کد خبر : 13897
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1402 - 16:10

اقتصاد ایران در گذر زمان از «نزول ایران در شاخص رقابت پذیری جهانی» تا «عرضه ۹۲۵ میلیون دلاری در سامانه نیما»

اقتصاد ایران در گذر زمان از «نزول ایران در شاخص رقابت پذیری جهانی» تا «عرضه ۹۲۵ میلیون دلاری در سامانه نیما»

موضوع “اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان” در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع “اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان” در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

۱۶ مهر ۱۳۰۰، قوام ‌السلطنه در ترکیب کابینه تغییراتی به این شرح داد: مصدق ‌السلطنه وزیر مالیه، مشارالسلطنه وزیر خارجه، عمیدالسلطنه وزیر عدلیه، نیرالسلطان وزیر فوائد عامه.

۱۶ مهر ۱۳۰۵، برای اولین بار اتاق تجارت در ایران تشکیل شد و حاج حسین امین ‌الضرب به ریاست اتاق انتخاب شد.

۱۶ مهر ۱۳۲۰، دکترحسن مشرف نفیسی وزیر دارایی لایحه افزایش حقوق مستخدمین کشوری و لشگری را تسلیم مجلس کرد.

۱۶ مهر ۱۳۲۳، محمد ساعد نخست وزیر در جلسه غیرعلنی مجلس شورای ملی اعلام کرد هیأت دولت تصمیم گرفته است که موضوع اعطای امتیاز نفت به شوروی را تا خاتمه جنگ و روشن شدن اوضاع اقتصادی جهان مسکوت بگذارد.

۱۶ مهر ۱۳۳۶، قانون مجازات اخلالگران در صنایع نفت کشور به تصویب رسید.

۱۶ مهر ۱۳۴۸، موافقتنامه جدید ترانزیت بین ایران و شوروی امضا شد.

۱۶ مهر ۱۳۴۹، بزرگترین موافقتنامه اقتصادی ایران و اتحاد جماهیر شوروی به امضا رسید. به موجب این موافقتنامه، روس ها اجازه اکتشاف نفت در بعضی حوزه ‌های نفتی ایران را به دست آوردند.

۱۶ مهر ۱۳۶۵، اولین سرشماری عمومی نفوس و مسکن با پیام حجت الاسلام سیدعلی خامنه ای رئیس جمهور توسط ۷۰ هزار آمارگیر از ۱۰ میلیون خانوار در ۴۹۵ شهر و یکصد هزار آبادی در سراسر کشور آغاز شد.

۱۶ مهر ۱۳۹۱، نمایندگان مجلس به فوریت طرحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی، اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ‌ها را منتفی می‌ کند. این موضوع در قالب طرح اصلاح قانون بودجه ۹۱ در صحن علنی بررسی شد و به موجب آن هرگونه افزایش قیمت فرآورده ‌های نفتی و سایر حامل ‌های انرژی در سال ۹۱ ممنوع است.

۱۶ مهر ۱۳۹۳، شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد که تحریم ‌های اتحادیه اروپا علیه این شرکت با توجه به عدم اعتراض اتحادیه اروپا در مهلت تعیین شده برای تجدیدنظر لغو شده است.

۱۶ مهر ۱۳۹۶، لیست ۲۵۴ فعال بزرگ ارزی از سوی بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی داده شد.

۱۶ مهر ۱۳۹۷، عادل آذر رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور گفت: سال گذشته، ۲۲ میلیارد دلار ارز مداخله‌ای به بازار تزریق شد. رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور گفت: هیأت مستشاری و دادستان دیوان محاسبات کشور در بهمن سال ۹۶ تخلفات بانک مرکزی را محرز دید و بر انفصال رئیس‌کل بانک مرکزی و معاونان ایشان رأی داد.

۱۶ مهر ۱۳۹۸، تازه‌ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد از وضعیت رقابت‌پذیری جهانی به‌صورت اختصاصی در اختیار نهادهای همکار با این مجمع، از جمله اتاق ایران قرار گرفت. در این گزارش رتبه رقابت‌پذیری ایران ۱۰ پله سقوط کرده و به ۹۹ رسیده است. ایران از میان ۱۲ رکن رقابت‌پذیری، فقط در ۴ رکن به‌کارگیری فناوری اطلاعات، بهداشت، مهارت و نوآوری کسب‌وکارها امتیاز بهتری نسبت به سال قبل کسب کرده است.

۱۶ مهر ۱۴۰۱، بانک مرکزی از عرضه ۹۲۵ میلیون دلار ارز در سامانه نیما طی روز جاری خبر داد و اعلام کرد: مجموع معاملات انجام شده در این سامانه تا ساعت ۱۷ امروز به ۱۷۸ میلیون دلار رسید.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.