کد خبر : 26920
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 خرداد 1403 - 19:30

نماینده مردم آستانه اشرفیه:

به بهانه کنترل «تورم» بازار را راکد کردند/ مدیریت ارز باید شناور باشد

به بهانه کنترل «تورم» بازار را راکد کردند/ مدیریت ارز باید شناور باشد

نماینده مردم آستانه اشرفیه در خصوص سیاست انقباضی بانک مرکزی، گفت: در تبصره ۱۸ قانون بودجه ، وام ازدواج و اشتغال و ودیعه مسکن را تصویب کردیم اما بانک مرکزی اعتقاد دارد تا زمانی که ابربدهکاران بانکی، بدهی های خود را تسویه نکنند هر گونه پرداخت تسهیلات موجب نقدینگی و افزایش تورم است.

ابراهیم نجفی در رابطه با اولویت های مجلس و دولت در حوزه اقتصاد، گفت: یکی از اقدامات اساسی که مصوب مجلس بود و دولت آینده می تواند ورود خوبی به آن داشته باشد، وضعیت صنعت خودرو است چراکه اصلا رقابتی در این حوزه وجود ندارد اما اگر ارز مناسب تامین شود ما می توانیم واردات خودرو را داشته باشیم.

تولیدکنندگان چند ماه برای دریافت ارز منتظر می مانند

وی در ادامه با اشاره به وضعیت بازار ارز کشور، گفت: بر اساس بند ت ماده ۲۰ قانون احکام دائمی، مدیریت ارز باید شناور باشد نه دستوری. تعداد زیادی تولیدکننده داریم که ثبت سفارش کردند اما باید چند ماه منتظر بمانند تا بتواند ارز دریافت کنند و واردات داشته باشند. بارها من با تمام تولیدگنندگان صحبت کردم که اعلام کردند اگر نرخ «ارز» آزاد شود ما آمادگی داریم از بازار آزاد ارز بخریم اما نمی توانیم؛ زیرا قانونگذار دست ما را بسته است و طبیعتا «ارز ترجیحی»، در حوزه های تولید هم فساد آور است.

مدیریت ارز باید شناور باشد

نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه تصریح کرد: ارز ترجیحی برای واردات برنج منظور می شود و چون جذابیت دارد واردکننده بالاتر از نیاز کشور اقدام به واردات می کند. نیاز ما ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تن در سال است اما در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و هفتصد و هفتادد تن برنج وارد شد؛ بنابراین با این وضعیت تولیدکنندگان ما نمی تواند با تولیدکنندگان خارجی رقابت کنند؛ لذا ما تاکید داریم که مدیریت ارز باید شناور باشد.

بانک‌ها به مصوبات مجلس در خصوص اعطای وام تمکین نمی‌کنند

نماینده مردم آستانه اشرفیه با اشاره به عملکرد بانک‌ها در اعطای وام، گفت: در تبصره ۱۸ قانون بودجه ، وام ازدواج و اشتغال و ودیعه مسکن را تصویب کردیم اما کدام بانک ها تمکین کردند!؟ بانک مرکزی اعتقاد دارد تا زمانی که ابربدهکاران بانک بدهی های خود را تسویه نکنند هر گونه پرداخت تسهیلات موجب نقدینگی و افزایش تورم است بنابراین با سیاست انقباضی عمل می کنند؛ با این وضعیت درست است که جلوی رشد تورم گرفته شد اما عملا بازار راکد شده است.

 

/شفقنا

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.