کد خبر : 2425
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1402 - 7:53

پیش بینی بورس یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ / افول تقاضا در بازار سهام

پیش بینی بورس یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ / افول تقاضا در بازار سهام

روز ابتدایی هفته با شروع خوب خریداران آغاز شد اما در ادامه نقشه سبز بازار با فشار فروش همراه شد. جریان دادوستد‌ها در پایان باز هم با برآیند منفی نماگر‌های بازار سهام مواجه شد. در سوی دیگر بازار اما تعادل کمی مشهودتر بود. شاخص هم‌وزن در سوی مخالف همتای خود گام برداشت.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بورس تهران سومین هفته تیرماه را نیز با گامی رو به عقب آغاز کرد. هفته گذشته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای نزدیک به ۶ درصد فروریخت. همین عامل باعث شده بود تا کارشناسان عقیده داشته باشند بازار پس از عرضه‌های شدید، کمی استراحت کند.

در شروع بازار امروز خریداران با شک‌ و تردید فراوان بالاخره دست به خرید زدند و موجب رشد شاخص تا ۶ هزار واحد بالاتر نسبت به ارتفاع چهارشنبه گذشته شدند. در ادامه اما باز هم روند نزولی ادامه‌دار بازار به زور تقاضا چربید. به همین خاطر رنج منفی تعداد زیادی از سهام در معاملات روز شنبه مشهود بود.

از دید تکنیکال نیز شاخص تلاش خود را برای قرارگیری بالای تراز ۶۱٫۸ درصد فیبوناچی اکسپنشن رسم شده روی آخرین موج نزولی و اصلاحی انجام داد اما فروشندگان اجازه تثبیت این رشد را ندادند و مجددا بازار زیر این سطح حمایتی قرار گرفت.

معاملات بورس روز شنبه نیز در حالی رقم خورد که شاخص کل با فرمان هفته گذشته به راه خود ادامه داد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۵۱۳ واحدی که معادل ۰٫۰۲ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. به این ترتیب شاخص کل در پایان معاملات در سطح دو میلیون و ۷۰ هزار واحدی ایستاد.

در حال حاضر باید گفت، شاخص کل تنها سطح دو میلیون و ۴۸ هزار واحد که از فیبوناچی اصلاحی به دست آمده را به عنوان حمایت در اختیار دارد. البته بازار سهام در یک هفته گذشته نشان داد به سطوح حمایت خود واکنش چندانی نشان نمی‌دهد و بعید نیست در این هفته به کف کانال دو میلیون برسد.

البته نقطه امیدوارکننده شرایط فعلی نیز گزارش‌های فصلی شرکت‌ها است. در صورت عملکرد خوب شرکت‌های بورسی در سه ماهه اول امسال، می‌توان به برگشت بازار امیدوار بود.

اما شاخص هم‌وزن در روز ابتدایی هفته خلاف جهت شاخص کل رفتار کرد. به طوری که با رشد اندک ۰٫۴۵ درصدی به سطح ۷۲۸ هزار و ۱۲ واحدی رسید.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات شنبه را هشت میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی را چهار هزار و ۹۶۳ میلیارد تومان نشان می‌دهد. ارقام فعلی تابلو بورس، شرایط فعلی را ترسناکتر می‌کند؛ چرا که در صورت عدم رشد ارزش معاملات، شرایط فعلی ادامه‌دار است.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز ابتدایی هفته، خبر از خروج ۳۰۳ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
شرط توقف روند نزولی بازار سرمایه

بازار سهام در دو ماه اخیر در فاز اصلاحی فرو رفته است. همراه شدن رکود با این روند اصلاحی تحمل آن را برای سهامداران سخت‌تر از قبل کرده است. زمانی که پویایی در معاملات وجود داشته باشد، اصلاح زمانی بسیار کوتاهتر از آنچه در حاضر اتفاق افتاده است، طول می‌کشد. در حال حاضر اما آنچه در بازار سهام مشهود است همراه شدن اصلاح مقداری و زمانی همراه باهم در جریان روند اصلاحی اخیر است.

با این حال اما فارغ از تمام هیجاناتی که به صورت کوتاه‌مدتی در بازار وجود دارد، تا زمانی که اخبار مثبت و قابل قبولی در رابطه با صنایع بزرگ و تاثیرگذار از جمله گروه‌های پتروپالایشی، صنعت فلزات اساسی و خودرویی‌ها در رابطه با کاهش ریسک‌ها و مخاطراتی که سودآوری این صنایع را تهدید می‌کند، منتشر نشود، بازگشت شاخص به روند صعودی قبلی خود دور از ذهن است.

پیش بینی بورس یکشنبه

روند معاملات روز شنبه با ظهور خریداران آغاز شده بود، در ادامه و تا پایان بازار عرضه‌کنندگان معاملات را به دست گرفتند. با توجه به اینکه شاخص کل حمایت یادشده خود را نیز از دست داده است انتظار می‌رود بازار روز یکشنبه، روز تعادلی و رو به منفی دیگری برای بورس تهران باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.