کد خبر : 9673
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 13:24

قیمت نفت در پی کمبود عرضه صعودی شد

قیمت نفت در پی کمبود عرضه صعودی شد
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر دورنمای عرضه محدودتر در پی ممنوعیت موقتی صادرات سوخت روسیه، افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد پرس؛  بهای معاملات نفت برنت با ۳۲ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۹۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز جمعه با سه سنت کاهش، بسته شده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۴ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۹۰ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید.

تونی ساکامور، تحلیلگر شرکت «آی جی مارکتس» در این باره اظهار کرد: قیمت نفت خام هفته را با صعود آغاز کرد زیرا بازار همچنان در حال هضم ممنوعیت موقتی روسیه برای صادرات دیزل و بنزین است که باعث محدودتر شدن عرضه در بازار می‌شود و موضع بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره را جبران می‌کند.

هر دو شاخص هفته گذشته کاهش پیدا کردند که نخستین کاهش هفتگی پس از سه هفته رشد متوالی بود. این کاهش در پی موضع موافق فدرال رزرو آمریکا برای ادامه افزایش نرخ بهره روی داد که بخش‌های مالی جهانی را ملتهب کرد و نگرانی‌ها نسبت به تقاضا برای نفت را برانگیخت.

قیمت‌ها در مدت سه هفته، تحت تاثیر پیش بینی‌ها از کمبود عرضه نفت در سه ماهه چهارم، بیش از ۱۰ درصد صعود کرده بودند. عربستان سعودی و روسیه، کاهش عرضه اضافی را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کرده‌اند. سپس، مسکو هفته گذشته صادرات دیزل و بنزین به اکثر کشورها را ممنوع کرد تا قیمت‌ها در بازار داخلی را کنترل کند. این ممنوعیت  باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به عرضه اندک فرآورده‌های نفتی در آستانه ورود نیمکره شمالی به زمستان شده است.

واندانا هری، موسس شرکت تحلیل بازار نفت «واندا اینسایتس» گفت: به نظر می‌رسد خبر ممنوعیت صادرات سوخت روسیه در حال حاضر در قیمت‌ها منعکس شده اما کمبود عرضه جهانی نفت شدید است و توجه زیادی به کمبود دیزل وجود دارد و اختلال در عرضه «گاز طبیعی مایع» (ال‌ان‌جی) به خصوص در بازارهای اروپایی، احتمالا ادامه پیدا می‌کند.

آمار شرکت خدمات نفتی «بیکرهیوز» نشان داد تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا با وجود قیمت‌های بالاتر، هفته گذشته، هشت حلقه کاهش یافت و به ۵۰۷ حلقه رسید که پایین‌ترین تعداد از فوریه سال ۲۰۲۲ است.

انتظارات برای آمار اقتصادی بهتر از سوی چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، از فضای مثبت بازار حمایت کرد. با این حال، تحلیلگران خاطرنشان کردند که قیمت نفت با مقاومت فنی در محدوده قیمت بالایی است که هفته گذشته به آن صعود کرده بود.

انتظار می‌رود روند توسعه بخش تولید چین در سپتامبر ازسرگرفته شود و  پیش بینی می‌شود شاخص مدیران خرید بخش تولید برای نخستین بار از مارس، به بالای ۵۰ واحد صعود کند.

بر اساس گزارش رویترز، تقاضای چین برای نفت، تحت تاثیر بهبود تدریجی تقاضا برای سوخت برای پروازهای بین‌المللی، هفته گذشته ۰.۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و به ۱۶.۳ میلیون بشکه در روز رسید.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.