کد خبر : 3434
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 - 8:14

واردات چینی تولیدکنندگان داخلی را بیچاره کرد/ تنها موفقیت دولت رییسی افزایش صادرات نفت است

واردات چینی تولیدکنندگان داخلی را بیچاره کرد/ تنها موفقیت دولت رییسی افزایش صادرات نفت است

یک کارشناس مسائل اقتصادی می گوید: واردات چینی تولیدکنندگان ایرانی را بیچاره کرده است. خلاصه یک کلاف سردرگم و یک دور باطلی را در اقتصاد ایران رقم زده‌اند که عاقبت خوبی هم برای کشور ندارد.

اقتصاد پرس؛ احمدحاتمی‌یزد کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به عملکرد دولت در بخش اقتصاد می‌گوید: در بخش اقتصاد دولت هیچ پیشرفتی نداشته است، یعنی نه سطح اشتغال بالا رفته نه سطح تولید و درآمدها. تنها زمینه‌ای که دولت رئیسی نسبتا موفق بوده در بخش افزایش صادرات نفت است، اما اینکه از این صادرات نفت چقدر توانسته‌اند پول دریافت کنند، امری است که برایم روشن نیست.

حاتمی یزد با بیان اینکه این شرایط اقتصادی بیشترین فشار را به طبقه پایین جامعه وارد می‌کند، تصریح کرد: این شرایط تورمی  در طبقات بالای جامعه نیز بیشترین فساد را به وجود می‌آورد. این تورم یکی از موضوعاتی است که شخصا اسم آن را ام الفساد مسائل اقتصادی کشور گذاشته‌ام، یعنی دراثر تورم شکاف طبقاتی بیشتر می‌شود و فساد، رشوه، اختلاس و … با انگیزه‌های قوی‌تری صورت می‌گیرد.

در بخش اقتصاد دولت هیچ پیشرفتی نداشته است، یعنی نه سطح اشتغال بالا رفته نه سطح تولید و درآمدها. تنها زمینه‌ای که دولت رئیسی نسبتا موفق بوده در بخش افزایش صادرات نفت است، اما اینکه از این صادرات نفت چقدر توانسته‌اند پول دریافت کنند، امری است که برایم روشن نیست.

این اقتصاددان ادامه داد: دولت برای اینکه در این شرایط، فشار روی طبقات پایین را کم‌کند، یارانه بیشتری به مردم می‌دهد! مثلا خانواده های ۴ نفره حدود یک میلیون تومان یارانه در ماه دریافت می‌کنند، شبیه این کار در ترکیه در حال رخ دادن است اما ترکیه یارانه نمی‌دهد بلکه حقوق طبقات پایین را به اندازه تورم افزایش می‌دهد. در ایران حقوق متناسب با تورم افزایش پیدا نمی‌کند و به جای آن یارانه می‌دهند.

دولت می‌گوید ما افزایش نقدینگی می‌دهیم ‌اما امسال کمتر افزایش نقدینگی داشتیم، این حرف بسیار بی ربطی است، هرگونه افزایش نقدینگی بدون توجه به شرایط اقتصادی، سم است. اگر نقدینگی ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، به اندازه ۳۰ درصد سم است و اگر ۴۰ درصد باشد بازهم به همان اندازه سم است.

حاتمی یزد با بیان اینکه این یارانه برای کاهش تاثیر تورم بر طبقات پایین جامعه است، گفت: این آقایان نمی‌توانند درست طبقات نیازمند را از سایر طبقات تفکیک کنند ، بنابراین به افراد زیادی یارانه می‌دهند. تا وقتی مسئله تورم حل نشود نمی‌توان از رکود و اشتغال صحبت کرد.

وی ادامه داد: در شرایط تورمی طبعا تولید کننده ایرانی نمی‌تواند با‌ واردات رقابت کند. وقتی کالایی با ارزش ۱۰۰ دلار وارد می‌کنیم، در عرض یکسال هزینه تولید کننده ایرانی افزایش پیدا کرده، درصورتی که ارز هم افزایش پیدا کرده است. بنابراین ارز را به صورت مصنوعی در سطح پایین نگه داشته اند. اگر اجازه دهند قیمت ارز در بازار شناور شود، انتظار هر اقتصاددانی این است که قیمت ارز به اندازه تورم افزایش پیدا کند، هرگاه جلوی آن را بگیرند و اجازه ندهند ارز متناسب با تورم حرکت کند، به ضرر تولید کننده ایرانی و به نفع واردات خواهد بود. مخصوصا واردات چینی که تولیدکنندگان ایرانی را بیچاره کرده است. خلاصه یک کلاف سردرگم و یک دور باطلی را در اقتصاد ایران رقم زده‌اند که عاقبت خوبی هم برای کشور ندارد.

واردات چینی تولیدکنندگان ایرانی را بیچاره کرده است. خلاصه یک کلاف سردرگم و یک دور باطلی را در اقتصاد ایران رقم زده‌اند که عاقبت خوبی هم برای کشور ندارد.

احمدحاتمی یزد با بیان اینکه دولت می‌گوید ما افزایش نقدینگی می‌دهیم ‌اما امسال کمتر افزایش نقدینگی داشتیم، گفت: این حرف بسیار بی ربطی است، هرگونه افزایش نقدینگی بدون توجه به شرایط اقتصادی، سم است. اگر نقدینگی ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، به اندازه ۳۰ درصد سم است و اگر ۴۰ درصد باشد بازهم به همان اندازه سم است.

/اصلاحات نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.