کد خبر : 9796
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 23:51

رشد عجیب قیمت ها در بازار مسکن

رشد عجیب قیمت ها در بازار مسکن
بازار مسکن این روزها در سکوت خبری و رپرتاژهای وزارت مسکن از کاهش قیمت ها(!) رکورد‌ها را جابه‌جا می‌کند و دیگر میانگین قیمت متری صد میلیون تومان برای واحد‌های مسکونی رقمی به حساب نمی‌آید.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در سال‌های اخیر سهم‌خواهی مسکن از سبد هزینه‌ای خانوار با رشد افسارگسیخته‌ قیمتی که اتفاق افتاده‌ است، بیشتر شده‌است؛ بنابر گزارش مرکز آمار ایران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ سهم مسکن از سبد هزینه خانوارهای ایرانی به ۳۶ درصد و سهم تهرانی‌ها به حدود ۵۰ درصد رسیده است و حتی هستند مستاجرانی که آخرهر ماه دستمزد خود را تمام و کمال به حساب صاحبخانه خود واریز می‌کنند.

از زمانی که بمب خبری منفجر شد و میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به صد میلیون تومان رسید، بازار مسکن در سکوت خبری به سر می‌برد؛ سکوت خبری که رشد قیمت‌ها در این بازار را آسان‌تر کرده‌ است.

بررسی فایل‌های یکی از مشاوران املاک شهر تهران در بازه زمانی ۵ ماهه تا انتهای مرداد ماه ۱۴۰۲ حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر جهش قیمتی زیرپوستی در بازار مسکن اتفاق افتاده‌ است و به صورت میانگین، قیمت مسکن در پایتخت ماهانه متری ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رشد داشته‌ است.

همچنین در این بازه زمانی۵ماهه قیمت مسکن در پایتخت به صوت کلی ۲۲ درصد و یا متری۲۴ میلیون تومان رشد داشته‌است.

در این منطقه از تهران ۴۶ درصد افزایش قیمت!

در این میان برخی از مناطق پایتخت رشد قیمتی بیشتر و برخی دیگر رشد قیمتی کمتری را تجربه کردند؛ بررسی فایل‌های تعدادی از مشاوران املاک پایتخت در بازه زمانی ۵ماهه حاکی از آن است که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه گیشا از ۱۱۶ میلیون تومان در فروردین ماه ۱۴۰۲، امروز به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده‌است و خانه‌های مسکونی این منطقه در این بازه زمانی رشد قیمتی بیش از ۴۶ درصدی و یا متری ۵۴ میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند.

فایل‌های مشاوران املاک میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه ایوانک تهران به ۲۲۰ میلیون تومان رسیده‌است و واحد‌های مسکونی این منطقه از فروردین ماه تا امروز، ۱۶٫۴ درصد، گران شده‌اند و به عبارتی هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه در بازه زمانی ۵ ماهه متری ۳۱ میلیون تومان گران شده‌است.

از دیگر مناطق غربی تهران نیز، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه طرشت از ۸۵ میلیون تومان در فروردین ماه، امروز به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده‌است و واحد‌های مسکونی این منطقه رشد قیمتی ۱۷ درصدی و یا متری ۱۵ میلیون تومانی را پشت سر گذاشته‌اند.

رشد چراغ خاموش قیمت ها

میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در باغ‌فیض نیز از ۱۰۱ میلیون تومان در فروردین ماه، امروز به ۱۱۷ میلیون تومان رسیده‌است و واحد‌های مسکونی این منطقه در این بازه زمانی رشد قیمت متری۱۶ میلیون تومانی و یا ۱۵٫۸ درصدی را تجربه کردند.

در جنت آباد شمالی نیز رشد قیمت‌ها چشمگیر بوده‌است، به طوری که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه از ۱۰۲ میلیون تومان در فروردین ماه ۱۴۰۲، امروز به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده‌است و رشد قیمتی ۷٫۸ درصدی و یا متری ۸ میلیون تومانی برای خانه‌های این منطقه رقم خورده‌است.

در سال‌های نه چندان دور مردم ما حتی در جنوب شهر هم در خانه‌هایی با حیاط‌های بزرگ، حوض آبی رنگ وسط آن و با سبک و سیاق سنتی ایرانی سکونت داشتند، اما با سر به فلک کشیدن میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی، پایتخت شاهد رویداد‌های عجیب اقتصادی-اجتماعی است؛ از پشت‌بام‌ خوابی گرفته تا کانکس‌خوابی و حتی اتوبوس خوابی.

از طرف دیگر رشد چراغ خاموش قیمت‌ها در بازار مسکن نیز حاکی از معضل عادی‌سازی شرایط دارد؛ معضلی که در آن همان‌طور که چشم‌ها به کارتن‌خواب‌ها و زباله‌گردها عادت کرده‌است به تیتر یک اخبار جهش قیمت مسکن نیز عادت کرده‌است.

منبع: دیده بان ایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.