کد خبر : 12893
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مهر 1402 - 22:31

کوتاهی بانک ها در پرداخت وام نهضت ملی مسکن

کوتاهی بانک ها در پرداخت وام نهضت ملی مسکن
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: موسسه مالی اعتباری نور، بانک خاورمیانه و بانک سرمایه هیچ عملکردی در پرداخت تسهیلات به نهضت ملی مسکن نداشتند، که باید با آن‌ها برخورد شود.

 

به گزارش اقتصاد پرس؛ امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن با حضور ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و ارسلان مالکی رئیس سازمان ملی زمین و مسکن پرداخت.

ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه استان فارس یکی از استان های پیشتازی است که سهم بالایی هم در مسکن ملی دارد گفت: حدود ۱۰هزار واحد مسکونی فردا به مردم تحویل داده می شود که بخشی از آن واحدهای مسکن مهر و بخش دیگر مسکن های روستایی است‌.

وی افزود: ما در تمام کشور عملیات ساختمانی را آغاز کردیم و کشور تبدیل به کارگاه ساختمانی شده و به دو هزار متقاضی، زمین در شهر واگذار شده است.

نوروزی با بیان اینکه انبوه سازی در جاهای مختلف در حال ساخت است گفت: حدود ۲۱۰ هزار واحد مسکونی را نیرو های مسلح شروع کردند که حدود هجده هزار واحد آن پیش از این تحویل داده شده بود.

تحویل صدهزار واحد مسکن مهر

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود پنجاه و یک هزار بافت فرسوده در عملیات های مختلف ساختمانی است گفت: حدود ۳۲۴هزار واحد مسکونی روستایی است و حدود صد هزار واحد مسکونی مسکن مهر تحویل داده شده است.

نوروزی توضیح داد: در برخی مناطق پروژه ها به مشکلات حقوقی یا مالی برخورد کرده اند اما مابقی پروژه‌ها دو ساله ساخته می‌شوند و ساخت بخش از پروژه ها را مردم بر عهده دارند. تلاش ما آن است که دولت به عنوان سیاست گذار وارد شود و بخش عمده ای از کار با مردم انجام شود.

نوروزی با بیان اینکه پروژه های روستایی ما که مردم در حال انجام آن هستند اکنون صد و پنجاه هزار واحد مسکونی است افزود: انتظار ما آن است که کل پروژه ها تا دو سال آینده تعیین تکلیف شوند.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در استان فارس حدود شش هزار نفر ثبت نامی داشتیم که نزدیک دو هزار قطعه واگذار می‌شود. حدود چهل درصد ثبت نامی ها امروز محقق می‌شود.

عملکرد ضعیف بانک ها

وی بیان کرد: تا کنون برای حدود سی و دو هزار نفر اختصاص پروژه صورت گرفته است. در برخی از کلان شهر ها مانند استان تهران و شیراز مشکل داریم و عموما متقاضیان در حوزه شهری هستند. واگذاری هایی که عموما انجام می‌دهیم در شهر ها هستند و برای روستا ها هم برنامه داریم.

نوروزی در خصوص همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن گفت: بانک مسکن حدود ۷۵ درصد و بانک توسعه تجارت حدود ۱۰۰ درصد از تعهدات خود را انجام دادند. همچنین بانک سپه حدود ۴۰ درصد از تعهدات خود را عمل کرده است، بانک ملت ۲۰ درصد و بانک ملی ۱۳ درصد و بانک تجارت ۱۳ درصد و بانک صادرات ۱۰ درصد تعهدات خود را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه این بانک ها عملکرد ضعیفی داشتند که انتظار داریم برخورد شود افزود: بانک نور و موسسه مالی اعتباری بانک خاورمیانه صفر بوده است همچنین بانک سرمایه هم صفر بوده است.

او گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن باید ۲۰ درصد از تسهیلات به حوزه مسکن پرداخت شود که بانک ها طی ۲سال گذشته در این بخش عملکرد ضعیفی داشته اند اما با دستور رئیس جمهور میزان همکاری بانک ها بهتر شده است.

به زودی واگذاری اراضی انجام می شود

در ادامه این برنامه مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه امروز و فردا واگذاری اراضی برای هزار و ۶۴۰ واحد انجام می‌شود افزود: ما امشب هم مراسمی داریم و برخی قرار داد ها به صورت نمادین تقدیم می‌شود.در سایر شهر ها که آماده سازی های آن شروع شد آمار آن در آینده اعلام می‌شود.

او گفت: برای دویست هکتار زمین کار های آماده سازی در حال انجام است افزود: ما مکلف هستیم که به تمام افرادی که مشمول این طرح هستند زمین اختصاص دهیم.

مالکی گفت: ابتدای طرح ملی مسکن زمین تامین شده ای وجود نداشت و هر اتفاقی که در حوزه زمین افتاده در این دولت بوده است . الحاق اراضی را به شهر ها داشتیم که نیاز به مطالعات و بررسی های کارشناسی دارد. آن چیزی که ما تا کنون تامین کردیم بالغ بر ۳۴ هزار هکتار است.

وی بیان کرد: ما به اراضی کشاورزی درجه و یک و دو ورود پیدا نمی‌کنیم و قرارگاه تامین زمین شبانه روزی تشکیل دادیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از نگاه ما و با مقایسه با سایر استان ها استان فارس در تامین زمین پیشرو بوده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.