اعتراض رانندگان کامیون به دلالی توزیع بار ۲۴ خرداد, ۱۳۹۵

جمعی از رانندگان کامیون و نمایندگان کامیون‌داران معترض کشور در نشست خبری جنبش عدالت‌خواه دانشجویی نسبت به دلالی و رانت در توزیع بار و نبود سیستم شفاف اطلاع‌رسانی اعتراض کردند.

اقتصادپرس: ساعتی پیش نشستی در محل دفتر مرکزی اتحادیه جنبش عدالت‌خواه به منظور بررسی فساد در سیستم حمل و نقل کشور و مبارزه با قاچاق با حضور سید منصور صفائیان نماینده کامیون‌داران معترض جنوب کشور و جمعی از نمایندگان کامیون‌دار برخی شهرها برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدا سید منصور صفائیان با اشاره به مشکلات عمده رانندگان کامیون در شهرها اظهار داشت: عدم اعلام شفاف بار و نبود سالن اعلام بار موجب شد تا رانندگان دست به اعتراض بزنند.

وی افزود: هم اکنون رانندگان بسیاری در سطح شهرها به علت نبود شفافیت در نظام اعلام بار و نوعی پارتی‌بازی مشکل معیشت پیدا کرده‌اند و برای گرفتن بار باید ساعت‌ها و روزها در محل توزیع بار بنشیند.

این فعال حمل و نقل تاکید کرد به غیر از یک یا دو شهر در هیچکدام از شهرها سالن اعلام بار وجود ندارد و از همین جهت بارهایی که قاچاق هستند با کمک مافیا در کشور حمل می‌شوند.

به گزارش فارس، بسیاری از کامیون‌داران در هرمزگان به مدت یک هفته دست به اعتراض زده بودند اما هیچ‌یک از مسئولین و حتی صدا و سیمای استان نیز گزارشی از این وضعیت تهیه نمی‌کند. از طرف برخی از این رانندگان به همراه خانواده‌های خود به این محل آمده بودند و در تهیه اقلام غذایی نیز مشکلات جدی داشتند.

به گفته کامیون‌داران دلالی و رانت در سیستم حمل و نقل به علت مشکلات فضای کسب و کار و رکود سنگین اقتصاد افزایش پیدا کرده و برای دریافت بار باید رشوه پرداخت شود.

بر اساس این گزارش کامیون‌داران اعلام کردند که شرکت‌های حمل و نقل برای دریافت بار به صاحبان کالا پولی پرداخت می‌کنند تا بارها به آن شرکت داده شود اما موضوع مهم ماجرا علاوه بر رشوه، دریافت هزینه‌های آن از محل درآمدهای رانندگان است.

راهکار ارائه شده توسط این رانندگان ایجاد یک سایت رسمی برای اعلام بار و اپلیکیشن برای دسترسی سریع‌تر رانندگان به اطلاعات بار است که رانتی هم در این میان برای دلالان ایجاد نشود.

به گزارش فارس، رانندگان علاوه بر این از نظام کارت‌های سوخت اعلام رضایت کردند و گفتند که اگر اراده جدی برای حل مشکلات رانندگان وجود داشته باشد قطعا همانند موضوع سوخت گازوئیل، هوشمند‌سازی کارت‌ها راه‌اندازی می‌شود.

به گفته این فعالان حمل و نقل در این نشست یک راننده کامیون باید روزها و هفته‌ها برای دریافت بار به پایانه‌ها مراجعه کنند و در جاده‌ها با استرس و نگرانی بار خود را حمل کنند که این موضوع مخاطرات جاده‌ای را افزایش داده است.

در صورتی که اگر نظام بار به صورت مکانیزه به رانندگان داده شود علاوه بر کاهش تردد در سطح جاده‌های ایمنی بار و رانندگان نیز افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس این گزارش این رانندگان بارها با نامه‌نگاری و اعتراض نسبت به نبود نظام جامع توزیع بار و همچنین سالن بار به مسئولان تذکر داده بودند اما تاکنون هیچکدام از آنان در جریان توزیع بار اصلاحات ساختاری را انجام نمی‌دهند.

به گزارش فارس،‌اخیرا نیز یکی از رانندگان کامیون یزدی در بندرعباس به دلیل نبود استراحتگاه و گرمای شدید هوا جان خود را از دست می‌دهد در حالی که اگر نظام دقیقی برای اعلام بار وجود داشت شاید این اتفاق رخ نمی‌داد و یک خانواده‌ای را عزادار نمی‌کرد.

بنابر گفته یکی از کامیون‌داران هم اکنون ۳۰۰ هزار راننده کامیون در سطح کشور وجود دارد که در صورت وجود اراده برای مسئولان امکان ساماندهی توزیع بار وجود دارد.

منبع: فارس



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *