کد خبر : 29070
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 شهریور 1403 - 12:58

اقتصاد آمریکا در آستانه یک وضعیت مبهم/ گزارش نشریه اقتصادی فورچن

اقتصاد آمریکا در آستانه یک وضعیت مبهم/ گزارش نشریه اقتصادی فورچن

نشریه فورچن که بیشتر در زمینه اقتصاد فعالیت دارد، با اشاره به این که «به رغم به صدا درآمدن زنگ‌های هشدار در زمینه رکود قریب‌الوقوع اقتصادی، اقتصاد آمریکا، ولی، نشانی از رکود ندارد»؛ ایالات متحده را از نظر اقتصادی در آستانه یک وضعیت مبهم توصیف کرده است. گزارش‌نویس این نشریه در این زمینه نوشته که نشانگر رکود به رنگ قرمز درآمده و مدام چشمک می‌زند [و درباره احتمال رکود اقتصادی هشدار می‌دهد]، اما واقعیت اقتصادی آمریکا چیز دیگری را نشان می‌دهد و این تناقض چنان آشکار است که خالق «قاعده سام» می‌گوید که «شاید این بار- به رغم اعلام وضعیت قرمز- واقعاً شرایط متفاوتی در انتظار باشد».

وضعیت نامطلوب و ضعیف مشاغل در ماه جولای، یک بار دیگر پای «قانون سام» را- که یکی از شناخته‌شده‌ترین و دقیق‌ترین شاخص‌های نشانگر و هشداردهنده رکود اقتصادی به شمار می‌آید- به بحث‌ها و گزارش‌های اقتصادی رسانه‌ها باز کرده است. کلودیا سام به عنوان خالق یا مبدع این قانون، اما، در برابر انبوهی از روایات آخرالزمانی درباره وضعیت جهنمی محتوم اقتصاد ایالات متحده در آینده نزدیک، عقب‌نشینی کرده و می‌گوید که شاید هم این‌بار رکوردی در میان نباشد.

کلودیا سام در این زمینه به فورچون می‌گوید: «من در حال حاضر نگرانی چندانی درباره احتمال وقوع نوعی رکود اقتصادی احساس نمی‌کنم».

به گفته کلودیا سام، به رغم سقوط میانگین قیمت صنایع داوجونز و S&P 500 و Nasdaq Composite؛ اما این واقعیت که درآمد خانوار هم‌چنان در ماه‌های اخیر در حال رشد بوده و مخارج مصرفکننده و سرمایه‌گذاری تجاری نیز انعطاف‌پذیری خوبی در مقابل شرایط نشان دادند، خبر از شرایط خوب معیارهای کلیدی اقتصاد می‌دهند- که این موضوع می‌تواند به این معنا باشد که «هنوز وضعیت خوب است». در این میان رقم بیکاری نیز- که در ماه ژوئیه بهبود یافت و به طور مشخص شاهد ورود نزدیک به ۴۲۰۰۰۰ کارگر به بازار کار بودیم- این موضوع را اثبات می‌کند.

به گفته سام؛ «این بار واقعاً اوضاع می‌تواند کاملاً متفاوت پیش برود. در واقع به دلایلی مانند نوسانات ناشی از کمبود نیروی کار، خروج بسیاری از کارگران از بازار کار یا حتی ورود مهاجران جدید به بازار کار، قانون سام این‌بار ممکن است آن‌چه را که در گذشته گفته بود، این بار نگوید. همه این‌ها را می‌توانیم در تغییرات نرخ بیکاری به خوبی ببینیم- که بن‌مایه و اساس قانون سام است».

اداره کار آمریکا به تازگی گزارش داده بود که اقتصاد ایالات متحده در ماه آخر منتهی به تنظیم این گزارش فقط ۱۱۴۰۰۰ شغل ایجاد کرده و این امر باعث شده نرخ بیکاری از ۴.۱ درصد به ۴.۳ درصد برسد- که بالاترین سطح بیکاری در حدود سه سال گذشته است.

اتفاقا همین افزایش نرخ بیکاری هم بود که پای قانون معروف سام را به بحث‌ها و گزارش‌های رسانه‌ها باز کرد و از شروع احتمالی رکود اقتصادی خبر داد.

کلودیا سام- مبدع قانون سام- که به عنوان اقتصاددان ارشد در شرکت سرمایه‌گذاری «مشاوران قرن جدید» مشغول فعالیت است، این هشدارها را اما به معنای قطعیت رکود اقتصادی نمی‌داند و می‌گوید که حالا زمان ترس و وحشت نیست- و اگر چه روندهای اخیر در بازار کار در بهترین حالت ضعیف به نظر می رسند، اما نباید از نگرانی در مورد آن‌چه ممکن است اتفاق بیفتد فراتر رفت و خود را درگیر هراس و وحشت از احتمال بروز رکود اقتصادی کرد».

/شفقنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.