تردید جدی در اتمام منطقه یک آزادراه افسانه‌ای تا بهار ۹۶ ۱ تیر, ۱۳۹۵

پیشرفت فیزیکی منطقه یک آزادراه تهران-شمال به حدود ۵۹ درصد رسیده که حکایت از پیشرفت ماهانه ۳۸ صدم درصدی در دولت یازدهم دارد،‌ با این سرعت پیشرفت حدود ۱۰۷ ماه زمان نیاز است که قطعه مذکور به اتمام برسد، در حالی که دولتی‌ها وعده بهار آینده را می‌دهند.

اقتصادپرس: عباسعلی آبر مدیرعامل وقت آزادراه تهران-شمال نهمین روز شهریور ماه سال ۹۲ در حاشیه بازدید عباس آخوندی از قطعه یک (منطقه یک) این پروژه گفته بود:‌ پیشرفت کل این منطقه شامل مطالعات، عملیات اجرایی و تملک اراضی ۴۹ درصد و پیشرفت عملیات اجرایی ۴۶ درصد است.

وی افزود: منطقه یک به صورت طرح، ساخت و فاینانس به شرکت چینی STA به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار واگذار شده است که پیشرفت کل این منطقه شامل مطالعات، عملیات اجرایی و تملک اراضی ۴۹ و پیشرفت عملیات اجرایی ۴۶ درصد است.

وی تصریح کرد: از مجموع ۲۸٫۵ کیلومتر تونل‌های این منطقه حفاری حدود ۲۵ کیلومتر تونل به پایان رسیده و تثبیت موقت شده است. علاوه بر این تمام مقطع تونل‌های ۴٫۹ کیلومتری تالون به صورت سه قلو (رفت، برگشت و اکتشافی) انجام شده و عملیات لاینیگ این تونل نیز حال انجام است.

وی با بیان این که ۷۴٫۲ درصد از تصرف و تملک اراضی قطعه یک آزادراه تهران-شمال انجام شده است، اظهار کرد: تملک ۷۸ ملک با مساحت ۱۱۵ هزار متر مربع معادل ۲۵٫۸ درصد باقیمانده که برآورد هزینه آزادسازی این املاک حدود ۲۵۰ میلیارد ریال است.

مدیر عامل شرکت آزادراه تهران-شمال با بیان این که تاکنون ۴۵۴۸ میلیارد ریال شامل ۱۳۸ میلیون دلار و ۱۶۱۹ میلیارد ریال در منطقه یک هزینه شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس متمم شماره ۲ قرارداد که اردیبهشت سال ۸۸ با STA امضا شد، وزارت وقت راه و ترابری تعهد داد همه اراضی این مسیر را حداکثر تا پایان آبانماه همان سال آزاد سازی و تحویل پیمانکار چینی دهد، اما با وجود گذشت بیش از ۴۲ ماه تملک ۷۸ ملک باقیمانده است.

آبر بیان کرد: مشکلات آزاد سازی زمین، تاخیر در تایید طراحی و مشکلات مربوط به فاینانس بهانه ای برای شرکت چینی شده تا اقدامی در رابطه با تامین ماشن آلات و نیروی انسانی مورد نیاز برای تحقق برنامه زمانبندی پروژه نکند و ماشین آلات و نیروی انسانی موجود نیز پاسخگوی نیاز پروژه نیست.

وی با بیان این که در صورت رفع مشکلات و تامین به موقع اعتبارات مورد نیاز، قطعه یک تا ۱۸ ماه آینده ساخته می شود، گفت: انتظار داریم برای استفاده از ۷۳ میلیون دلار فاینانس اولیه و ۲۰۰ میلیون دلار مازاد اقداماتی از جمله بازپرداخت اقساط معوق فاینانس اولیه به مبلغ ۶۵۰ میلیارد ریال، تامین منابع مالی ۷۰۰ میلیارد ریالی (سهم ۱۵ درصدی کارفرما) جهت طی مراحل گشایش اعتبار فاینانس مازاد و تسریع در آزادسازی اراضی باقیمانده توسط وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گیرد.

حال با گذشت بیش از ۳۴ ماه، قطعه یک آزادراه تهران-شمال به گفته مسئولان دولت یازدهم به پیشرفت فیزیکی ۵۹ درصدی رسیده است.  این بدان معناست که در عمر حدود سه سال دولت یازدهم این منطقه ماهانه حدود ۱٫۴۳۸ صدم درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری به همراه وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان به قطعات یک و دو آزادراه تهران-شمال رفته و در این بازدید وعده اتمام قطعه یک در بهار سال آینده را داده‌اند. آخوندی وزیر راه در این‌باره گفته است:« با توجه به سرعت کار در قطعه اول آزاد راه تهران ـ شمال امیدوارم این قطعه بهار سال ۹۶ زیر بار ترافیک برود تا مردم بتوانند برای تردد در این مسیر از این قطعه استفاده کنند.»

اگر فرض را بر پیشرفت ماهانه ۳۸ صدم درصدی بگذاریم، کمی بیش از ۱۰۷ ماه دیگر زمان نیاز است تا قطعه یک آزادراه تهران-شمال ساخته شود،‌ یعنی افتخار قیچی کردن روبان بهره‌برداری از این پروژه به هیچ عنوان نه نصیب دولت یازدهم می‌شود و نه دوازدهم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی قرار است از ماه آینده در ۱۲۰ جهبه کاری ساخت منطقه یک آزادراه تهران-شمال پیگیری شود،

با این تفاسیر احتمال دارد معجزه‌ای روی دهد و در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری منطقه یک زیربار ترافیک برود. البته اگر این دولت هم مانند دولت قبل (افتتاح منطقه ۴ آزادراه) بنا به دلایلی در این کار عجله داشته باشد باید منتظر بهره برداری ناقص از این منطقه آزادراه تهران- شمال در روزهای پایانی عمرش بود.

 

منبع: تسنیم



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *