حکایت باب اسفنجی و شاهکار برج مراقبت مهرآباد ۲ تیر, ۱۳۹۵

رئیس اتاق بازرگانی ایران با شرح تاخیر پروازی امروز خود به دلیل تغییر شیفت پرسنل برج مراقبت فرودگاه،گفت:اگرچنین خطایی در هر فرودگاه دیگری به جز مهرآباد روی می‌داد پرونده فرد خاطی را می‌گذاشتند زیر بغلش و می گفتند برو کارتون باب اسفنجی ببین.

اقتصادپرس: محسن جلال‌پور در کانال تلگرامی خود در مطلبی با عنوان “به خانه ات برو و کارتون باب اسفنجی ببین” به موضوع تاخیرات پروازی و شاهکاری از برج مراقبت فرودگاه مهرآباد اشاره کرد.

“این روزها صحبت ازحقوق های نامتعارف، کم نیست.چند روز پیش من هم اظهارنظری کردم با این مضمون که ظلم حقوقی برخی مدیران دولتی دربرابر سوء مدیریت آنها ناچیز است.

برای من تعجب آور است که چرا هیچ کس کمپین مبارزه علیه سوء مدیریت راه نمی اندازد و هیچ کس درباره خسارت بسیار بزرگ تر این مدیران به اقتصاد کشور اظهار نظر نمی کند.

فرض کنیم همین امروز با یک طرح یا یک لایحه، حقوق مدیران نالایق به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند آن وقت این پرسش مطرح است که چه کسی پاسخگوی سوء مدیریت و بهره وری بسیار پایین این جماعت خواهد بود؟

راستش را بخواهید همین امروز،ماجرایی بر من و عده ای از هموطنانم گذشت که بی اندازه ناراحتم کرد. شاید بشود آن را در همین چارچوب تحلیل کرد.

ساعت شش و نیم صبح برای عزیمت به کرمان به فرودگاه رفتم. قرار بود هواپیما ساعت۸:۱۰ دقیقه پرواز کند.برنامه بسیار فشرده ای برای این سفر تدارک دیده بودم و تصورم این بود که مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.

ساعت ۷:۵۰ دقیقه سوار هواپیما شدیم و خوشحال بودم که پرواز، بدون تأخیر خواهد بود. اما در کمال ناباوری،این پرواز ۵۵ دقیقه تأخیر داشت.بیشتر مسافران روزه دار بودند و مدام این سؤال را مطرح می کردند که خب اگر قرار بود پرواز تأخیر داشته باشد،چرا سوار هواپیما شدیم؟

ما پیگیر دلایل تأخیر بودیم تا این که خلبان دلیل پرواز را این گونه توضیح داد:

امروز طبق مقررات، پرسنل هواپیما، چهل دقیقه قبل از پرواز در محل کار حاضر بودیم. در ابتدای ورود به هواپیما با برج مراقبت برای هماهنگی پرواز تماس گرفتم و اشاره کردم که پشت هواپیمای ما هواپیمای دیگری قرار دارد و پرسیدم آیا برای حرکت مشکلی نداریم؟ پاسخ دادند شما می توانید از سمت جلو به طرف باند حرکت کنید و مشکلی نخواهد بود. همزمان بابسته شدن در هواپیما، شیفت پرسنل برج مراقبت تغییر کرد و مسئول جدید تأکید داشت که باید ازمسیر عقب به سمت باند حرکت کنید و چون پشت هواپیمای شما هواپیمای دیگری قرار دارد، باید منتظر بمانید تا هواپیما جابه جا شود. خلبان گفت هرچه اصرارکردم که امکان حرکت از مسیر مقابل وجود دارد و شیفت قبلی برج مراقبت هم آن را تأیید کرده، مورد قبول ایشان واقع نشد. به این ترتیب،جابه جایی هواپیمای مقابل ۴۰ دقیقه طول کشید و پس از آن،۱۵ دقیقه هم در نوبت پرواز قرار گرفتیم.

توضیحات خلبان برای من قانع کننده بود چون ما شاهد بودیم که همه چیز مهیای پرواز است اما نفهمیدم دلیل موافقت اولیه برج مراقبت با حرکت به جلو و پس از آن،دلیل مخالفت شیفت بعدی با این حرکت چه بود.

اما پرسش اصلی این است که چرا باید وقت ۲۸۰ مسافر به خاطر سلیقه مسئولان برج مراقبت به همین راحتی تلف شود؟ اگر رویه و مقرارت است،چرا شیفت قبلی،حرکت به جلو را بدون مشکل می دانست و دومی آن را برنتابید؟ اگر سلیقه است،چه کسی به برج مراقبت این اجازه را داده است که سلیقه خود را به ۲۸۰ مسافر تحمیل کند؟

نمی دانم در برج مراقبت چه گذشته و دلیل موافقت اولیه و مخالفت ثانویه چه بوده اما هرچه هست،این جا یک نفر کارش را درست انجام نداده.می دانم اگر آن یک نفر در هر فرودگاهی غیر از فرودگاه مهرآباد،چنین خطایی می کرد،پرونده اش را می گذاشتند زیر بغلش و می گفتند به خانه ات برو و کارتون باب اسفنجی ببین.»



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *