کد خبر : 17706
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آبان 1402 - 9:45

اعتراض نماینده مجلس به راه‌اندازی سامانه رصد آنلاین: رصد آنلاین یعنی فرد در لحظه کجاست، با چه کسی مکالمه کرد و چه خرید!

اعتراض نماینده مجلس به راه‌اندازی سامانه رصد آنلاین: رصد آنلاین یعنی فرد در لحظه کجاست، با چه کسی مکالمه کرد و چه خرید!

غلامرضا نوری‌قزلجه گفت: زمانی‌که می‌‌‌گوییم رصد آنلاین یعنی در همان لحظه باید رفتار فرد منعکس شود که کجا سفر کرد، چه خرید، با چه کسی مکالمه کرد، با چه کسی ارتباط گرفت و… و این موارد باید لحظه‌‌‌ای و آنلاین منتقل شود. در این صورت اطلاعات فرد می‌تواند مورد بهره‌‌‌برداری و سوءاستفاده قرار گیرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ روزنامه دنیای اقتصاد با غلامرضا نوری‌قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس درباره راه‌اندازی سامانه رصد آنلاین گفت‌وگو کرده است.

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

زمانی‌که می‌‌‌گوییم رصد آنلاین یعنی در همان لحظه باید رفتار فرد منعکس شود که کجا سفر کرد، چه خرید، با چه کسی مکالمه کرد، با چه کسی ارتباط گرفت و… و این موارد باید لحظه‌‌‌ای و آنلاین منتقل شود. در این صورت اطلاعات فرد می‌تواند مورد بهره‌‌‌برداری و سوءاستفاده قرار گیرد.
آنچه در هدف ماده آمده که برای بحث‌های پژوهشی و آینده‌پژوهی است که از مجموع اطلاعات افراد یک کشور و یک جامعه را مورد استفاده قرار دهند و مثلا بگویند میل مردم برای خرید از اینترنت به این میزان است یا مردم به این میزان در فلان پلتفرم حضور دارند و… قید این موضوعات به صورت کلی در بحث‌های پژوهشی و آینده‌پژوهی اشکال ندارد. اما زمانی‌که در دو جا قید کرده که اطلاعات باید به صورت آنلاین در اختیار مرکز رصد و پایش قرار گیرد مشخص است که به دنبال رصد فردی هم خواهند بود. چون اگر رصد فردی نباشد می‌توانند بگویند اطلاعات ماهانه یا سالانه جمع شود. اما زمانی‌که می‌گویند آنلاین یعنی هدفشان رصد لحظه‌‌‌ای و سوءاستفاده از اطلاعات و داده‌های افراد است.
با وجود اینکه اخطار دادم و این موضوع را متذکر شدم که نباید اطلاعات فرد مورد بهره‌‌‌برداری قرار گیرد و تنها جمع اطلاعات می‌تواند مورد بهره‌‌‌برداری‌‌‌های پژوهشی قرار بگیرد، اما متاسفانه با اصلاحیه کمیسیون تلفیق و تنها با قید رعایت اصل ۲۵ قانون اساسی، این ماده تصویب شد.
با وجود این تذکرات چون رصد آنلاین تصریح شده و هرگونه بهره‌‌‌برداری، استفاده و سوءاستفاده از اطلاعات فردی جرم انگاری نشده به نظر می‌‌‌رسد که این اتفاق خواهد افتاد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.