کد خبر : 3083
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مرداد 1402 - 9:01

پیش‌ بینی قیمت دلار ۱۲ مرداد ۱۴۰۲

پیش‌ بینی قیمت دلار ۱۲ مرداد ۱۴۰۲

دیروز قیمت دلار در بازار تعطیل پایتخت، نوسان خاصی نداشت. این اسکناس همچنان در کریدور جدید قیمتی قرار دارد و با وجود تعطیلی صرافی‌ها اگر مبادله‌ای هم انجام شد به واسطه دلالان، دادزن‌ها و فروشندگان خرد میدان فردوسی‌ بود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ دیروز و در تعطیلی پایتخت به جهت گرمای هوا، معاملات نقدی تعطیل اما معاملات پشت‌خطی فعال بود. هر چند که این معاملات نیز در رخوت حرارت مرداد قرار داشت و به بازار روند خاصی نداد اما قیمت دلار را صبح امروز کمی کاهش‌ داد.

این اسکناس صبح روز جاری به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۸۵۰ تا ۴۹ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد. اما در پایان معاملات، دلار دوباره به کریدور ۵۰ هزار تومانی صعود کرد و همانند قیمت روز قبل بسته شد.

دیروز صرافی‌ها بسته بودند و اگر مبادله‌ای هم صورت می‌گرفت به واسطه دلالان، دادزن‌ها و فروشندگان خرد میدان فردوسی‌ و به مقدار محدودی بود. یکی از فعالان این بازار به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: «برخی صرافی‌ها که باز بود هم با اخطار اماکن بسته شد. معاملات در مقدار محدود و بیشتر مسافری بود و با وجود تعطیلی بانک‌ها عملا امکان هیچ‌گونه معامله‌ای وجود نداشت.»
دود تصمیمات دولت در چشم صرافان!

دیروز اثر خبر مربوط به انحلال کانون صرافان در بازار ارز خودنمایی کرد و این اسکناس در کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار گرفت. فعالان بازار ارز دلیل این اقدام بانک مرکزی را بهانه‌جویی برای یافتن مقصر به منظور افزایش قیمت دلار توصیف می‌کنند. آنها به تجربه سال ۹۷ و بگیر و ببندهای دولتی در بازار ارز اشاره می‌کنند و می‌گویند: «هر وقت طرح‌ها و برنامه‌های بخش دولتی برای بازار ارز به شکست منتهی می‌شود، بازار تخلفات و انحلال و زندانی کردن و بستن داغ می‌شود.» آنها همچنین احتمال این را می‌دهند که در هفته‌های آینده برخی صرافی‌ها به بهانه تخلف پلمب، جریمه و مجازات شوند.

تحلیلگران بازارهای مالی نیز دلیل افزایش قیمت روز گذشته را برآیند خبر انحلال کانون صرافان می‌دانند. آنها در هفته گذشته محدوده قیمتی ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومانی را به‌عنوان منطقه مهم حمایت در نظر گرفته بودند.

این تصور وجود داشت که با شروع محرم قیمت دلار اگر حتی کاهش نیابد،‌ حداقل روند باثباتی را پشت سر بگذارد. از منظر تکنیکال با شکست محدوده ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌توانیم ریتم صعودی را برای بازار شاهد باشیم. تکنیکالیست‌ها با نگاه به تصمیمات دولتی ریتم صعودی را قوی‌تر می‌دانند.

قیمت دلار در ۶ ماهه دوم سال چقدر می‌شود؟

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در ادامه سال و با دیدگاه بلندمدت باید انتظار رشد قیمت دلار را داشته باشیم. به عنوان مثال آنها به تئوری‌های قدرت خرید نسبی که ارزش نسبی دلار را می‌توان از دل این مدل استنتاج کرد اشاره می‌کنند. یا از مدل تراز ارزی که برآیندی است از عرضه و تقاضای ارز الگو می‌گیرند که کماکان در حالت کسری تراز قرار داریم.

برخی از کارشناسان اقتصادی به موضوع کاهش محدود خروج سرمایه اشاره می‌کنند. به اعتقاد آنها خروج سرمایه مقداری به خاطر رکود سایر بازارها مانند مسکن و سهام افت کرده و تلاطم‌ها در همین محدوده‌ رنج گرفتار شده است.

البته در سال جاری می‌توان از محسنات رفتار دلار که فعالان اقتصادی آن را تاثیرگذار می‌دانند به متغیر فروش نفت اشاره کرد که در واقع یک تبادل غیررسمی است. هر چند که ورودی‌های پول هم همچنان هویدا نیست اما با این سیاست فعلا دولت توانسته در این منطقه مشخص دلار را محدود کند.

تحلیلگران بازارهای مالی برای ادامه سال به ویژه ۶ ماهه دوم با توجه به پارامترها و تحلیل‌های مختلف معتقدند که می‌توانیم در ادامه سال شاهد حرکت‌های بزرگی برای اسکناس دلار باشیم.
روند نامتوازن قیمت در بازارهای مجاور

دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند متوازنی نداشت. دلار هرات افزایشی، سلیمانیه کاهشی و درهم با ثبات بود. دلار سلیمانیه با کاهش ۱۱۰ تومانی با قیمت ۴۹ هزار و ۱۷۰ تومان معامله شد. دلار هرات امروز افزایش ۲۳۰ تومانی داشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز با همان قیمت دیروز و با رقم ۱۳ هزار و ۷۸۰ تومان معامله شد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.