انفعال دولت در مقابل کاهش صادرات غیر نفتی ۱۲ تیر, ۱۳۹۵

دولت باید راهکارهایی را به کار بگیرد تا سهم کشورمان از بازارهای جهانی افزایش یابد اما در شرایطی که صادرات غیر نفتی روند نزولی داشته هیچ حرکتی از سوی دولت دیده نمی شود.

اقتصادپرس: روند نزولی صادرات غیرنفتی کشور امسال هم ادامه پیدا کرده و آنگونه که مسوولان وعده داده اند پیش نرفته و اجرای برجام نتوانسته برای محصولات غیر نفتی کشور بازار ایجاد کند.

گزارشی که گمرک سال گذشته از تجارت خارجی کشور در ۳ ماهه اول سال ۱۳۹۴ منتشر کرد، رقم صادرات غیرنفتی در آن دوره را ۱۰ میلیارد و ۸۶۷ میلیون دلار نشان می‌داد.

این در حالی است که در ۳ ماهه اول سال جاری، ارزش صادرات غیرنفتی کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹۵ میلیون دلار کمتر شده است.

همچنین در سال گذشته هم، صادرات غیرنفتی نسبت به سال ۹۳ افت داشته و در ۳ ماهه اول سال ۱۳۹۳، حدود ۱۲ میلیارد دلار کالای غیرنفتی صادر شده بود.

افزایش صادرات غیر نفتی از آن جهت از اهمیت ویژه ای برخوردار است که می تواند اشتغال ایجاد کرده و با چرخیدن چرخ های تولید رکود را از میان ببرد.

پیشتر ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران کاهش صادرات غیرنفتی ایران را سه دلیل عنوان کرده بود؛ اولین مشکل درباره نرخ ارز داخل بازار کشورمان است. به صورتی که قیمت ارز حاصل از صادرات برای تولیدکنندگان ایران صرفه اقتصادی ندارد. چون هزینه‌های تولید مثل دستمزد، مواد اولیه و برخی دیگر از موارد تاثیرگذار در قیمت تمام شده کالاها، برای تولیدکنندگان ایران همواره درحال افزایش است، اما قیمت ارز حداقل طی یک‌سال گذشته در یک محدوده مشخصی ثابت مانده است، به همین دلیل اکنون ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان ایرانی صرفه نداشته و آنها زیاد به دنبال صادرات نیستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دومین علت کاهش صادرات غیرنفتی تصریح کرد: دومین نکته‌ای که باید درباره کاهش صادرات غیر نفتی کشورمان توجه داشته باشیم، مربوط به کاهش قیمت جهانی نفت است. به صورتی که این عامل درآمد بسیاری از کشورها را -که اغلب‌آنها خریداران سنتی کالاهای ایرانی نیز هستند -کاهش داده است. پس وقتی این کشورها درآمد کمتری دارند، طبیعی است که خرید کمتری هم از دیگر کشورها از جمله ایران داشته باشند.

به اعتقاد این مقام مسئول، سومین عامل تاثیرگذار در این زمینه درگیری‌های منطقه‌ای است، چون بسیاری از بازارهای هدف کالاهای ایران در منطقه خاورمیانه بوده و اکنون درگیری‌ها و نا امنی‌های موجود باعث شده نه‌تنها دولت‌ها اولویت‌های دیگری داشته باشند بلکه بخش خصوصی مرتبط با یکدیگر در میان کشورهای تولید کننده و خریدار محصولات نیز کم‌کارتر می‌شوند.

این در حالی است که فعالان بازار معتقدند کاهش صادرات غیر نفتی نگران کننده است و می تواند اشتغال و تولید را نیز تحت تاثیر بگذارد و به همین جهت دولت باید راهکارهایی را به کار بگیرد تا سهم کشورمان از بازارهای جهانی افزایش یابد، در شرایطی که صادرات غیر نفتی روند نزولی داشته هیچ حرکتی از سوی دولت دیده نمی شود.

در این میان گفته می شود که ایران در حال از دست دادن بازارهای سنتی خود نیز است که این مساله را باید در عدم برنامه ریزی جستجو کرد.

برای افزایش صادرات غیر نفتی دولت باید موانع تولید رفع شده و از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود همچنین موانع صادراتی را مرتفع شده و از تولیدات با کیفیت ایرانی برای حضور در بازارهای جهانی حمایت شود.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *