کد خبر : 6237
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1402 - 8:25

تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به کجا رسید؟

تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به کجا رسید؟
به رغم گذشت ۴۵ روز از مهلت قانونی خبری از تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیست و اعلام نرخ به هفته آینده موکول شده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ با توجه به آنکه کشت در مناطق سردسیر آغاز شده و دیگر مناطق هم در حال آماده سازی مزارع برای آغاز کشت هستند، اما هنوز نرخ محصولات مشمول قیمت گذاری تعیین تکلیف نشده که این امر منجر به سردرگمی کشاورزان شده است. این درحالی است که براساس قانون خرید تضمینی، قیمت ۳۲ قلم محصول مشمول قیمت گذاری تا پایان تیرماه باید اعلام شود تا کشاورز براساس آن برای کشت محصول در سال زراعی جدید تصمیم‌گیری کند.

با گذشت ۴۵ روز از مهلت قانونی اعلام نرخ، هنوز تصمیم‌گیری نهایی و تصویب نرخ در جلسه شورا به سبب اختلاف نظر بر سر تعیین قیمت ۳۲ قلم محصول صورت نگرفته است و بار دیگر جلسه برای بررسی و تصویب نهایی به هفته آینده موکول شد.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چراکه اصلاح قیمت برای سال زراعی فعلی به رغم‌ پیگیری و نامه‌نگاری‌های مکرر، هنوز به جایی نرسیده است که این امر با انتقاد شدید کشاورزان روبروست که امیدواریم در راستای پایداری تولید و حفظ منافع کشاورزان، تصمیماتی در این باره اتخاذ شود.

بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی و نمایندگان تشکل و اتحادیه های تولیدی اذعان می‌کنند که براساس بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی برای سال زراعی آتی کمتر از هر کیلو ۲۰ هزار تومان نخواهد بود. اما رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی معتقد است که تصویب قیمت ۲۳ هزار تومانی خرید تضمینی بیانگر ثبات نرخ برای سال آینده است.

اسدی می‌گوید: نرخ ۲۳ هزار تومانی خرید تضمینی گندم به عنوان نرخ علی الحساب باید تعیین شود و شورا مصوب کند که در اسفندماه برحسب شرایط اقتصادی و تورم، نرخ منطقی مجدد تعیین و اعلام می شود.

استمرار روند تاخیر در اعلام نرخ ضربه مهلکی به تولید محصولات اساسی می‌زند

آقای عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: قبل از جلسه شورا در وزارت جهاد کشاورزی، در جلسه کمیسیون تخصصی نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و وزارت جهاد حضور داشتند که نهایی سازی قیمت ۳۲ قلم محصول برای صحن علنی شورا بررسی شد و به جمع بندی در تمامی محصولات رسیدیم.

به گفته او، گرچه قرار بود جلسه شورا در ۱۲ شهریور با حضور وزیر جهاد، معاون اول رئیس جمهور و معاون اقتصادی تشکیل شود، اما بدلیل آنکه تعدادی از اعضا در سفر اربعین بودند، تعداد اعضای جلسه به حد نصاب نرسید و در نهایت جلسه به هفته آینده موکول شد.

هاشمی ادامه داد: در جلسه شورا برای هفته آینده انتظار می‌رود که جمع بندی کمیسیون اخیر به صحن شورا بیاید تا نرخ مصوب اعلام شود چراکه استمرار تاخیر در اعلام قیمت‌ها بی اعتمادی کشاورزان را بدنبال دارد.

اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم همچنان در حال پیگیری است

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه تاخیر در اعلام قیمت، بی برنامگی کشاورزان در برخی محصولات استراتژیک را به دنبال دارد. گفت: بنابر قانون خرید تضمینی، نرخ محصولات مشمول قیمت گذاری باید تا پایان شهریور اعلام شود تا کشاورزان برای کشت سال آینده برنامه ریزی کنند چراکه بی برنامگی در کشت موجب شده تا کشاورزان محصولات جانبی را برای تولید در نظر بگیرند.

او با بیان اینکه اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم همچنان در حال پیگیری است، گفت: هنوز پیگیر نامه رئیس جمهور برای تثبیت قیمت گندم برای سال زراعی فعلی هستیم و در این راستا قرار است جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس مجلس تشکیل شود تا در آنجا توافق و مصوبه ای به نفع کشاورزان صورت بگیرد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران اذعان می‌کند براساس قانون خرید تضمینی، نرخ ۳۲ قلم‌ محصول کشاورزی مشمول قیمت‌گذاری برمبنای ۴ شاخص هزینه‌های تولید و احتساب سود متعارف، قیمت پایه سال زراعی قبل و نرخ تورم، ارزش محصول وارداتی و نرخ مبادلاتی صورت گیرد که شورا بر مبنای نرخ ارز مبادلاتی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان که دولت اعلام می کند، همچنین شاخص سود متعارف و هزینه های تولید و نرخ تورم اعلامی و قیمت پایه فعلی به رقم ۲۲ هزار تومان رسیده که با در نظر گرفتن منابع دولت و منافع کشاورزان انتظار می رود که نرخ خرید بالای ۲۱ هزار تومان در جلسه هفته آینده تصویب و اعلام شود.

تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات به هفته آینده موکول شد

آقای قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: با توجه به آنکه نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی بر مبنای قیمت گندم بسته می شود، حال با در نظر گرفتن تمامی محدودیت ها امیدواریم نرخ منطقی متناسب با هزینه های تولید اعلام شود.

به گفته او، سال گذشته و امسال اتفاقی که در بخش زراعت افتاد، عامل تورم ناشی از حذف یارانه دولت در محصولات کشاورزی بود که بدلیل جراحی اقتصادی پیامدهای آن امری بدیهی است.

پیشه ور ادامه داد: سال گذشته وزیر جهاد در ۱۷ شهریور نرخ خرید تضمینی محصولات را اعلام کرد که در ۱۰ آبان قیمت برخی نهاده های کشاورزی افزایش یافت که در نهایت این امر موجب شد که در ۱۳ اسفند، طی نامه ای به وزیر جهاد خواستار بازنگری در نرخ محصولات بویژه گندم شدیم چراکه براساس آنالیز قیمت، هزینه تمام شده با احتساب سود ۱۶ هزار و ۶۹۱ تومان بود که متاسفانه به یکباره دولت نرخ گندم را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد، درحالیکه شورا در ۶ اردیبهشت قیمت پایه ۱۵ هزار تومان و ۲ هزار تومان یارانه باید به این رقم اضافه شود که متاسفانه تاکنون به رغم پیگیری های مکرر، اصلاح نرخ به جایی نرسیده است.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: جلسه اخیر شورا به سبب آنکه برخی اعضا در سفر اربعین بودند به هفته آینده موکول شد که امیدواریم به نرخ پیشنهادی رای داده شود تا از این طریق بخشی از هزینه های تولید جبران شود.

هنوز نرخ هیچ یک از محصولات مشمول قیمت‌گذاری مصوب نشده است

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: در جلسه اخیر شورای قیمت گذاری بحث های کارشناسی زیادی درباره تعیین قیمت ۳۲ قلم کالای کشاورزی انجام شد که در این جلسه تمرکز بر تعیین قیمت خرید تضمینی گندم است چراکه قیمت این محصول، مسیر تعیین نرخ سایر کالاها را تسهیل می کند.

به گفته او، در جلسه اخیر شورا صحبت های کارشناسی پیرامون نحوه تعیین قیمت گندم مطرح شد که محور آنها راهکارهایی بود که قانون خرید تضمینی گندم تعیین کرده است که نرخ خرید بر مبنای تورم، نرخ جهانی و آنالیز قیمت تمام شده انجام شود که با احتساب تورم سالانه و نرخ پایه فعلی رقمی حدود ۲۲ هزار تومان بدست آمد که مخالفت هایی با قیمت مطرح شده در این نشست وجود داشت که برای تصویب نهایی حضور حداکثری اعضا نیاز است که براین اساس مقرر شد بررسی نهایی در جلسه هفته آینده انجام شود.

ایمانی ادامه داد: هنوز برای هیچ یک از ۳۲ قلم کالای مشمول قیمت گذاری، نرخی مصوب نشده است چراکه تصمیم گیری نهایی با حضور همه اعضا باید باشد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به آنکه تاخیر در اصلاح قیمت خرید تضمینی می تواند در کاهش کشت محصولات استراتژیک و افزایش کشت محصولات آب‌بر و وابستگی به کشورهای بیگانه اثر گذار باشد که از این رو انتظار می رود هرچه سریع‌تر نرخ اعلام شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.