هواپیمای برزیلی به آسمان ایران نزدیک‌تر شد ۱۶ خرداد, ۱۳۹۵

در حالی هنوز تفاهمنامه خرید ایرباس نهایی نشده که امبرائر برزیل از هواپیمای جدید خود رونمایی کرد. مدل E۱۹۰-E۲ با قیمت حدود ۶۰میلیون دلاری و مشخصات شبیه ایرباس۳۲۰ حدود ۴۵میلیون دلار از نمونه فرانسوی ارزان‌تر است.

اقتصادپرس: هنوز مشخص نیست تفاهمنامه خرید ۱۳۸ فروند هواپیمای ایرباس و ATR با اروپایی‌ها به امضای قرارداد منجر می‌شود یا خبر. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌المللی از نهایی شدن تفاهمنامه ۱۱۸ فروند انواع هواپیمای ایرباس تا نیمه ماه جاری خبر داده است.

اما مشکلات مربوط به نحوه تأمین مالی این ابرپروژه همچنان حل نشده و بیم آن می‌رود که کل تفاهمنامه با فرانسوی‌ها روی هوا برود. در شرایطی که مذاکره ایمیلی با بوئینگی‌ها هم آغاز شده خبر می‌رسد هواپیماسازی امبرائر برزیل به‌عنوان یکی از رقبای غول‌های هواپیماسازی دنیا یعنی بوئینگ و ایرباس توانسته مدل پیشرفته خود موسوم به E190-E2 را که هواپیمای تک‌راهرو زیر ۲۰۰ نفر ظرفیت است، به پرواز درآورد.

بر اساس مطالعات انجام شده بخش حمل‌ونقل هوایی کشورمان برای نوسازی ناوگان هوایی به حدود ۳۰۰ فروند هواپیمای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفره نیاز دارد، در تفاهمنامه‌ای که با ایرباس امضا شده ۴۵ فروند از هواپیماها مشخصات هواپیماهای تک‌راهرو را دارند، یعنی ایرباس ۳۲۰ نئو و ایرباس CEO.

آبان‌ماه سال گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل از احتمال “جاری شدن توافقی بین ایران و برزیل” برای خرید هواپیماهای ساخت این کشور خبر داده است.

عامریان با اشاره به این‌که در زمان تحریم، تحریم‌های بانکی برزیل علیه ایران، حتی زودتر از کشورهای اروپایی آغاز شد، اما ــ آنها ــ الآن راغب هستند که فعالیت خود را در ایران هرچه زودتر شروع کنند گفته است؛ «برزیل یکی از برترین هواپیماسازهای دنیاست و در شرایط جدید، این کشور تمایل به فروش هواپیما و قطعات به ایران دارد و به‌نظرم توافقی در این زمینه بین دو کشور جاری خواهد شد».

خبرگزاری رویترز نیز اخیراً به نقل از یکی از دستیاران رئیس جمهوری برزیل اعلام کرده که  ایران علاقه‌مند به خرید ۵۰ فروند هواپیما از تولیدات امبرائر است.

یکی از مزیت‌های هواپیماهای سری E هواپیماسازی امبرائر هزینه تعمیر و نگهداری نسبتاً پایین در مقایسه با هواپیماهای هم‌سطح خود در بوئینگ و ایرباس است.

بر اساس اعلام امبرائر قیمت یک فروند هواپیمای E190-E2  حدود ۶۰ میلیون دلار است، این در حالی است که قیمت یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که مشخصات آن به مدل E190-E2 امبرائر نزدیک است حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.

از سوی دیگر مدل قدیمی ایرباس ۳۲۰ (CEO) در دو کلاس پروازی تا ۱۵۰ مسافر ظرفیت دارد و بُرد آن با یک بار سوخت‌گیری حدود ۶ هزار کیلومتر است، قیمت این هواپیما در حال حاضر حدود ۳۶۰ میلیارد تومان معادل حدود ۱۰۴ میلیون دلار است.

قیمت مدل نئو۳۲۰ به‌عنوان پیشرفته‌ترین ایرباس ۳۲۰ تقریباً ۳۲ میلیارد تومان از ایرباس ۳۲۰ گرانتر است، یعنی ۳۹۲ میلیارد تومان معادل حدود ۱۱۳ میلیون دلار. ظرفیت جابه‌جایی این نوع هواپیمای ایرباس از مدل قدیمی ۱۵ نفر بیشتر شده و در دو کلاس پروازی ظرفیت ۱۶۵ مسافر را دارد. بُرد ایرباس نئو۳۲۰ با یک بار سوخت‌گیری ۷۰۰۰ کیلومتر است.

موتور این هواپیما همان موتوری است که برای تولید ایرباس۳۲۱ استفاده می‌شود و جزو یکی از پیشرفته‌ترین و کم‌مصرف‌ترین موتورهای توربوفن جهان به شمار می‌آید که توسط یک شرکت آمریکایی تولید می‌شود.

به گزارش تسنیم، با توجه به مشکلات عدیده خرید ایرباس که بارزترین آنها تأمین منابع مالی و البته قیمت بالاست به نظر می‌رسد مسئولان و دست‌اندرکاران این بخش باید نیم‌نگاهی هم به هواپیماهای سایر شرکتها از جمله امبرائر و بمباردیر کانادا داشته باشند. با این کار حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان در هر فروند صرفه‌جویی نصیب کشور می‌شود، البته باید دید؛ عزمی برای این کار وجود دارد یا خیر؟

منبع: تسنیم



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *