کد خبر : 20915
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 دی 1402 - 8:32

پیش بینی بورس دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ / نوسان بازار سهام روی مقاومت ۲.۲ میلیونی

پیش بینی بورس دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ / نوسان بازار سهام روی مقاومت ۲.۲ میلیونی

معاملات دومین روز هفته با خبر افزایش ۰٫۱۱ درصدی نرخ بهره بین بانکی، با کاهش نماگرهای سهامی مواجه شد. همچنین خروج نقدینگی حقیقی‌ها نیز از بازار شدت گرفت. کارشناسان معتقدند، نوسانات بازار مادامی که جزئیات شفاف‌تری از فرآیند تجدید ارزیابی شرکت‌ها منتشر نشود، ادامه خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در پایان معاملات دومین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰٫۳۷ درصد، معادل هشت هزار و ۲۳۲ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۰۰ هزار و ۱۰۹ واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با کاهش ۰٫۳۳ درصدی (معادل ۵۵۰ واحد)، تا پله ۷۶۱ هزار واحدی پیش رفت. شاخص‌ کل فرابورس نیز با رشد ۰٫۳۳ درصدی، معادل ۸۶٫۹۶ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح ۲۶ هزار و ۴۹۰ واحدی قرار گرفت.
معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز یکشنبه، پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دومین روز هفته را هم ۸٫۵ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز دوشنبه بورس، خبر از خروج ۳۵۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
پیش بینی بورس دوشنبه

افزایش نرخ بهره بانکی به میزان ۰٫۱۱ درصد، پس از چند هفته کاهش متوالی، مهم‌ترین خبر دومین روز هفته بود. این موضوع سبب شد تا صندوق‌های درآمد ثابت ورود پول را در جریان بازار یکشنبه تجربه کنند. از سوی دیگر، شدت خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار شدت گرفت تا اهالی بازار سرمایه شاهد گام‌های ریسک‌گریزانه معامله‌گران باشند.

با کاهش انتظارات صعودی از محرک اصلی بازار سرمایه یعنی دلار، بازار به اخبار مثبت تجدید ارزیابی شرکت‌ها دل بسته است. در پیش بینی بورس روز یکشنبه گفته شد، بازار در فاز انتظار برای انتشار جزئیات جدیدی از اخبار مثبت پروسه تجدید ارزیابی شرکت‌ها قرار گرفته است.

حال با شکست مرز ۵۰ هزار تومانی اسکناس آمریکایی در معاملات میدان فردوسی، خریداران در شک و شبهه بیشتری برای تصمیم به خرید قرار گرفته‌اند. از این رو نوسانات نماگرهای سهامی تا مشخص شدن جزئیات بیشتری از فرآیند تجدید ارزیابی شرکت‌ها ادامه خواهد داشت.

روند بازار در هفته‌های اخیر به این شکل پیش رفته که در روزهایی که بازار با فشار فروش بیشتری مواجه است، سهام کوچک و متوسط بازار مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار می‌گیرد. در روزهای مثبت اما شکاف میان نماگرها به سمت نمادهای شاخص‌ساز سنگینی می‌کند.

در راستای پیش بینی بورس روز میانی هفته، به نظر می‌رسد اهالی بازار سرمایه، در سکوت خبری تجدید ارزیابی شرکت‌های بزرگ با روز متعادل متمایل به منفی دیگری روبه‌رو شوند. افزایش فشار خرید حقیقی‌ها و ثبت اردرهای حمایتی روی تابلو نمادهای شاخص‌ساز می‌تواند از فشار منفی بازار بکاهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.