از این مخزن و ارسال به پالایشگاه‏های مستقر در خشکی از اهمیت ویژه ای برخودار است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه اندازی هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران افزوده می شود.

به گفته کارشناسان ذخایر هیدروکربوری و منابع ملی از جنس سرمایه هستند و برای حفظ سرمایه آنها باید هزینه نیز کرد. براساس ساختار مالی فعلی صنعت نفت منابع لازم حاصل از فروش نفت و میعانات گازی کشور برای ادامه فرآیند تولید به حساب شرکت ملی نفت ایران باز نمی گردند.

برای پویایی و تولید بیشتر از این میدان مشترک باید این میدان برای تخصیص منابع نسبت به سایر میدان های نفتی در اولویت قرار داشته باشد.

بخشی از منابع حاصل از فروش گاز و میعانات گازی در پارس جنوبی باید به صورت مستقیم برای حفظ و افزایش تولید در این میدان هزینه شود؛ به عبارت دیگر پیشنهاد می شود به ازای تولید هر متر مکعب گاز از این میدان ۲٫۵ سنت و برای هر بشکه میعانات گازی ۱۰ دلار از منابع حاصل از فروش گاز و میعانات برای توسعه این میدان کنار گذاشته شود؛ در حقیقت هدف از این کار حفظ ظرفیت سرمایه آفرینی اقتصاد ملی در ایران است.

به زعم تحلیلگران بازار نفت هم اکنون با قیمتهای کنونی نفت خام هر فاز پارس جنوبی میلیاردها دلار برای کشور در سال درآمدزایی دارد،با توسعه این میدان حداقل سالانه می توان ۵۰۰ هزار شغل ثابت صنعتی در کشور ایجاد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.