کد خبر : 19284
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 9:03

آغاز قیمت گذاری کالاها بر اساس برند

آغاز قیمت گذاری کالاها بر اساس برند
مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت با بیان اینکه ارزش گذاری برندها تا پایان سال انجام می‌شود، گفت: با سازمان حمایت کمیته‌ای برای بررسی تأثیر ارزش گذاری برندها بر قیمت گذاری تشکیل دادیم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت در مورد وضعیت حمایت از برندها، اظهار کرد: چندی پیش کمیسیون ملی برند و کمیسیون ملی تبلیغات در وزارت صمت تشکیل شد؛ آئین نامه‌ای هم برای حمایت از برندهای برتر تدوین کردیم. با صدا و سیما و شبکه‌های مجازی تعامل کردیم تا بسته‌ای ۲۰۰ میلیارد تومانی در بحث تبلیغات به عنوان برند برتر به شرکت‌ها اختصاص دهیم.

وی افزود: اساسِ جشنواره انتخاب برند برتر را بر اساس شاخص‌های رضایت مشتری، نظام مبتنی بر تحول دیجیتال و صادرات محوری طراحی شده که پایان آذر ماه سال جاری کلید می‌خورد.

اسدی در مورد نحوه ارزش‌گذاری برندها تصریح کرد: متأسفانه در کشور نهاد ارزش‌گذاری برند نداریم. به همین دلیل نیز با وزارت دادگستری و سازمان ثبت مالکیت صحبت کردیم و کمیته‌ای با حضور اتاق بازرگانی شکل گرفت تا بحث ارزش‌گذاری برند را شروع کنیم.

وی با بیان اینکه برندهای برتر هم از تسهیلات بهره مند خواهند شد، ادامه داد: در همین راستا بحث استفاده از ملاک‌های ارزش‌گذاری در قیمت گذاری محصول را شروع کردیم تا از نظام حرفه‌ای استفاده از برند در نوع محصول بهره ببریم.

تغییر شیوه قیمت گذاری کالاها

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت تصریح کرد: در گام نخست فراخوان می‌دهیم و طبق فراخوان شاخص‌ها را اعلام می‌کنیم. در ادامه صنایع اطلاعات مربوطه از جمله وضعیت ارتباط با مشتری، اشتغال برند و… را بارگذاری می‌کنند. در گام بعدی این اطلاعات را به صورت علمی اندازه‌گیری می‌کنیم تا از این طریق برند خوب توسعه یابد و در نهایت مردم مبتنی بر کیفیت محصول، جامع محوری و خدمات پس از فروش کالا بخرند.

وی با بیان اینکه با استفاده از نظام ارزش گذاری، قیمت گذاری کالاها را در آینده انجام خواهیم داد، گفت: با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای بررسی تأثیر ارزش گذاری بر قیمت گذاری کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم.

اسدی افزود: در کشور برندی داریم که روی خود کار می‌کند و از آن طرف شرکتی را داریم که به صورت زیر پله‌ای فعال است با این حال در بهای تمام شده همه را یکسان در نظر می‌گیریم و در واقع همه با قیمت یکسان کالای تولیدی خود را می‌فروشند.

وی تصریح کرد: این در حالیست که شرکت‌های بزرگ و شرکت‌هایی که علمی و کارشناسی کار می‌کنند با توسعه خط تولید و نظام بهره‌وری بهای تمام شده را کاهش داده و روی برند سازی هم هزینه می‌کنند. اهمیت برند ملی و بزرگ را زمانی متوجه می‌شویم که بدانیم این برندها می‌توانند حتی صادرات را هم تسهیل کنند.

ارزش گذاری برندها تا پایان سال انجام می‌شود

اسدی یادآور شد: البته محاسبه ارزش گذاری و قیمت گذاری مبتنی بر ارزش گذاری سخت است زیرا باید حواسمان به مردم باشد تا کسی که تبلیغ می‌کند پولش را از جیب مردم نگیرد و البته از آن طرف شرکت هم ضرر نکند اما به هر حال به نظر می‌رسد تا پایان سال در حوزه ارزش‌گذاری برندها به نتیجه برسیم.

وی تصریح کرد: هنوز در کشور در خصوص ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود تخصص نداریم و برند هم دارایی نامشهود محسوب می‌شود.

مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.