کد خبر : 3030
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مرداد 1402 - 15:53

راستی‌آزمایی یک ادعا؛ افزایش قدرت خرید وام مسکن حقیقت دارد؟

راستی‌آزمایی یک ادعا؛ افزایش قدرت خرید وام مسکن حقیقت دارد؟

رئیس کل بانک مرکزی اخیرا از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن در شهر تهران خبر داده است. در پی این ادعا، برخی در حال مقایسه این سیر نزولی با افزایش وام خرید مسکن هستند. اما این تغییرات چه تاثیری بر قدرت خرید مردم داشته است؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ چند ماه گذشته و پس از افزایش قیمت سرسام‌آور قیمت مسکن به‌ویژه در شهر تهران برخی رسانه‌ها خبرهایی مبنی بر کاهش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خانه خبرهایی منتشر کردند. این در حالی است که حالا با ورود به مردادماه و گذر از فصل معاملات در بازار مسکن رئیس کل بانک مرکزی نیز ادعاهایی در خصوص این سیر کاهشی مطرح کرده است.

فرزین در این‌باره گفته است: «گزارش‌های موجود حاکی از این است که متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در تیرماه نسبت به ماه های گذشته کاهش قابل توجهی داشته و بررسی اطلاعات مناطق ۲۲ گانه تهران هم نشان می‌دهد قیمت مسکن در ۱۵ منطقه کاهشی بوده است و این امر متعاقباً تاثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت مسکن در تمامی مناطق کشور می گذارد.»

او همچنین بیان کرده است: «این امر در کنار معاملات مسکن حاکی از خروج تقاضای سفته بازانه از بازار مسکن و برقراری آرامش در این بازار است. این دستاورد ناشی از ثبات در بازار ارز و مدیریت انتظارات تورمی است و امیدواریم ضمن ثبات بازارهای طلا، مسکن و خودرو شاهد رونق در بخش واقعی و کاهش تقاضای سفته بازانه و تامین نیاز داخلی مردم در این بازارها باشیم.»

البته این در حالی است که دولت از انتشار آمارهای مربوط به تحولات بازار مسکن از انتهای سال گذشته جلوگیری کرده و همین امر موجب سرگردانی مردم برای تحلیل این بازار شده است.

افزایش قدرت خرید وام مسکن

انتشار این حرف‌ها از سوی رئیس بانک مرکزی عاملی بود تا برخی رسانه‌های نزدیک به دولت برآوردهایی در خصوص مقایسه قیمت خانه و وام خرید مسکن انجام دهند.

تسنیم در این خصوص نوشته است: در مناطق شمالی شهر تهران ۹۶۰ میلیون تومان وام مسکن کمتر از ۱۰ درصد قیمت واحدهای مسکونی را پوشش می‌دهد. اثرگذاری وام مذکور در مناطق جنوبی نیز حدود ۳۰ درصد است.

با آنکه حدود ۶ ماه است انتشار گزارش تحولات بازار مسکن از سوی بانک مرکزی متوقف شده اما فعالان بازار متوسط قیمت مسکن را دست کم ۶ تا ۷۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند. بنابراین با وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن (بدون کسر هزینه خرید اوراق حق‌تقدم) می‌توان حدود ۱۳٫۷ مترمربع واحد مسکونی در تهران خریداری کرد.
پشت پرده کاهش قیمت مسکن

دولت در حالی صحبت از کاهش قیمت مسکن به میان می‌آورد که مشاهدات میدانی حاکی از رکود در بازار املاک است. برخی مشاوران املاک فعال در شهر تهران می‌گوید هفته‌هاست یک معامله هم انجام نداده‌اند.

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن با مقایسه میزان افزایش قیمت سال‌های اخیر درصد ناچیزی را شامل می‌شود؛ قدرت خرید مردم نیز تا آنجا افت داشته که اینگونه کاهش قیمت‌ها دردی از آنها درمان نمی‌کند.

از سوی دیگر وام خرید مسکن نیز حتی اگر بتواند برای برخی راهگشا باشد شرایط آن به گونه‌ای نیست که همه اقشار جامعه از پس دریافت آن بر بیایند.

اقساط ماهانه وام مسکن برای زوجین اکنون به حدود ۲۰ میلیون تومان رسیده است و هزینه دریافت آن برای متاهلان بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. این در حالی که پایه حقوق وزارت کار امسال به هشت میلیون تومان هم نمی‌رسد و تورم عمومی موجود در جامعه هر ماه در حال افزایش است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.