کد خبر : 2077
تاریخ انتشار : جمعه 16 تیر 1402 - 10:13

اگر نمی‌توانیم نرخ تورم همه کالاها را تک رقمی کنیم، حداقل باید نرخ تورم مایحتاج ضروری را تک رقمی کنیم

اگر نمی‌توانیم نرخ تورم همه کالاها را تک رقمی کنیم، حداقل باید نرخ تورم مایحتاج ضروری را تک رقمی کنیم

یک نماینده مجلس گفت: اگر نمی‌توانیم نرخ تورم همه کالاها را تک رقمی کنیم، حداقل باید تلاش کنیم تا نرخ تورم ۲۵ قلم کالای اساسی و مایحتاج ضروری مردم را تک رقمی و تثبیت کنیم که اغلب این ۲۵ قلم کالا مربوط به معیشت مردم و مواردی مانند مرغ و گندم است.

اقتصاد پرس؛ حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اینکه واردات داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی فاقد مشابه تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف و نرخ مالیات کالاهای اساسی یک درصد تعیین شد، اظهار داشت: این مصوبه بسیار مهم و در راستای تثبیت قیمت کالاهای اساسی است.

به گزارش مهر، وی متذکر شد: این کار در راستای اجرای یکی از مصوبات بودجه‌ای مجلس در سال ۱۴۰۲ است که به دولت اختیار دادیم قیمت ۲۵ قلم کالای اساسی را تثبیت کند و این کالاها تا پایان سال افزایش قیمت نداشته باشد. حرف ما آن است که اگر نمی‌توانیم نرخ تورم همه کالاها را تک رقمی کنیم، حداقل باید تلاش کنیم تا نرخ تورم ۲۵ قلم کالای اساسی و مایحتاج ضروری مردم را تک رقمی و تثبیت کنیم که اغلب این ۲۵ قلم کالا مربوط به معیشت مردم و مواردی مانند مرغ و گندم است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، گفت: یکی از اقدامات مهمی که باید برای تثبیت قیمت‌ها انجام شود، این است که میزان مالیات آن مقدار از کالاها را که لازم است از خارج از کشور وارد شود، کاهش دهیم که مجلس مصوبه‌ای در این زمینه داشت و مالیات بر ارزش افزوده برخی از کالاهای اساسی را از ۹ درصد به یک درصد کاهش داد.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به اینکه کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی قطعاً روی ارزان شدن و ثبات قیمت کالاهای اساسی تأثیر می‌گذارد، ادامه داد: البته این مصوبه به شرطی اثرگذار است و منجر به کاهش قیمت کالاهای اساسی می‌شود که دولت اقدامات لازم را برای تنظیم‌گری بین میزان واردات و تولید داخل کالاهای اساسی انجام دهد و باید مطابق با نیاز کشور، میزان واردات و تولید داخلی کالاهای اساسی تعیین و بین آن تعادل ایجاد شود که در این صورت تأثیر خوبی روی کاهش قیمت کالاهای اساسی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: ما دست دولت را باز گذاشتیم و دولت اختیار دارد میزان واردات کالاهای اساسی را تعیین کند. برای مثال، دولت خودش باید تشخیص دهد که چه میزان گندم و حبوبات نیاز داریم و باید بر اساس آن میزان واردات را تعیین کند و میزان تولیدات داخلی هم باید مدنظر قرار گیرد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما واردات داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی فاقد مشابه تولید داخل را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کردیم، گفت: این مصوبه هم تأثیر زیادی بر کاهش و ارزان‌تر شدن قیمت دارو خواهد داشت. البته فقط واردات آن دسته از داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی معاف از مالیات بر ارزش افزوده است که مشابه داخلی نداشته باشد یا کمتر از میزان نیاز مردم در داخل تولید شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.