پیوستن یونان به صف دورزنندگان ترانزیتی ترکیه! ۹ تیر, ۱۳۹۵

اوضاع ناپایدار همسایه غربی ایران در طول ماه‌های گذشته باعث شده این کشور برای هدف‌گذاری اقتصادی خود با معضلات و مشکلاتی جدی روبه‌رو شود که یکی از اصلی‌ترین آنها از بین رفتن اعتماد شرکای تجاری و اقتصادی این کشور خواهد بود.

اقتصادپرس: قرار گرفتن ترکیه در کوتاه‌ترین مسیر اتصالی آسیای میانه به اروپا باعث شده این کشور در کنار مسائل ظرفیتی اقتصادی که دارد، به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای ترانزیتی جهان نیز شناخته شود. در این بین مرزهای مشترک ترکیه با ایران نیز باعث شده دو کشور در طول این سال‌ها تبادلات اقتصادی گسترده‌ای با یکدیگر داشته باشند.

برهم خوردن نظم سیاسی و امنیتی ترکیه در طول ماه‌های گذشته که چند روز قبل نیز با حمله دوباره به کامیون‌های ایرانی تشدید شد، باعث شده مسوولان وزارت راه و شهرسازی ایران بار دیگر نسبت به توسعه کریدورهای موازی با ترکیه اقدام کنند که یکی از اصلی‌ترین مسیرهای موجود در این زمینه کریدور خلیج فارس به دریای سیاه است. کریدوری که بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی حدود ۱۰ سال از زمان مطرح شدن آن می‌گذرد، اما تاکنون اجرایی نشده حالا و با موافقت بلغارستان بار دیگر جنبه رسمی پیدا کرده است.

این کریدور که از آب های جنوبی ایران آغاز می‌شود می‌تواند در ارمنستان و آذربایجان ادامه پیدا کرده و سرانجام به بلغارستان بپیوندد. این مسیر مهم براساس اعلام امینی – معاون برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی – حالا یک مشتری جدید پیدا کرده است. کشور یونان که همسایه غربی ترکیه به حساب می‌آید پس از انتشار اخبار مربوط به کریدور خلیج فارس دریای سیاه به شدت نسبت به پیوستن به آن ابراز امیدواری کرده و حتی درخواست سفر وزیر خود به ایران برای پیگیری این طرح را داده است.

هرچند این مسیر نسبت به دیگر مسیرها قدری طولانی بوده و براساس اظهارات عطرچیان – مدیر کل ترانزیت سازمان راهداری – برای اجرایی شدن نیاز به ارائه‌ی برخی تخفیف‌ها دارد، اما قطعا در نبود ترکیه و حضور کشورهایی مانند بلغارستان و  یونان در این طرح می‌تواند در آینده نزدیک نقشی محوری پیدا کند. نقشی که در کنار حفظ منافع ایران خطر وابستگی شدید به حضور ترکیه در مسیرهای طولانی ترانزیتی را کاهش خواهد داد.

منبع: ایسنا



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *