کد خبر : 233
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1395 - 11:51

برنامه اکتشاف ذخایر بزرگ آب در ایران

برنامه اکتشاف ذخایر بزرگ آب در ایران

قائم مقام وزیر نیرو از احتمال وجود ذخایر بزرگ آبی شرق کشور در عمق زمین خبر داد و گفت: در قالب یک همکاری مشترک با کشور روسیه، مطالعات اکتشاف ذخایر آب‌های ژرف کشور انجام می‌شود.

اقتصاد پرس: ستار محمودی درباره برخی موضوعات مطرح شده پیرامون انجام مطالعات اکتشاف آب های ژرف و همچنین مطرح بودن انجام اقدام مشترک با برخی کشورها در این باره مانند مشارکت روسیه گفت: براساس مطالعات و دیدگاه های کارشناسی، این باور وجود دارد که ما می توانیم یک منابعی از آب را در اعماق زمین داشته باشیم.

قائم مقام وزیر نیرو اظهار داشت: این احتمال قوی از سوی کارشناسان مطرح شده ولی کار باید مورد مطالعه قرار بگیرد، برای این موضوع مرکز تحقیقات آب وزارت نیرو مسئول بررسی این قضیه شده است.

محمودی ادامه داد: برخی بررسی های دفتری و روی کاغذ در این خصوص صورت گرفته و تعابیر کارشناسی پیرامون آن نیز استخراج شده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مطالعات اکتشاف آب های ژرف انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: البته مطالعه به معنی انجام کار نیست و ما باید بررسی کنیم که آیا واقعا کشور از چنین پتانسیلی برخوردار است و یا خیر؟ و اگر هم منابعی وجود دارد، حجم آن به چه میزان است و تا چه اندازه می توان در صورت وجود به آن متکی بود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: باید این موضوع بررسی شود که آیا دسترسی به آبهای ژرف می تواند تاثیری روی سایر منابع معدنی کشور داشته باشد و یا خیر و اینها همه مطالعه می شوند.

محمودی افزود: برای این منظور مطالعات روی سطح زمین، یک بخش از کار است و مطالعاتی که در عمق زمین صورت می گیرد، یک موضوع دیگر است. برای این موضوع نیازمند آن هستیم که از تجهیزاتی استفاده شود و در این راه تجربیات موجود را به کار ببندیم.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: باید ببینیم که آیا چنین موضوعی قبلا در نقاط دیگری از دنیا اتفاق افتاده است و یا خیر؟ البته با توجه به تجربیاتی که روس‌ها در این زمینه دارند و مراوداتی که بین حوزه آب وزارت نیرو کارفرمایان روسی وجود دارد، برای انجام مطالعات یک تفاهم نامه ای به امضا رسیده است.

وی تاکید کرد: از یک طرف یک شرکت روسی و از طرف دیگر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو با هم درباره اکتشاف آبهای ژرف همکاری خواهند کرد و مطالعات توأم با نگاه به مناطقی که حدس می زنند، بشود منابعی را کشف کرد، صورت می گیرد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: البته این تفاهم نامه وجود دارد ولی هنوز عملیاتی نشده است و مراودات آن در جریان قرار دارد. با این حال، ما اصرار داریم که این تفاهم نامه به سرانجام برسد و یا از هر طریق دیگری مطالعات اکتشاف آبهای ژرف صورت پذیرد.

محمودی با اشاره به اینکه بررسی ها نشان می دهد امکان دسترسی به منابع آبهای ژرف در شرق کشور وجود دارد، اظهار داشت: اگر ما بتوانیم در تمام زمین به چنین منابعی دسترسی پیدا کنیم، جزو دارایی های کشور محسوب می شود و  بهتر است از آن اطلاع داشته باشیم.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: حال اگر در نتیجه مطالعات و همچنین عملیات اکتشاف به چنین ذخایری رسیدیم آنگاه درباره چگونگی مصرف و استفاده آن هم برنامه ریزی خواهیم کرد که البته این گونه منابع محدود و مشخص است مگر اینکه در مطالعات به نتایج دیگری برسیم.

وی ادامه داد: اقدامات در این زمینه تابع مقررات است و اکتشاف آبهای ژرف جزو منابعی محسوب می شود که دارای محدودیت بوده و چیزی شبیه منابع نفت است؛ مگر اینکه مطالعات نشان دهد ذخایر آب‌های ژرف قابلیت تجدیدشوندگی دارند. البته یک احتمال نیز این است که از نتیجه این مطالعات ما چیزی به دست نیاوریم ولی اصرار داریم مطالعه انجام شود.

منبع: مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.