کد خبر : 2821
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 13:16

مردم ناراضی در صف مرغ ، مسئولان راضی در پشت میزهای خود !

مردم ناراضی در صف مرغ ، مسئولان راضی در پشت میزهای خود !

ابهام و عدم شفافیت به بازار مرغ هم رسیده است. مرغ گرم به قیمت مصوب به مقدار ناچیز به دست فروشندگان سطح شهر می رسد که نه مقدار آن مشخص است و نه اینکه کدام فروشندگان سطح شهر مرغ با قیمت مصوب می فروشند و بیشتر سهمیه مرغ با قیمت مصوب به دست میادین میوه و تره بار شهرداری تهران می رسد که براساس شنیده ها مقداری از سهمیه آنها در بین راه آب می رود و به قیمت آزاد وارد بازار می شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در حالی در روزهای اخیر برخی مسئولین و فعالان صنفی تولیدکنندگان مرغ وعده کاهش قیمت مرغ در روزهای آینده را داده اند که مرغ هم مانند دیگر اقلام خوراکی رفته رفته از سفره مردم پرکشیده است. قیمت مرغ در روزهای اخیر افزایش یافته و در برخی واحدهای صنفی به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

پس از انتقاد محمدباقر قالیباف ، رئیس مجلس شورای اسلامی، از افزایش قیمت مرغ و نایاب شدن آن، علی بابایی، قائم مقام سازمان جهاد و کشاورزی استان تهران گفته است هر کیلو مرغ به قیمت ۷۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌ رسد، اما در صورت مشاهده تخلف، برخوردهای لازم با واحد متخلف صورت خواهد گرفت. او همچنین تاکید کرده است: ” ۳۲۰ تن روزانه مرغ گرم با قیمت مصوب در تهران توزیع می شود که ۵۰ تن از آن به ۱۵ فروشگاه زنجیره ای و ۱۱۰ تن به میادین میوه و تره بار شهرداری و مقداری هم با ظرفیت و کد مشخصی که فروشندگان مرغ در سطح شهر دارند داده می شود، همچنین در این ایام به هیات های عزاداری و مردمی که به میدان بهمن مراجعه می کنند خرده فروشی می شود و ۷۰ تن مرغ منجمد هم به میادین تره بار برای فروش با قیمت مصوب به مردم توزیع می شود و بدین ترتیب مشکلی در تامین مرغ نداریم. مرغ به اندازه کافی وجود دارد و حتی گاهی با مازاد مرغ در میادین نیز مواجه می شویم.

بررسی ها نشان می دهد که نه تنها مرغ در میادین میوه و تره بار به سختی به دست مردم می رسد بلکه در فروشگاه های سطح شهر اگر مرغ موجود باشد با قیمت های نجومی فروخته می شود.

مردم یا باید اول صبح در صف های طولانی میادین میوه و تره بار، صف هایی که به واقع کرامت انسانی را زیر سوال می برد، آن هم در ساعت های نامشخص و به طور شانسی و با قوانین نامنظم و دلبخواهی و بامحدودیت های متعدد، بایستند تا شاید بتوانند مرغ به نرخ مصوب بخرند یا باید به فروشگاه های سطح شهر مراجعه کنند و مرغ را با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار تومان خریداری کنند و بلاتکلیف مانده اند. مسئولان هم مثل همیشه در خواب به سر می برند.

برخی از فروشگاه های زنجیره ای و سطح شهر هم از این فضا استفاده کرده و مرغ سهمیه ای را تکه تکه می کنند و با سود بیش از ۴۰ درصدی به مردم می فروشند.

بررسی خبرنگار رکنا از فروشندگان مرغ سطح شهر نشان می دهد که مرغ سهمیه ای به قیمت مصوب که پیش از این به مقدار بسیار محدود توزیع می شد، یک ماه است که قطع شده است و مجبور هستند مرغ به قیمت آزاد تهیه کنند.

این فروشندگان می گویند مرغ آزاد را یا از کشتارگاه ها خریداری می کنند و یا از میادین میوه و تره بار آن هم به قیمت آزاد. در واقع برخی از میادین میوه و تره بار مرغ با نرخ سهمیه ای را به جای مردم با قیمت آزاد به دست فروشندگان سطح شهر می رسانند.

هیچ نظارتی هم در مراحل تولید، توزیع و فروش وجود ندارد و تنها پس از اعتراض عمومی به واردات مرغ منجمد آن هم به اسم “تنظیم بازار” بسنده می کنند.

اگرچه افزایش هزینه تولید، کمبود نهاده، افزایش تورم کالاهای اساسی، بالا رفتن نرخ نهاده‌های دامی و کاهش تولید از دلایل افزایش قیمت مرغ دانسته می شود اما به نظر می رسد دلیل اصلی عدم نظارت و بی سروسامانی این بازار است. مشکل اصلی دیگر، مشکل مدیریتی و عدم تنظیم گری است که در این خصوص شهرداری، وزارت جهاد و ستاد تنظیم بازار باید جوابگو باشند.

در این خصوص گفتگوی رکنا با مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران:

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران درباره علت نوسان قیمت مرغ در بازار گفت: نوسان قیمت مرغ در بازار به این دلیل است که متاسفانه همه تولید مرغداران با قیمت مصوب به کشتارگاه ها و بازار عرضه نمی کنند. مرغداران حدود ۵۰ درصد تولید خود را با نرخ مصوب عرضه می کنند و ۵۰ درصد دیگر را با نرخ دلخواه خود و نرخ تقاضا به بازار عرضه می کنند.

یوسف خانی با بیان اینکه در حال حاضر مرغ در بازار دو نرخی شده است، گفت: نرخ مصوب مرغ زنده کیلویی ۵۲ هزار تومان و نرخ مرغ زنده در بازار ۶۵ الی ۷۰ هزار تومان است. نرخ مصوب مرغ گرم برای واحدهای صنفی کیلویی ۷۳ هزار تومان است و نرخ مصوب مرغ گرم برای مصرف کننده کیلویی ۷۸ هزار تومان است که در بازار تا کیلویی ۹۰ هزار تومان هم به فروش می رسد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مرغ با قیمت مصوب به دست فروشندگان می رسد و فروشندگان مرغ سهمیه ای دارند، گفت: وزارت جهاد هم اکنون متولی توزیع مرغ است و اولویت توزیع مرغ سهمیه ای میادین میوه و تره بار است. مرغ منجمد که به قیمت ارزان هر کیلو ۴۵ هزار تومان فقط به سازمان میادین تحویل داده می شود و به هیچ عنوان به واحدهای صنفی سطح شهر داده نمی شود. از سوی دیگر مرغ گرمی که به واحدهای صنفی سطح شهر می دهند بسیار کم است و برای مثال اگر سهمیه هر غرفه سازمان میادین میوه و تره بار یک تن مرغ گرم است، سهمیه واحدهای صنفی ۳۰۰ کیلو است و سهمیه واحدهای صنفی یک سوم میادین میوه و تره بار است.

یوسف خانی در ادامه گفت: سهمیه مرغ به قیمت مصوب برای همه واحدهای صنفی تامین نمی شود. حداقل ۱۵۰۰ واحد صنفی در سطح شهر تهران وجود دارد که به حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ واحد، سهمیه مرغ به قیمت مصوب داده می شود و آن هم با مسائل، مشکلات و محدودیت های متعدد در میدان بهمن که ممکن است هر روز نباشد و این عملکرد بسیار ضعیف وزارت جهاد را نشان می دهد که هم متولی تولید است و هم متولی توزیع. این در حالی است که اتحادیه فروشندگان باید متولی توزیع مرغ باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در ادامه گفت: ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای بازرسی باید بازار را کنترل کنند و بازرسی های خود را در بازار افزایش دهند تا قیمت کنترل شود. متولی تولید وزارت جهاد است و باید نرخ فروش تولیدکننده را کنترل کند.

او درخصوص علت اصلی این وضعت تاکید کرد: مشکل فقط و فقط کاهش تولید مرغ است و وقتی مشکلات تولید حل شود، مشکل نوسان قیمت مرغ هم حل می شود. در حال حاضر به دلیل کمبود مرغ و کاهش تولید نه تنها صادرات نداریم بلکه واردات از کشورهایی مثل ترکیه انجام می شود.

یوسف خانی درخصوص مشکلات این صنف گفت: عمده مشکل ما بحث دو نرخی است. یا باید نرخ ها آزاد باشد و عرضه و تقاضا و بازار نرخ را تعیین کنند و یا نرخ دستوری و نرخ مصوبی که اعلام می شود، مبنا قرار گیرد و وزارت جهاد همه تقاضای بازار را با نرخ مصوب تامین کند. اما این اتفاق نمی افتد. مشکل اساسی ما این است و اعضای ما به ناحق دائما مشمول جرائم تعزیراتی می شوند. چون مرغ را به نرخ مصوب خریداری نکرده اند و با نرخ آزاد تهیه کردند و با سود مصوب خود فروختند و در نهایت چون خارج از نرخ مصوب است، مشمول جریمه می شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران گفت: فروشندگان نمی توانند مرغ را با نرخ مصوب از مرغداران خریداری کنند. این مشکل از وزارت جهاد کشاورزی است. این وزارتخانه باید بررسی کند که چرا فروشندگان نمی توانند مرغ را با نرخ مصوب از مرغداران خریداری کنند که با نرخ مصوب هم بفروشند! وقتی دان مرغدار با نرخ مصوب به مرغداران تحویل داده می شود پس باید تولید مرغداران را هم با نرخ مصوب تحویل بگیرند.

یوسف خانی با بیان اینکه مشکل اساسی دو نرخی بودن و عدم تامین مرغ با نرخ مصوب است، گفت: در حال حاضر فروشندگانی که از میدان بهمن سهمیه مرغ ندارند، مجبور هستند مرغ آزاد را کیلویی ۸۷ هزار تومان از کشتارگاه ها خریداری کنند. حال سوال این است که چرا واحدهای ما جریمه می شوند؟ این فروشندگان با احتساب هزینه های جانبی و مشکلاتی که وجود دارد، با حداقل سود مصوب که ۸ درصد است، با ۵ درصد سود مرغ را کیلویی ۹۳ هزار تومان به دست مردم می رسانند و مشمول جرائم سنگین می شوند و چرا از فروشنده ای که مرغ به نرخ مصوب داده نشده است، انتظار می رود با نرخ مصوب بفروشد؟ چرا مرغ منجمد را فقط به میادین میوه و تره بار تحویل می دهند؟

او درخصوص اینکه چرا مرغداران مرغ را با نرخ مصوب به فروشندگان تحویل نمی دهند، گفت: بالا بردن هزینه تولید، سواستفاده های بیشتر و اعتراض به نرخ مصوب از دلایلی است که وجود دارد.

/رکنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.