کد خبر : 22384
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 بهمن 1402 - 15:09

آرامش نسبی در بازار/ تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز کاهش یافت

آرامش نسبی در بازار/ تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز کاهش یافت

با کاهش اندک سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز پس از هفت هفته رشد، بانک مرکزی نیز رقم تزریق پول خود در این بازار را به میزان اندکی کاهش داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بانک مرکزی در ادامه روند هفتگی خود در به‌روزرسانی داده‌های مربوط به نرخ‌های بازار باز و بازار بین بانکی در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، امروز نیز آمار و ارقام مربوط به هفت روز منتهی به ۲۳ بهمن ماه را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد.

گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده حاکی از آن است که در این هفته، میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها برای وام گرفتن از بانک مرکزی با کاهشی اندک همراه شده است. علاوه بر آن، همسو با این افت در سفارش‌های ارسال شده، بانک مرکزی رقم تزریق پول خود در بازار باز را نیز به میزان ناچیزی کاهش داده است اما این رقم همچنان در سطوحی نزدیک به سقف تاریخی خود قرار دارد.

از سوی دیگر، جزئیات چهل و هفتمین عملیات بازار باز سال جاری تفاوتی با قبل نداشت. این هفته نیز ۲۴ بانک و موسسه اعتباری در این حراج شرکت کردند و بخشی از منابع موردنیاز خود را با حداقل نرخ ریپو ۲۳ درصد و مدت توافق بازخرید ۲۳ درصدی تامین کردند.

اقتصاد پرس

کاهش اندک سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز

بر اساس آمار و ارقام درج شده در گزارش بانک مرکزی از عملیات اجرایی سیاست پولی این هفته، شبکه بانکی کشور در هفته منتهی به ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۰٫۶ هزار میلیارد تومان سفارش برای جذب نقدینگی از منابع بانک مرکزی در بازار باز ارسال کرده است. رقمی که اگرچه سه هزار میلیارد تومان نسبت به هفته با کاهش سه هزار میلیارد تومانی همراه شده اما همچنان در سطوح بسیار بالایی قرار دارد.

همسو با این کاهش در سفارش‌های ارسالی بانک‌ها، بانک مرکزی نیز رقم تزریق پول خود در بازار باز را حدود ۲۰۰ میلیارد تومان کم کرد تا با این کاهش اندک، رقم تزریق پول در بازار باز به ۱۴۴٫۷ هزار میلیارد تومان برسد. این در حالیست که پیش از این و طی پنج هفته متوالی، مبلغ تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز در رقم ۱۴۴٫۹ هزار میلیارد تومان تثبیت شده بود.

از سویی دیگر، بیش از ۱۴۵٫۶ هزار میلیارد تومان از منابعی که بانک مرکزی در هفته‌های گذشته از طریق سازوکار بازار باز به بانک‌ها وام داده بود، در این هفته سررسید شد و به منابع بانک مرکزی بازگشت.
تزریق پول ۴۷ همتی بانک مرکزی در بازار بین بانکی

دیگر بخش قابل توجه در گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، مربوط به وام‌گیری بانک‌ها از بانک مرکزی از طریق بازار بین بانکی و در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند است. با استناد به داده‌های این گزارش، در این هفته ۶ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی از طریق بازار بین بانکی بیش از ۴۷٫۱ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی وام گرفته‌اند که البته ۴۵٫۷ هزار میلیارد تومان از این مبلغ در همین مدت سررسید شد و به بانک مرکزی بازگشت.
عملیات بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز یکی از سازوکارهای مهمی به شمار می‌رود که بانک‌های مرکزی به منظور سیاست‌گذاری پولی از آن بهره می‌برند. بازار باز از یک سو شرایطی را برای بانک‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند کسری وجوه نقد خود را با وام گرفتن از بانک مرکزی جبران کنند و از سویی دیگر، بانک مرکزی نیز می‌تواند با هدایت نقدینگی در این بازار، مسیر حرکت نرخ بهره بین بانکی را تعیین کند.

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی که در عملیات بازار باز شرکت می‌کنند، می‌توانند با واگذار کردن اوراق قرضه‌ در اختیار خود به بانک مرکزی، مبالغ مورد نیاز خود را دریافت کنند. البته بانک‌ها موظفند که در زمان سررسید، اوراق سپرده شده به بانک مرکزی را بازخرید کرده و منابع قرض گرفته شده را پس دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.