کد خبر : 2523
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402 - 8:21

آقایان! اگر قصد افزایش قیمت بنزین را دارید با روان مردم بازی نکنید

آقایان! اگر قصد افزایش قیمت بنزین را دارید با روان مردم بازی نکنید

عصرایران نوشت: اگر مسوولان قصد افزایش قیمت بنزین را دارند آن را به صراحت و شفافیت از قبل اعلام و از بازی با اعصاب و روان مردم خودداری کنند.

به گزارش اقتصاد پرس به نقل از عصرایران، به تازگی و به نقل از یک کانال تلگرامی که گفته شد “جعلی است”؛ خبری درباره افزایش قیمت بنزین منتشر و البته تکذیب شد. خبر از کانالی به نام “تسنیم اقتصادی” بود. ظاهر کانال و فرم و متن خبر نشان می داد واقعا متعلق به خبرگزاری تسنیم نیست. مثلا ادبیات انتقادی و غیرخبری یا نوع کلمات استفاده شده در خبر یا شکل لوگو کانال همه نشان می داد کانال، جعلی است اما درباره محتوای خبر نمی توان اظهارنظر کرد.

اینکه خبر “قیمت های آینده بنزین” چقدر صحیح است قابل قضاوت نیست ولی فعلا مسوولین با قاطعیت تکذیب کرده اند. از جمله وزیر کشور (احمد وحیدی) درباره احتمال افزایش قیمت بنزین گفته است: “این موضوع کاملاً شایعه است و خلاف واقعیت. هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت”.

در این باره می توان گفت:

۱-  اگر مسوولان قصد افزایش قیمت بنزین را دارند آن را به صراحت و شفافیت از قبل اعلام و از بازی با اعصاب و روان مردم خودداری کنند. اگر از تبعات آن می ترسند بدانند عواقب عدم اطلاع رسانی به مردم، به مراتب بزرگتر و بیشتر است. این اطلاع رسانی قبلی، هم به نفع مسوولان و دولت است و هم به سود جامعه.

۲- می توان به مسوولان فعلی توصیه کرد از تجربه سال ۹۸ دولت روحانی و ناراست گویی و پنهان کاری مسوولان وقت درس عبرت بگیرند؛ وقتی بدون اطلاع رسانی قبلی، ناگهان قیمت بنزین را گران کردند؛ وقتی برای جلوگیری از چند تجمع محدود یا شلوغی پمپ بنزین ها یا انبار کردن بنزین در خانه، دست به اشتباه بزرگ زدند و فاجعه آفریدند.

مسوولان وقت ابتدا برنامه گران کردن بنزین را تکذیب می کردند اما اندکی بعد و بدون اعلام قبلی، قیمت بنزین را ناگهان افزایش دادند و جامعه را دچار شوک کردند. این پنهان کاری و تحقیر مردم، خشم جامعه را شعله ور ساخت؛ خشمی که با سخنان همراه با خنده روحانی درباره اینکه ” منم صبح جمعه متوجه شدم” به اوج رسید تا فاجعه آبان ۹۸ رقم بخورد.

در حالی که حسن روحانی رئیس جمهوری وقت بعد از گران شدن بنزین گفته بود این تصمیم یک ماه تا ۴۵ روز قبل گرفته شده اما دو روز قبل از گرانی بنزین در ۲۴ آبان ۹۸، سخنگوی وقت دولت (علی ربیعی) در نشست خبری “درباره جدیدترین تصمیم‌گیری‌ها در خصوص سهمیه‌بندی بنزین اظهار کرد: سناریوهای مختلف در خصوص تأمین منابع این موضوع وجود دارد اما هنوز تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص انجام نشده است.

ایسنا در ۱۹ آبان ۱۳۹۸ هم خبر داد: “پس از اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی، زمزمه‌هایی مبنی بر سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین به گوش رسید، اما آنطور که مسوولان دولتی اعلام کرده‌اند فعلا خبری از سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت این فرآورده نفتی نیست و هنوز دولت تصمیم نهایی در این باره را اتخاذ نکرده است

۳- کانال منتشر کننده خبر افزایش قیمت بنزین، جعلی باشد یا نباشد؛ خبر گرانی بنزین، واقعی باشد یا نباشد؛ به احتمال بسیار، اکثریت مردم این خبر را باور کرده اند و براساس آن برنامه ریزی و زندگی می کنند چرا که به این شیوه اطلاع رسانی مسوولان عادت کرده اند. مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد و ریسمان اشتباهات اطلاع رسانی مسوولان در حوادث مختلف سال های اخیر کم نبوده اند تا جایی که  مردم به رسانه ها و منابع داخلی حداقل اعتماد را دارند و نگاه اکثریت در کسب خبر به خارج از کشور است؛ این اتفاق بدی است که در نتیجه تضعیف رسانه ها و روابط عمومی ها در داخل شاهد هستیم.

همزمان خبرهای جعلی و واقعی و درست و نادرست باهم فضای اطلاع رسانی کشور را پر کرده اند و تفکیک آنها از هم، روز به روز سخت و سخت تر می شود. البته میزان بالای باورپذیری خبرها نزد مردم، فارغ از صحت و درستی نیز داستان دیگری است.

۴- خبر از “کانال جعلی تسنیم” در داخل منتشر و توسط رسانه های مهمی در خارج از کشور از جمله صدای آمریکا VOA بازنشر شد تا بر اهمیت آن اضافه شود و تعداد بیشتری از مردم باور کنند. این خبر با وجود تکذیب در داخل و اعلام جعلی بودن همچنان در “صدای آمریکا” وجود دارد. فضای اطلاع رسانی داخلی آنچنان به هم ریخته است که رسانه های خارجی در تشخیص خبرهای صحیح از جعلی دچار اشتباه می شوند و دود این داستان به چشم همه می رود از مردم تا مسوولان و کل جامعه.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.