کد خبر : 19855
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1402 - 15:53

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی:

آقای دولت! باید پاسخ دهید که این مالیات‌های سنگین کجا قرار است خرج شوند؟

آقای دولت! باید پاسخ دهید که این مالیات‌های سنگین کجا قرار است خرج شوند؟

عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: مالیات یک جاده یک طرفه نیست و گیرنده مالیات باید در مقابل آن خدمات شایسته به مردم ارائه دهد. دولت باید پاسخگوی مالیات باشد که این مالیات کجا خرج می‌شود، از سوی دیگر هزینه‌های خود را کم کند تا خدمات بهتر ارائه کند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ افزایش اخذ مالیات وضعیت بغرنجی را برای مزدبگیران ایجاد کرده است. از یک سو افزایش حقوق ۱۸ درصدی در کنار تورم ۵۰ درصدی، فشار اقتصادی و معیشتی را بالا برده است، از سوی دیگر اخذ مالیات بر حقوق، انگیزه مالیات دهی و انگیزه کار را نیز کاهش می‌دهد که اثرات منفی بر تولید و رشد اقتصادی خواهد داشت.

عباس آرگون، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی، درباره تاثیر منفی مالیات بالا بر رشد اقتصادی گفت: با توجه به سطح درآمدی فعلی، مالیات از یک نقطه که پیش‌تر برود، نه تنها موجب رشد نخواهد شد بلکه موجب کاهش درآمد دولت نیز خواهد شد. با توجه به رشد هزینه‌هایی که اکنون داریم نسبت به حقوق و دستمزد‌ها، رشد هزینه‌ها بسیار بالاست. مالیات صرفا فشار بیشتری به قشر آسیب پذیر خواهد آورد. اینکه مردم باید در بحث مالیات مشارکت کنند بحث درستی است و مالیات باید یک ارزش شود، اما مالیات باید عادلانه باشد و عدالت مالیاتی در تمام سطوح اجرا شود. یعنی تمامی مردم به صورت شفاف و به میزان عادلانه مالیات دهند.

وی تاکید کرد: مالیات یک جاده یک طرفه نیست و گیرنده مالیات باید در مقابل آن خدمات شایسته به مردم ارائه دهد. دولت باید پاسخگوی مالیات باشد که این مالیات کجا خرج می‌شود، از سوی دیگر هزینه‌های خود را کم کند تا خدمات بهتر ارائه کند.

آرگون درباره احتمال افزایش فرار مالیاتی بیان کرد: فرار مالیاتی با توجه به سیستم‌های جدید باید کاهش می‌یابد. عمده افرادی که مالیات می‌دهند حقوق بگیر هستند و قبل از اینکه پول به دست حقوق بگیر برسد مالیات آن کسر شده است. من گمان نکنم این موضوع به سمت فرار مالیاتی حرکت کند. با توجه به جمیع کنترل‌ها در حساب‌های بانکی این اتفاق انجام نمی‌شود، اما به طور کلی فشار بر مردم افزایش می‌یابد. باید از مالیات مراقبت کرد که فشار به اقشار متوسط و پایین زیاد نشود. عدالت مالیاتی از تمام این بحث‌ها مهم‌تر است. اگر عدالت مالیاتی برقرار شود، نتایج منفی اخذ مالیات کمرنگ می‌شود.

آرگون درباره تاثیر افزایش مالیات مزدبگیران بر کاهش انگیزه کار گفت: مالیات اگر متناسب با پرداختی‌ها و کیفیت خدمات همراه نباشد موجب مهاجرت در نسل جوان هم می‌شود. باید عواقب متعدد مالیات را دید. مالیات خیلی حساس است و باید به جای افزایش نرخ، چتر مالیاتی را گسترش داد. باید تمامی بخش‌ها زیر چتر مالیات قرار بگیرند وعدالت مالیاتی انجام شود.

/انتخاب

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.