کد خبر : 16140
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 - 11:28

تمام بخش های سلامت روان اعم از مشاوره، درمان و بستری باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند

تمام بخش های سلامت روان اعم از مشاوره، درمان و بستری باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند
یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت توجه به سلامت روان در کشور گفت: هر کدام از بخش‌های مربوط به سلامت روان اعم از مشاوره، درمان و بستری جزیی از فرآیند سلامت است و باید تحت پوشش و حمایت بیمه‌های درمانی قرار بگیرند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در ابتدای ماه جاری بود که بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تعرفه‌های خدمات روانشناسی خبر داد؛ خبری که طی روزهای بعد تکمیل و از سوی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت جزییات آن اعلام شد. محمدمهدی ناصحی مدیرعامل این سازمان بیمه‌ای اعلام کرد که خدمات روان‌شناسی شامل مشاوره روان‌شناسی و ویزیت مربوط به روانشناسی می‌شود. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز در توضیحاتی در این باره گفت که «خدمات روانشناسی بالینی و سلامت تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و این خدمات شامل افرادی که مدرک کارشناسی ارشد و دکترای بالینی روانشناسی دارند، می‌شود»؛ جرئیاتی که حاکی از آن بود که هنوز همه خدمات مربوط به روان‌شناسی تحت پوشش بیمه درمانی قرار نگرفته است.

وحید شریعت رئیس انجمن روانپزشکان ایران چندی پیش در گفت‌وگویی درباره شیوع اختلالات روان در بین ایرانیان با استناد به آخرین مطالعه کشوری که در این زمینه انجام شده است، گفت: بر اساس این مطالعه که با ابزار غربالگری به اسم GHQ انجام شده است؛ عدد ۲۹.۷ درصد برای مردم ایران به دست آمده است؛ این یعنی ۲۹.۷ درصد از مردم ایران یا مشکوک به اختلال روانپزشکی و یا افراد پر خطر در این زمینه هستند. در واقع ممکن است در بین این ۲۹.۷ درصد از مردم، هر نوعی از اختلال روانپزشکی از نوع خفیف تا شدید، اختلالات مختلف اعم از اضطراب، افسردگی و وسواس وجود داشته باشد.

با توجه به اینکه بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، جمعیت کشور حدود ۸۰ میلیون نفر محاسبه شده است، بر اساس آمار اعلامی، قریب به ۲۴ میلیون نفر در کشور حضور دارند که مشکوک به اختلال روانپزشکی یا افراد پر خطر در این زمینه هستند و این تعداد نیازمند حمایت بیمه‌ای برای پیگیری روند درمان خود هستند.

اهمیت پوشش بیمه ای خدمات سلامت روان

در همین راستا، دیدگاه ملک فاضلی نماینده مردم سراوان و مهرستان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را درباره اهمیت پوشش بیمه‌ای خدمات مرتبط با سلامت روان جویا شدیم.

فاضلی با اشاره به سیاست‌های کلی سلامت که در سال ۱۳۹۳ از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده است، گفت: یکی از سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در سیاست‌های کلی سلامت «پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد» بود؛ در همین راستا نیز برای آن که شخص بیمار، دغدغه‌ای جز بیماری نداشته باشد، تمام خدمات مربوط به سلامت اعم از خدمات مربوط به سلامت روان باید تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرد، در غیر این صورت دستور رهبری روی زمین مانده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: دولت و بیمه‌ها مکلف هستند برای اجرایی کردن دستور رهبری، بیمه‌ای فراگیر را اجرایی کنند تا افراد در زمان بیماری، تنها مشکل‌شان بیماری باشد نه هزینه درمان؛ هر زمان که توانستیم ساز و کار بیمه‌ای‌مان را این‌گونه کنیم، در آن صورت بیانات رهبری را اجرایی کرده‌ایم.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه «نمی‌توان هیچ کدام از حوزه‌های مرتبط با سلامت را از پوشش بیمه‌ای خارج کرد»، بر اهمیت توجه به سلامت روان در کشور تاکید و اظهار کرد: هر کدام از بخش‌های مربوط به سلامت روان اعم از مشاوره، درمان و بستری جزیی از فرآیند سلامت است و باید تحت پوشش و حمایت بیمه‌های درمانی قرار بگیرند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.