کد خبر : 7278
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 شهریور 1402 - 22:22

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات عنوان کرد؛

درآمد نفت باید صرف ایجاد اشتغال شود

درآمد نفت باید صرف ایجاد اشتغال شود
حمیدرضا حاجی بابایی درباره برخی موارد بودجه و برنامه هفتم نکاتی را بیان کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره اقدامات مجلس در برنامه صف اول گفت: کمیسیون برنامه و بودجه یکی از مسئولیت‌های خطیرش تفریغ بودجه است و اینکه ارزیابی کند که در کشور تا چه میزان مسیر قانونی طی شده است و در نهایت هم تحلیلی برای سال آینده ارائه کند. دوشنبه با حضور رئیس مجلس تفریغ بودجه سال آینده مشخص شد و در حال آماده شدن برای ارائه به سازمان برنامه و بودجه است و این روند باید طی شود.

وی ادامه داد: دیوان محاسبات یکی از ابزار‌های مهم نظارتی مجلس است که وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس را برعهده دارد. دولت لایحه بودجه ۱۴۰۲ را با قید دو فوریت به مجلس ارائه کرد البته مجلس به دو فوریت آن رای نداد و به صورت یک لایحه عادی به کمیسیون آمده است الان هم کمیته را مشخص کرده ایم تا ببینیم از این ۲۰ مورد چقدر نیاز به اجرا دارد.

حاجی بابایی بیان کرد: با توجه به اینکه برنامه ششم را تا پایان شهریور تمدید کرده بودیم، اما مجدد شش ماه دیگر این برنامه را تمدید کردیم و به زودی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. مصوب شده است تا زمانی که برنامه هفتم اجرا شود برنامه ششم اجرایش تمدید شود.

بودجه از دو قسمت منابع و مصارف تشکیل شده است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره تفاوت بودجه ریزی امسال با سال قبل گفت: بودجه حکمرانی کشور در طی یک سال است و از دو قسمت منابع و مصارف تشکیل شده است. باید دخل و خرج را با هم تراز کنیم و این اقدامی است که رهبر انقلاب بارها بر آن تاکید کرده اند. اصلاح ساختار بودجه در دست دولت است و الان در همان برنامه هفتم اصلاح ساختار بودجه را در دست داریم که باید هم درآمدهای کشور شفاف شود.نفت باید خرح عمران و آبادی کشور شود . ما به تمام افرادی که قرار است سرمایه گذاری کنند وام ارزی می‌دهیم.

وی با اشاره به قطع وابستگی به نفت بیان کرد: این به این معناست که دولت نباید هزینه نفت را هزینه مصارف خود کند بلکه باید اشتغال ایجاد کند و مردم را توانمند کند و به نوعی به افراد شنا کردن بیاموزد بنابراین این روند باید در کشور شکل بگیرد. مالیات‌ها نیز باید اصلاح شود و ما برای ۱۴۰۲ حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی خواهیم داشت که نسبت به دو هزار تومان بودجه کشور حدود ۳۶ یا ۳۷ درصد خواهد بود. اما این مالیات نباید فشار بر مردم بیاورد قرار نیست مالیات افزایش یابد بلکه باید شیوه اش اصلاح شود.درحال گسترش میدان سرمایه گذاری خصوصی هستیم.

حاجی بابایی افزود: ما تا می‌گوییم هزینه‌ها باید کم شود به ذهن برخی کاهش حقوق می‌آید در صورتی که منظور ما این است که این همه عائله دولت نیاز نیست. منظورمان از عائله دولت شرکت‌های دولتی است باید این شرکت‌ها واگذار شود به بخش خصوصی. ۲۰۰ شرکت زیانده دولت دارد که دلیلی برای این امر وجود ندارد. شرکت یا باید در آمد و هزینه اش با هم بخواند یا واگذار شود ما این اختیار حذف ، ادغام ، واگذاری و فروش این شرکت ها را به دولت داده ایم. دیوان محاسبات گزارش ها را ارائه می‌دهد .

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ادامه داد: دولت حاکمیت است و باید به بهداشت، آموزش و فرهنگ مردم برسد .نیازی نیست دولت خودرو بسازد مردم باید به این سمت بروند. بنابراین دولت باید به سمتی برود که طبق فرمایش امام خمینی (ره) هرچه را مردم می توانند داشته باشند و زمانی که مردم نتوانستند، دولت ورود کنند. برنامه باید به سمتی برود که تحول ایجاد شود و تورم کاهش یابد و سرانه عمومی کشور افزایش یابد و مردم حس کنند هرروز به آرامش بیشتری می رسند.

روز یکشنبه هفته آینده برنامه هفتم باید به صحن بیاید

وی افزود : طبعا روز یکشنبه هفته آینده برنامه هفتم باید به صحن بیاید . برنامه بودجه ای پنج ساله است ما برنامه را بر اساس اصول می‌نویسیم ممکن است بعد از مدتی این برنامه با مشکل مواجه شود . زمانی که برنامه ششم را نوشتیم صد در صد سیاست های کلی نظام را در آن اعمال کردیم این به مجمع رفت ما خوب پیش بینی کردیم اما تحولات اقتصادی بانک ما را به بورس برد. در حالی که طبق قانون بانک ها اجازه نداشتند حتی با واسطه هم به بورس بروند. گاهی سیاست های داخلی و خارجی اتفاقاتی را رقم می‌زند که برنامه اجرا نشود.

حاجی بابایی با اشاره به ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در بودجه ۱۴۰۱ مواردی را اعلام کردیم، اما سیاست دولت بود برنامه ما به دلیل سرعت اتفاقات در کشور تبدیل به سالانه می‌شود.اگر هم از برخی برنامه ها اطلاع داشته باشیم نمی‌شود پیش بینی ها را در قانون ثبت کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: دیوان محاسبات ما دادگاه دارد. کمیسیون برنامه بودجه در سه سال گذشته گزارش‌های زیادی را به مجلس آورده است اگر این گزارش قانع کننده باشد که هیچ اگر نه طبق ماده ۲۳۴ به قوه قضائیه می‌رود. اما رابطه نفت و دولت باید مشخص شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.