پیش بینی شکست طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی! ۱۹ خرداد, ۱۳۹۵

گفته می شود بانک‌ها همکاری لازم را به عمل نمی آورند و بسیاری از فروشگاههای بزرگ نیز از اجرای این طرح اظهار بی اطلاعی می کنند که این مساله نبود برنامه ریزی های مناسب را آشکار می کند.

اقتصادپرس: سال گذشته دولت طرح خروج از رکود را با تحریک بخش تقاضا کلید زد؛ در این راستا توزیع کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی با اعتبار ۶ میلیون تومان، سود ۱۲ درصد و باز پرداخت ۲۴ ماهه برای افرادی با سقف حقوق ۱/۵ میلیون تومان از انتهای فروردین آغاز شد.

گفته شد که این کارتها از از طریق ۳ بانک عامل صادرات، رفاه و ملی تا سقف صدور ۳۵۰ هزار کارت برای هر بانک در اختیار متقاضیان از ۳ گروه فرهنگیان، بازنشستگان کشوری و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی قرار گرفته است.

اما گویا استفاده از این کارتها اما و اگرهایی را برای متقاضیان به همراه داشته است که بخشی از سوی فروشگاهها و بخشی از سوی بانکهای عامل است.

در این میان گفته می شود بانک‌ها همکاری لازم را به دلیل نبود برخی زیرساخت‌ها و وجود مشکلات فنی به عمل نمی آورند و بسیاری از فروشگاههای بزرگ نظیر اتکا نیز از اجرای این طرح اظهار بی اطلاعی می کنند که این مساله نبود برنامه ریزی های مناسب را بیش از هر زمان دیگری آشکار می کند.

در تازه‌ترین اظهار نظر، مدیرکل دفتر لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت این کندی را ناشی از مشکلات تکنیکی پیش‌رو مانند ثبت نشدن کدهای کالا عنوان کرد و گفت: کارت‌های اعتباری در مسیر اجرا با مشکلات تکنیکی متعددی مانند فعال نشدن کدهای «جی‌اس۱» از سمت بانک مرکزی یا مشکلات برخی پایانه‌های فروش در فروشگاه‌ها روبه‌رو است که با تماس‌های مستمری که با فروشنده و تولیدکنندگان حاضر در این طرح برقرار می‌شود به مرور شناسایی و رفع می‌شوند اما در مجموع این مشکلات موجب کندی پیشروی این طرح شده است.

عباس هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حالی که بر اساس اهداف مشخص شده بنای توزیع یک میلیون و ۵۰ هزار کارت از طریق ۳ بانک عامل در مرحله نخست توزیع کارت‌های اعتباری در قالب بسته تسریع رونق اقتصادی دولت گذاشته شده، سهم هر بانک عامل توزیع‌کننده کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی ۳۵۰ هزار کارت است که براساس آمار، بانک رفاه با صدور تنها حدود ۱۰ هزار کارت اعتباری کمترین میزان فعالیت در بین بانک‌های عامل را داشته است.

وی همچنین جذابیت کارت‌های اعتباری خریدکالا را نسبت به «کارا کارت» بسیار بیشتر دانست و گفت: مردم با گستره انتخاب وسیعی روبه‌رو هستند و بر خلاف کارا کارت که بازپرداخت ۱۲ ماهه دارد، مهلتی ۲۴ ماهه برای بازپرداخت در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

در این میان بانکها توپ را به زمین فروشگاهها انداخته و می گویند که فروشگاهها همکاری لازم با بانکها را ندارند در ضمن اینکه آمارها حاکی از آن است که از این کارتها استقبال رضایت بخشی صورت نگرفته است.

به گفته افرادی که کارا کارت را دریافت کرده و برای تهیه کالا به فروشگاههای معتبر مراجعه کرده اند بسیاری از فروشگاهها دستگاه پز مخصوص این کارتها را ندارند و از آنجایی که به دلیل کارمزد پایین سودی نصیبشان نمی شود با خریداران همکاری نکرده و آنها را به فروشگاههای دیگر هدایت می کنند و این مساله عامل سرگردانی مردم شده است.

این طرح چنانچه با برنامه ریزی و ایجاد زیر ساختها اجرا می شد می توانست طرحی به نفع مردم، بانک مرکزی و تولید کننده داخلی باشد اما از آنجایی که هماهنگی های لازم میان سازمانها و نهادهای ذیربط وجود ندارد به نظر می رسد این طرح هم مانند بسیاری از طرحهایی که شتابزده اجرا شد شکست بخورد.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *