کد خبر : 28660
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مرداد 1403 - 16:49

بدهی دولت به بانک مرکزی ۷۲.۴ درصد افزایش یافت

بدهی دولت به بانک مرکزی ۷۲.۴ درصد افزایش یافت

بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان خردادماه امسال به ۳۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم ۷۲٫۴ درصد بیشتر از خردادماه ۱۴۰۲ است.

بانک مرکزی به‌تازگی آمار و ارقام متغیرهای پولی و اعتباری را پس از تاخیری چندماهه، تا پایان خردادماه سال جاری به‌روزرسانی کرد. گزارش بانک مرکزی علاوه بر جدیدترین آمارها از رقم نقدینگی و پایه پولی در کشور، آخرین وضعیت بدهی دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی و همچنین بدهی دولت به شبکه بانکی را نیز بررسی کرده است.

واکاوی این داده‌ها نشان می‌دهد رشد چشمگیر مطالبات بانک مرکزی از بانک‌های کشور سبب شده سهم این بخش از حجم کل پایه پولی کشور برای نخستین بار به بیش از ۶۰ درصد برسد. همچنین مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها به‌تنهایی سهمی ۳۰٫۵ درصدی در رشد نقطه به نقطه پایه پولی در خردادماه داشته است.

رشد ۷۰ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان خردادماه

با استناد به گزارش بانک مرکزی، رشد قابل توجه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه یافته است. طوری که این رقم پس از جهش ۱۷۱ درصدی از خردادماه ۱۴۰۱ تا خردادماه ۱۴۰۲ در ۱۲ ماه منتهی به خردادماه ۱۴۰۳ نیز ۷۰ درصد رشد کرد و به ۶۶۸ هزار میلیارد تومان رسید. با این حال این در مقایسه با پایان سال ۱۴۰۲ کاهش ۱۳٫۳ درصدی پیدا کرده است.
بدهی دولت به بانک مرکزی به ۳۲۶ همت رسید

از سوی دیگر، آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که رقم بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در خردادماه ۱۴۰۳ به ۴۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که از این میزان، ۳۲۶ هزار میلیارد تومان سهم بدهی دولت و ۱۵۴ هزار میلیارد تومان سهم شرکت‌های دولتی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی چه در بازه زمانی ۱۲ ماهه و چه در بازه زمانی سه ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. نرخ رشد نقطه به نقطه این بدهی در خردادماه ۱۴۰۲ معادل ۱۷٫۲ درصد بوده که در خردادماه ۱۴۰۳ به ۴۴٫۱ درصد افزایش یافته است. نرخ رشد سه‌ماهه بدهی بخش دولتی به بانک‌ها نیز از ۱٫۲ درصد به ۱٫۳ درصد رشد کرده است.

همچنین بررسی رشد بدهی دولت به بانک مرکزی، بدون در نظر گرفتن شرکت‌های دولتی نیز نشان می‌دهد نرخ رشد نقطه به نقطه بدهی دولت از ۲۵٫۹ درصد در خردادماه ۱۴۰۲ به ۷۲٫۴ درصد در خردادماه ۱۴۰۳ افزایش یافته و در مجموع به ۳۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.
رشد ۹٫۷ درصدی بدهی دولت به بانک‌ها تنها در طول ۳ ماه!

بخش دیگری از آمار و ارقامی که بانک مرکزی منتشر کرده مربوط به بدهی بخش دولتی به بانک‌هاست. این آمارها نشان می‌دهند بدهی بخش دولتی به بانک‌ها، تنها در طول سه ماه ابتدایی ۱۴۰۳ رشدی ۷٫۷ درصدی پیدا کرده و به هزار و ۵۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در سه‌ماهه نخست ۱۴۰۲ تنها ۱٫۶ درصد رشد کرده بود. به‌علاوه، بدهی خود دولت (بدون در نظر گرفتن شرکت‌های دولتی) به بانک‌ها، نیز در این مدت ۹٫۷ درصد افزایش یافت.

از سوی دیگر اما مقایسه نرخ رشد نقطه به نقطه بدهی بخش دولتی به بانک‌ها، از کاهش این نرخ از رقم ۴۳٫۸ درصد در پایان خردادماه ۱۴۰۲ به ۳۶٫۸ درصد در خردادماه ۱۴۰۳ حکایت دارد. در این مدت، بدهی خود دولت نیز از ۵۰ درصد به ۳۸٫۶ درصد کاهش پیدا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.