کد خبر : 10654
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 - 15:30

ارقام لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس تغییر کرد+ جزئیات

ارقام لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس تغییر کرد+ جزئیات
با توجه به بررسی‌های انجام شده در خصوص تغییرات قانون بودجه ۱۴۰۲ به نسبت بودجه دولت، سقف بودجه کل کشور از ۵۲۶۱ به ۴۹۹۴هزار میلیارد تومان کاهش یافته اما سقف بودجه عمومی به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان حدود ۵ درصد سقف لایحه دولت افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به لایحه بودجه تغییراتی داشته است سقف بودجه کل کشور از ۵۲۶۱ به ۴۹۹۴هزار میلیارد تومان کاهش یافته که دلیل اصلی آن خروج پالایشگاه شازند از فهرست شرکتهای دولتی مندرج در پیوست بودجه بود علی رغم کاهش در سقف بودجه کل کشور در فرایند بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ سقف بودجه عمومی به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان حدود ۵ درصد سقف لایحه دولت افزایش یافت.

البته شایان ذکر است ۲۰ هزار میلیارد تومان از این افزایش به دلیل درج رقم تهاتر قیر برای طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای است که در لایحه دولت در سقف بودجه منعکس نشده بود به عبارت دیگر این بخش از تغییر سقف بودجه ناشی از شفاف سازی توسط مجلس بوده است.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، افزایش سهم دو درصدی صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت گاز و میعانات گازی در راستای اجرای سیاستهای کلی منجر به کاهش حدود ۲۰هزار میلیارد تومانی تحقق منابع حاصل از صادرات ،نفت، گاز و جمع میعانات گازی خواهد بود نسبت کسری احتمالی تأمین نشده از مجموع منابع عمومی دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مستقل از مجوزهای خارج از سقف و جدول منابع و مصارف تبصره (۱۴ کاهش یافته است لذا منابع و مصارف عمومی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته با کسری کمتری همراه است.

بودجه 1402 ,

در میان سرفصل‌های سه گانه منابع عمومی ردیف درآمدها با افزایش ۷۶ هزار میلیارد تومان بیشترین تغییر را داشت. در مصارف عمومی دولت نیز اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای افزایش یافتند.

البته لازم به ذکر است که مطابق با مصوبه مجلس شورای اسلامی سقف بودجه کل کشور از رقم ۵۱۰۹ هزار میلیارد تومان به رقم ۴۹۹۴هزار میلیارد تومان کاهش یافت (۱۱۵ هزار میلیارد تومان). دلیل اصلی این کاهش، خروج پالایشگاه شازند از فهرست شرکتهای دولتی مندرج در پیوست بودجه بود زیرا بخش اصلی سهام دولت در این پالایشگاه به تازگی به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شده و مطابق با تعریف ،قانونی در سال ۱۴۰۲ شرکت دولتی محسوب نمی‌شود.

بودجه 1402 ,

در سهم ردیفهای اصلی ذیل منابع و مصارف تغییرات جزئی صورت گرفت به گونه ای که بیشترین تغییر در بخش درآمدی و به میزان ۲ درصد بوده است. در نتیجه مصوبات مجلس شورای اسلامی ترازهای بودجه ای سه گانه به شرح جدول زیر تغییر کردند البته شایان ذکر است که این ترازها برمبنای اعداد درج شده در سقف بودجه جدول بودجه عمومی محاسبه شدهاند و مبالغ خارج از سقف در این جدول منعکس نشده است.

بودجه 1402 ,

در میان ردیفهای اصلی منابع عمومی ،دولت درآمدهای مالیاتی (بدون احتساب گمرک) با بیشترین افزایش همراه بوده است همچنین از منظر درصد افزایش نیز مالیات بر واردات درآمدهای گمرکی ۱۵ درصد رشد داشته که نسبت به سایر ردیفها بیشتر .است منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات و گاز نیز به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است در نتیجه مصوبات مجلس همچنین ۲ هزار میلیارد تومان به حجم اوراق بدهی دولت در بودجه ۱۴۰۲ افزوده شد.

بودجه 1402 ,

از میان ارقام خارج از سقف در لایحه و قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که دچار تغییر شده است نیز می‌توان به تامین قیر پروژه‌های عمرانی، بدهی دولت به تامین اجتماعی و بازپرداخت بدهی‌ها و تعهدات دولت، طرح‌های پیشران و مصارف عمومی اشاره کرد.

بودجه 1402 ,

تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.