کد خبر : 8802
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 10:32

یک کارشناسی اقتصادی پاسخ داد؛

آزاد شدن ۶ میلیارد دلار، تاثیری در بازارهای داخلی دارد؟

آزاد شدن ۶ میلیارد دلار، تاثیری در بازارهای داخلی دارد؟
با آزاد شدن منابع بلوکه ۶ میلیارد دلاری، تحلیل‌های متفاوتی از اثرگذاری آن بر اقتصاد ایران مطرح شده‌است؛ با این وجود یک کارشناس اقتصادی بر این باور است که این منابع اثرگذاری قابل توجهی در شرایط کلی اقتصاد و بازار ارز نخواد داشت.

اقتصاد پرس؛ احمدحاتمی یزد کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به موضوع  واریز ۶ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران به دو بانک ایرانی در قطر و تاثیر آن در بازار داخلی کشور، به اقتصادپرس گفت: نیازهای ارزی ما بسیار زیاد است که تاکنون تامین نشده است. بسیاری از وارد کنندگان ثبت سفارش کرده‌اند و مدت زمان زیادی هم گذشته اما ارز لازم هنوز به آنها اختصاص داده نشده‌است. این پولی که آزاد شده و در قطر داریم هم قرار است برای اقدامات غیرتحریمی صرف شود.

وی در ادامه گفت: این پول تاثیری در بازار داخلی ندارد. ۶ میلیارد دلار در برابر نیازهای ما که تقریبا سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار است رقم خاص و قابل توجه ای نیست، اما شاید در یک الی دو ماه آینده بخشی از نیازهای خوراکی و دارویی ما تامین شود، خصوصا دارو که در بازار بسیار کم شده است.

این کارشناس در ادامه تصریح کرد: به هر حال از نظر مالی و نرخ ارز و سیستم بانکی، بعید می‌دانم تاثیر چشم گیری در بازارهای داخلی داشته باشد. در خصوص نرخ ارز هم همان نوساناتی که در یک سال اخیر داشتیم، ادامه دارد ولی بیشتر نخواهد شد.

این کارشناس ادامه داد: این ۶ میلیارد دلار قرار نیست صرف ارز پاشی در بازار شود؛ چرا که اصلا این پول وارد کشور نمی‌شود و از همان قطر صرف نیازهای خوراکی و دارویی ما می‌شود و تحت نظارت خیلی دقیقی هم است. ما اکنون علاوه بر اینکه به شدت کمبود ارز داریم، بازارمان هم کاملا تحت نظارت است، که اگر این نظارت ها نبود قیمت ها قطعا در این نرخ نبود. حتی معاملات دلاری اسکناس به شدت کم شده و بیشتر به صورت حواله جات انجام می‌شود.

حاتمی یزد با بیان اینکه بسیار  بعید است که بازار ارز همچنان روند ثبات فعلی را در ۶ ماه دوم سال هم ادامه دهد، گفت: به عنوان کارشناس بازار می‌گویم با توجه به تنگناهایی که داشته و داریم، قیمت ارز در نیمه دوم سال اصلا در کانال ۵۰ هزار تومان باقی نمی‌ماند و قطعا تا عید رقم های بالاتری را برای آن شاهد خواهیم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.