دست چینی ها از بازار خودرو ایران کوتاه می شود ۲۶ خرداد, ۱۳۹۵

کارشناسان اعتقاد دارند آنچه که باعث شد مردم از خودروهای چینی استقبال کنند افزایش یکباره قیمت خودروهای خارجی پس از تحریمها و نیز عدم تنوع در خودروهای داخلی بود.

اقتصادپرس: آنگونه که از بازار بر می آید خودرو سازان چینی در حال مهیا شدن برای برگشت به کشور خودشان هستند! چرا که تولیدات آنها دیگر در ایران خریداری ندارد و تا حد زیادی بازار خود را از دست داده اند.

آنگونه که از آمارها بر می آید در اردیبهشت امسال حدود ۵هزار خودرو سواری چینی کمتر از اردیبهشت ماه سال گذشته تولید شده است.

براساس آمار ماهانه مدت مشابه تولید خودرو که از سوی دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، در ۲ ماه نخست امسال ۱۴۵ هزار و ۹۳۰ خودرو سواری از سوی خودروسازان داخلی به تولید رسیده که براساس آمار تیراژ تولید خودرو در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳/۹۲ درصدی مواجه بوده است.

خودروسازان کشور در ۲ ماه نخست سال ۱۳۹۴ موفق به تولید ۱۵۱ هزار و ۸۸۱ خودرو شده‌اند به‌گونه‌ای که امسال ۵ هزار و ۹۵۱ خودرو سواری کمتر به تولید رسانده‌اند.

آمار تولید خودرو سواری اردیبهشت ۹۵ در مقایسه با سال گذشته از یک‌طرف کاهش چشمگیر تولید برخی خودروها و از سویی دیگر افزایش چند ۱۰۰ درصدی تولید مدل‌های مختلفی از خودرو را نشان می‌دهد.

برای نمونه شرکت پارس‌خودرو برای تولید خودرو «تندر ۹۰» در اردیبهشت ۹۵ با رشد ۳۳۱/۸ درصدی نسبت به سال ۹۴ روبه‌رو بوده این در حالی است که همین خودروساز برای تولید «پارس تندر» با رشد منفی ۳۳/۸درصدی مواجه شده است.

اگر محصولات تولیدی در ۲ غول خودروسازی کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا به همراه شرکت‌های زیرمجموعه‌شان را کنار بگذاریم، آمار تولید خودروهای چینی در دیگر خودروسازی‌ها نوسان‌های قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

بر اساس فهرست منتشر شده، ۵ شرکت «خودروسازان راین»، «خودروسازی مدیران»، «گروه بهمن»، «کرمان‌موتور» و «سازه‌های خودرو دیار» از نشان‌های مختلف چینی خودروهای متفاوتی را به تولید می‌رسانند که آمار تولید آنها در ۲ ماه نخست سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعجب برانگیز است.

خودروسازان راین با تولید نکردن خودرو «ولکس ۳۰ C دنده‌ای» در اردیبهشت امسال با رشد منفی ۱۰۰ درصدی روبه‌رو شده که به نظر می‌رسد در بازار تقاضایی برای خرید این خودرو وجود ندارد. البته این شرکت در ۲ ماه نخست سال ۹۴ موفق به تولید ۸۱ دستگاه از این محصول در بازار شده بود. تولید آسا ۵۰ B و B۵۰F که در سبد محصولات چینی گروه بهمن قرار دارد اردیبهشت امسال به صفر رسیده و این شرکت نیز با رشد منفی ۱۰۰ روبه‌رو بوده است.

کرمان موتور، خودروساز دیگری است که محصولات متنوع چینی از جمله لیفان و جک را روانه بازار ایران می‌کند. نگاهی به آمار تولید این خودروساز در اردیبهشت امسال نشان می‌دهد تولید لیفان ۸۲۰ با ساخت ۱۷ دستگاه با رشد صفر درصدی، لیفان۶۰ X با تولید ۸۰۴ دستگاه با رشد منفی ۴۶/۳ درصدی، لیفان ۵۰ X با تولید ۱۸۴ دستگاه با رشد صفر درصدی، خودرو جک۳ J با نبود تولید و رشد صفر درصدی، جک ۵ J با تولید ۵۸۶ دستگاه و با رشد منفی۶۵/۸ درصدی و همچنین جک ۵ s با تولید ۹۵۱ دستگاه با رشد منفی ۴۹/۷درصدی نسبت به اردیبهشت سال ۹۴ همراه بوده‌اند.

آمار تولید خودروهای چینی در شرکت‌های خصوصی غیروابسته به دو شرکت خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته، ۴ هزار و ۸۹۹ دستگاه خودرو سواری چینی کمتری به تولید رسیده است.

نگاهی به آمار منتشر شده نشان می دهد ذایقه مردم دیگر به سمت محصولات چینی نیست آنها ترجیح می دهند خودروهایی که توسط ایران و با همکاری کشورهای غربی تولید شده را خریداری کنند.

به همین جهت پیش بینی می شود به زودی ایران دیگر بزرگترین بازار خودروهای چینی نخواهد بود مگر اینکه چین خودروهای باکیفیت تر خود را با قیمتهای مناسب روانه بازار ایران کرده و خدمات پس از فروش مناسب نیز در اختیار مشتریان خود قرار بدهد.

کارشناسان اعتقاد دارند آنچه که باعث شد مردم از خودروهای چینی استقبال کنند افزایش یکباره قیمت خودروهای خارجی پس از تحریمها و نیز عدم تنوع در خودروهای داخلی بود اما حالا و با اوج گرفتن خبرها در مورد بازگشت غولهای خودروسازی به ایران مردم تمایل دارند خودروهای باکیفیت را جایگزین خودروهای بی کیفیت چینی بکنند.

پیش بینی می شود روند کاهش خرید خودروهای چینی توسط ایرانی ها ادامه داشته باشد و در ماههای آینده آمار عدم استقبال از خودروهای چینی جلب توجه کند.

البته نباید فراموش کرد که خودرو سازان چینی در سالهایی که در سایه تحریمها محصولات بی کیفیت خود را در ایران به فروش می رساندند آنقدر سود کرده اند که حالا قیمتهای خود را شکسته و کیفیت آنها را نیز بالا ببرند، در غیر این صورت با رقبای قدرتمندی در بازار ایران مواجه می شوند که بازار میلیونی ایران از دستشان خارج می شود.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *