25 میلیارد دلار ارزش اسمی قرارداد خرید ایرباس ۲۴ خرداد, ۱۳۹۵

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دلالان و واسطه‌ها در خرید هر هواپیما ۵ تا ۷ میلیون دلار به جیب می‌زدند که آنان را حذف کرده و وضعیت را سامان دادیم گفت: دلالان از این وضعیت راضی نیستند به همین دلیل آسمان و ریسمان را به هم می‌بافند.

اقتصادپرس: عباس آخوندی در صحن علنی مجلس گفت: مهمترین سیاست دولت بازیابی موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان است،به خصوص بعد از یک دوره سردرگمی و اتلاف منابع ملی این مهم در حوزه سیاست خارجی تحت عنوان برجام راهبردی شد.

وی با اشاره به اینکه برجام از نظر بنده و دولت یک توافقنامه نیست، گفت: از نظر بنده برجام در سطح بین‌المللی به مفهوم به رسمیت شناخته شدن موقعیت و قدرت ایران است. به طوریکه پس از گذشت ۲ هزار سال پس از تمدن ایران هنوز چهارراه غربی، شرقی و شمال به جنوب است.

وی افزود: اما متاسفانه با بی‌خردی و ناآگاهانه در سالهای گذشته در زمین رقیبان بازی کرده‌ایم،می‌بینیم این امتیازات سخاوتمندانه به همسایگان و رقبا تحویل داده شده است.

وی به پروازهای مستقیم به سایر کشورها اشاره کرد و گفت: بزرگترین سیاست حمل و نقل ایران، قراردادن ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالانهای بین‌المللی است. ما باید به دنیا اطمینان بدهیم که عبور از ایران دارای امنیت، ایمنی بیشتر و قیمت ارزان‌تر همراه با آسایش حداکثری است پس اولین گام ما نوسازی صنعت هوانوردی است.

آخوندی گفت: برقراری پرواز مستقیم ایران به سایر کشورها در دستور کار ماست،بنابراین بازنگری در راه‌های هوایی، رفع موانع پروازی و کوتاه کردن مسیر از سیاست‌های اصلی است بنابراین همین الان تعداد پروازهای عبوری از ایران ۲ برابر شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نوسازی سیستم ناوبری دومین سیاست ایران است، گفت: در این دوره خشکسالی منابع تمام سیستم‌های راداری را بازنگری کردیم به طوریکه در این مسیر ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، سوال من این است مگر می‌توان بدون اطمینان و امنیت تعداد پروازها را افزایش داد؟ متاسفانه سالهاست که در این زمینه سرمایه‌گذاری نشده است.

آخوندی خاطرنشان کرد: برخی فرودگاه‌های بین‌المللی ما مازاد بر ظرفیت عمل می‌کنند و به زودی به حد اشباع می‌رسند به طوریکه در اردیبهشت و خردادماه میزان پروازهای مهرآباد برابر با پیک نوروز است.

به گفته وی، از سال ۸۳ تاکنون در فرودگاه امام خمینی سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

آخوندی افزود: قرار بود که در فرودگاه مهرآباد ظرفیت جابجایی مسافر در سال به ۵۰ میلیون نفر برسد در حالیکه این عدد در حال حاضر به ۶ میلیون نفر رسیده است، بنابراین برنامه توسعه فرودگاه بین‌المللی را در پیش داریم و تلاش می‌کنیم ترمینال سلام امسال به بهره‌برداری برسیم.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که قرار بود فرودگاه بین‌المللی امام به هاب کل منطقه تبدیل شود برای همین برنامه‌ای تهیه کردیم که یک شبکه بین المللی ترکیبی-هوایی-ریلی و زمینی را ایجاد کنیم تا این فرودگاه به بنادر وصل شود و تمام اقدامات بنادر در این فرودگاه انجام شود.

آخوندی به نوسازی ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت: برای کسب رقابت پذیری و افزایش رفاه نیاز به ۴۰۰ فروند هواپیمای میان‌برد و دور برد و ۱۰۰ هواپیمای کوتاه برد است، این به مفهوم ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است،رقبای ما در خارج از کشور و در داخل این موضوع را در حد رویا می‌دانستند. بنابراین وزارت راه و شهرسازی همزمان با شروع مذاکرات برجام به صورت موازی تامین منابع این هواپیماها را آغاز کرد.

آخوندی تصریح کرد: از همان ابتدا ما به حذف تمام واسطه‌ها و دلالان در خرید هواپیما اقدام کردیم و همین موضوع باعث شد خرید ۱۳۸ هواپیمای ایرباس را امضا کنیم و در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ارزش اسمی خرید هواپیماهای صورت گرفته ۲۵ میلیارد دلار است و این به معنی ورود قدرتمندانه ایران به بازارهای جهانی است هرچند اجرای این قرارداد ۱۶ سال به طول می‌انجامد.

به گفته وی، ۸۵ درصد تأمین مالی تمام این هواپیماها از بازار مالی بین‌المللی صورت می‌گیرد این به مفهوم استفاده از موقعیت ایران به نفع ایران است پس اطمینان می‌دهیم که تمام مذاکرات فنی و مالی کاملاً براساس برنامه زمانبندی است.

وی با اشاره به حذف دلالان و واسطه‌ها در خرید هواپیما خاطرنشان کرد: برای خرید ۶ فروند هواپیمای A320 با رقم توافق اخیر برای هر هواپیما ۵ تا ۷ میلیون دلار تفاوت وجود دارد این یعنی اینکه این پول در جیب دلالان می‌رفت، آیا فکر می‌کنید دلالان از این وضعیت خوشحال هستند که اقدام به خرید مستقیم هواپیما کرده‌ایم؟ معلوم است که نه به همین دلیل آسمان و ریسمان را به هم می‌بافند.

وی تاکید کرد: سالانه بین ۳ الی ۴ میلیارد دلار هزینه خرید بلیت از شرکت‌های خارجی است ، آیا گرفتن این سهم مایه خشنودی رقبا خواهد بود؟

به گفته وی، ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار استفاده کرده‌ایم تا بتوانیم بندری که روی اقیانوس است را فعال کنیم، همچنین برای تجهیز فاز ۲ بندر شهید رجایی نیز ۱۰۰ میلیون دلار هزینه شده است.

وی به پروژه‌های بزرگ در حوزه راه‌آهن نیز اشاره کرد و گفت: برای اولین بار پروژه تهران-قم-اصفهان به قرارداد تبدیل شده است و قرارداد برقی کردن تهران-مشهد نیز امضا شده است که حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژه‌های حوزه راه ۵۹ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: ما در آذرماه سال گذشته قطارهای ۵۵ سال را از خط سیر خارج کردیم و امسال قطارهای ۴۵ سال و سال آینده قطارهای ۳۵ سال را از خط سیر خارج خواهیم کرد.

آخوندی خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: اگر می‌خواهید بحث آلودگی هوا حل شود برقراری راه‌آهن حومه‌ای بین تهران و حومه را جدی بگیریم چرا که ۴۵۰ هزار خودرو وارد تهران و سپس خارج می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه راه‌آهن حومه‌ای سال گذشته ۲ میلیون مسافر را جابجا کرد و امسال به ۴٫۶ میلیون مسافر افزایش یافته است بنابراین امیدواریم سال آینده این عدد به ۷ میلیون مسافر برسد.

به گفته وی، طبق توافق و هماهنگی با وزارت نفت قرار است ۶۵ هزار کامیون با عمر بالای ۳۵ سال را در کشور از چرخه بهره برداری خارج کنیم.

وی در خصوص بحث آزادراه تهران-شمال نیز گفت: آزادراه تهران-شمال هر ۳۰۰ متر یک کارگاه دارد که در بهار سال آینده قطعه اول آن به طول ۳۲ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد که ۶۰ کیلومتر صرفه‌جویی در مسیر دارد.

* بزرگترین مشکل ما در حوزه شهرسازی جولان سوداگران است/ مسکن مهر یک طرح فاجعه آمیز بود

وزیر راه و شهرسازی در بخش دوم صحبت‌های خود در حوزه مسکن و شهرسازی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: بزرگترین مشکل ما در حوزه شهرسازی جولان دادن سوداگران در بازارهای شهری و تراکم‌فروشی و شهر فروشی بوده است.

وی افزود: یک عده سوداگر هر لحظه با خرید و فروش مقررات اقدام به ساخت و ساز و تخریب ساختمان‌ها می‌کردند.

وی در حوزه مسکن نیز با اشاره به اینکه در این بخش با هر اتفاق پیچیده مواجه هستیم، گفت: طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر اولین بحث بنده از ابتدا بوده و هست چرا که برای این طرح ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه صورت گرفت.

وی ادامه داد: سوال من این است در این طرح علیرغم این حجم سرمایه‌گذاری هنوز می‌گوییم ۱۹ میلیون مسکن داریم که ۹ میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند پس اگر این طرح یک سر سوزن مفید بود باید آثار آن را در این ۹ میلیون نفر حاشیه‌نشین می‌دیدیم.

آخوندی تاکید کرد: آنچه که ما در خصوص آن بحث می‌کنیم این است که این طرح فاجعه آمیز است و منابع و منافع ملی را اتلاف کرده است هرچند ما تعهد خود را به متقاضیان مسکن مهر انجام خواهیم داد.

به گفته وی، ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار واحد مسکونی کل پروژه مسکن مهر بوده است که ۱۱۷ هزار واحد آن فاقد متقاضی و ۴۹ هزار واحد آن در مکان‌هایی احداث شده است که دارای مشکلات حقوقی در دادگاه‌ها هستند. بنابراین تلاش ما این است که امسال ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مهر را که در دست اقدام است را به اتمام برسانیم.

وی با گلایه از نبود اعتبار و تأمین خدمات زیربنایی مسکن مهر گفت: در حال حاضر ۳۷۰ هزار واحد مسکونی فاقد انشعاب آب و ۳۸۰ هزار واحد مسکونی فاقد انشعاب برق و ۴۵۰ هزار واحد مسکونی فاقد انشعاب فاضلاب داریم.

وی ادامه داد: ما در دولت تلاش می‌کنیم که این خدمات را تامین کنیم چرا که برای تامین خدمات زیربنایی نیاز به ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی به خروج مسکن از رکود اشاره کرد و گفت: با اقدامات و طرح‌هایی که در ۲ سال گذشته برای خروج مسکن از رکود تورمی با استفاده از ابزارهای مالی مختلف و مهمترین آن رژیم پس‌انداز انجام دادیم نشانه‌های خروج از رکود را شاهد هستیم.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *