کد خبر : 29066
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 شهریور 1403 - 12:57

حزب کارگر بریتانیا با افزایش مالیات بر ارزش افزوده مدارس خصوصی، آینده مدارس اسلامی را مورد تهدید قرار داده است!

حزب کارگر بریتانیا با افزایش مالیات بر ارزش افزوده مدارس خصوصی، آینده مدارس اسلامی را مورد تهدید قرار داده است!

نشریه اینترنتی عرب‌نیوز نوشته که آینده مدارس اسلامی بریتانیا در اثر تصمیم اخیر حزب کارگر مبنی بر افزایش مالیات بر ارزش افزوده مدارس خصوصی، مورد تهدید قرار گرفته است. به گفته نویسنده این گزارش؛ سیاست مالیاتی جدید حزب کارگر در زمینه افزایش مالیات وارده بر شهریه مدارس خصوصی، آینده مدارس اسلامی بریتانیا را تهدید می‌کند و به طور نامتناسبی بر خانواده‌های مسلمان ساکن در این کشور- و اروپا- تأثیر خواهد گذاشت- که همین حالا هم با شرایط دشواری مواجه‌اند!

در حالی که بریتانیا و مردمش با نفس‌هایی که از هیجان بند آمده بود، جریان انتخابات تاریخی اخیر این کشور را به نظاره نشسته بودند؛ بیراه نیست اگر بگوییم که برای یکی از اقلیت‌های جمعیتی این کشور پیروزی حزب کارگر هیجان و حتی ترس و وحشت بیشتری می‌توانست به دنبال داشته باشد.

مسلمانان بریتانیا که در حدود ۶.۵ درصد از جمعیت انگلستان و ولز را تشکیل می‌دهند، تاریخ طولانی و پرفرازونشیبی با حزب کارگر دارند- که پس از رویدادهای ژئوپلیتیکی و داخلی اخیر، وضعیت آشفته‌تری نیز پیدا کرده است.

در ماه‌های اخیر در جریان مبارزات انتخاباتی اخیر بریتانیا نیز بی‌میلی حزب کارگر برای جلب رأی مسلمانان ناراضی و سکوت و بی‌عملی مفتضحانه این حزب در قبال نگرانی‌های مسلمانان چیزی نبود که از چشم گروه متنوعی از جوامع مسلمانان بریتانیا دور و پنهان مانده باشد.

مسلمانان که عمدتاً از اقلیت‌های قومی و از نظر اقتصادی محروم جامعه به شمار می‌آیند؛ از نظر تاریخی، تاکنون همواره حزب کارگر را به نوعی به عنوان خانه سیاسی خود می‌شناختند. این رابطه اما در ماه‌های اخیر پس از واکنش‌های داخلی به جنگ غزه به سرعت از بین رفت.

[این باعث شده بود] در شرایطی که بسیاری از مردم بریتانیا مشتاقانه منتظر برآمدن «هر کسی جز محافظه‌کاران» برای پیش گرفتن مسیری تازه در کشور بودند، مسلمانان احساس خفت‌باری از انتظار را تجربه می‌کردند- که دولت فعلی برای آن‌ها چه خواهد کرد و چه شرایطی انتظارشان را می‌کشد!

حالا سیاست و خط مشی اصلی حزب کارگر در زمینه آموزش و پرورش، برخلاف چیزهایی که گفته می‌شد و اهدافی که انتظارش می‌رفت، نشان می‌دهد که جوامع مسلمان اشتباه نمی‌کردند و آسیب این سیاست جدید بیشتر از همه به جوامع مسلمان کم‌برخوردار خواهد رسید.

این سیاست یا اقدام تحت عنوان «معافیت مالیاتی ناعادلانه» که مورد استقبال اکثر مردم بریتانیا قرار گرفته، معافیت مالیاتی مدارس خصوصی را- که عمدتاً توسط ثروتمندان استفاده می‌شود-تحت عنوان «تخفیف مالیاتی ناعادلانه» لغو کرده و تمام هزینه‌های مدارس خصوصی را از ژانویه ۲۰۲۵ مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌کند.

اقدامی که به گفته کارشناسان می‌تواند معافیت‌های مالیاتی تعلق‌گرفته به ثروتمندان جامعه به‌ویژه در بخش آموزش و پرورش را لغو و سالانه ۱.۶ میلیارد پوند درآمد مالیاتی اضافی ایجاد کند. سود خالصی که امکان افزایش نزدیک به ۲ درصدی بودجه مدارس دولتی را فراهم می‌کند و در واقع منطق اقتصادی و اجتماعی مناسبی دارد. ولی با این حال، هزینه پنهان این امر برای یک اقلیت کوچک فاجعه‌بار خواهد بود و به عبارت بهتر مدارس اسلامی خصوصی بریتانیا را به نقطه پایان خواهد رساند.

/شفقنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.