کد خبر : 8261
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 20:57

درخواست اتحادیه اروپا از ایران؛

در تصمیم خود برای لغو اعتبارنامه بازرسان آژانس تجدید نظر کنید

در تصمیم خود برای لغو اعتبارنامه بازرسان آژانس تجدید نظر کنید
اتحادیه اروپا روز یکشنبه از ایران خواست تا در تصمیم خود برای لغو اعتبارنامه چندین بازرس ناظر هسته‌ای سازمان ملل تجدید نظر کند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ اتحادیه اروپا روز یکشنبه از ایران خواست تا در تصمیم خود برای لغو اعتبارنامه چندین بازرس ناظر هسته‌ای سازمان ملل تجدید نظر کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه ادعا کرده بود که این اقدام «نامتناسب و بی‌سابقه» به‌طور جدی کار این آژانس را مختل خواهد کرد. رسانه‌های ایرانی و یک دیپلمات غربی گفتند که این تصمیم مربوط به روادید هشت بازرس آژانس است که همگی تبعه فرانسه و آلمان هستند.

بنابر گزارش العربیه، بروکسل که به عنوان هماهنگ‌کننده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت‌های جهانی موسوم به برجام عمل می‌کند، اعلام کرد که از این تحول «بسیار نگران» است.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: « تأثیر مستقیم و شدید این تصمیم بر توانایی آژانس برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود، که شامل نظارت بر برنامه جامع اقدام مشترک [برجام] است، به طور ویژه‌ای نگران‌کننده است». او افزود: «اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد بدون تاخیر در تصمیم خود تجدید نظر کند».

تلافی «سوءاستفاده‌های سیاسی» غرب

وزارت امور خارجه ایران روز شنبه اعلام کرد که این اقدام در تلافی «سوءاستفاده‌های سیاسی» آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا است.

در سال ۲۰۱۵، قدرت‌های بزرگ جهانی با ایران به توافقی دست یافتند که بر اساس آن تهران برنامه هسته‌ای خود را در ازای رهایی از تحریم‌های فلج کننده اقتصادی محدود می‌کرد. اما این توافق در سال ۲۰۱۸ زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، از آن خارج شد و تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد، شروع به فروپاشی کرد.

تهران نیز به نوبه خود سرعت برنامه هسته‌ای خود را افزایش داد، در حالی که هم‌چنان داشتن بلندپروازی برای توسعه قابلیت تسلیحاتی را رد می‌کند. تلاش‌ها برای احیای این توافق تاکنون بی نتیجه بوده است. انگلیس، فرانسه و آلمان، امضاکنندگان اروپایی این توافق، هفته گذشته اعلام کردند که تحریم‌های ایران را در ماه آینده، طبق مفاد توافق، لغو نمی‌کنند.

منبع: اکوایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.