جهش قیمت‌ها در بازار آغاز شد ۱۲ خرداد, ۱۳۹۵

با وجودی که در شرایط رکود اقتصادی قیمت‌ها باید کاهش یافته یا به صورت ثابت بماند اما نبود نظارت دقیق و کنترل بر بازار باعث شده نرخ‌ها بویژه بهای کالاهای اساسی در بازار آشکارا بالا برود.

اقتصادپرس: وطن امروز از نبود نظارت کافی بر قیمت‌ها در آستانه ماه رمضان گزارش داد و نوشت: دولت که کاهش نرخ تورم و ثبات قیمتی را از دستاوردهای خود می‌داند اما متاسفانه قیمت‌ها همچنان در بازار سیر صعودی را می‌پیماید. در همین حال، در برخی محصولات چون لبنیات، با وجودی که دولت دست آنها را برای افزایش قیمت باز گذاشته است اما خود تولیدکنندگان راضی به افزایش قیمت نیستند، چرا که کاهش مصرف به موجب گرانی فرآورده‌های لبنی باعث کاهش فروش و عودت محصولات آنها شده است.

تامین کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار در آستانه ماه مبارک رمضان نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است که امید است دستگاه‌های نظارتی با بررسی و کنترل قیمت‌ها به جد مانع از رشد قیمت‌ها در بازار شوند.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه بنکداران کشور درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار در آستانه ماه مبارک رمضان به «وطن امروز» گفت: قیمت کالاها و محصولات در سال ۹۵ بدون منطق و ضابطه سیر صعودی به خود گرفت بدون اینکه نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری‌ها صورت گیرد. قاسم‌علی حسنی با بیان اینکه در سال ۹۵ قیمت‌ بیشتر اقلام مصرفی خانوارها به یکباره افزایش یافت، افزود: قیمت شکر ۱۰ درصد، حبوبات ۱۰ تا ۱۲ درصد، چای‌ بسته‌بندی شده ۱۰ درصد، دخانیات ۲۰ تا ۲۳ درصد، خرما ۳۰ تا ۶۰ درصد و برنج ۱۵ درصد (از دی‌ماه ۹۴) بدون توجیه گران شده است.

وی با بیان اینکه سازمان حمایت و نهادهای نظارتی باید قیمت‌ها را کنترل کنند و با بررسی و نظارت مانع افزایش بی‌منطق کالاها شوند، تصریح کرد: اگر بازار به حال خود رها شود قیمت‌ها همچنان بالا می‌رود که افزایش قیمت اخیر چای نمونه‌ای بارز است. وی تصریح کرد: با وجودی که بازار اکنون در شرایط رکود قرار دارد اما در برخی ایام چون ماه مبارک رمضان تقاضا برای تامین نیازها بیشتر می‌شود و از آنجا که قدرت خرید مردم اکنون تا حدی کاهش یافته است بنابراین مردم چون گذشته ماهانه خرید نمی‌کنند و خرید‌ها به صورت هفتگی، روزانه و حتی جزئی انجام می‌شود.

بنا به این گزارش، امسال هم برای سومین سال پیاپی، رکود سختی بر اقتصاد کشور حاکم است و بدنه بازار نیز از آن بی‌نصیب نمانده است. اهالی بازار هم از کسادی کسب‌وکار خود ناراضی بوده و همیشه منتظر این هستند بازار تکانی بخورد بلکه بتوانند شرایط را برای یک رونق هر چند موقتی، مهیا ببینند. حال این رونق مهیاست و ماه مبارک رمضان، خود کاتالیزوری برای سرعت‌بخشی به خریدها در بازار شده است. مردم خواه ناخواه برای تامین بخشی از مایحتاج خود به فروشگاه‌ها و مغازه‌های خرده‌فروشی مراجعه می‌کنند. نانوایی‌ها شلوغ‌تر از قبل می‌شود و در هر گوشه و کناری از شهر، بساط فروش‌ آش و حلیم مهیا می‌شود. قنادان و خشکبارفروشان هم از فضای ماه رمضان استفاده کرده و تلاش می‌کنند در این ماه، تقاضای مردم را پاسخ گویند. در این میان البته برخی فروشگاه‌ها نیز درصد تخفیف‌های خود را کم کرده‌اند. برخی دیگر نیز برای جذب مشتریان، کالاهایی را که برندهای جدیدی داشته یا برندهایی که محصولات جدیدی را تولید می‌کنند در سبدهای تخفیفی خود قرار داده‌اند تا بلکه مشتری بیشتری جذب کنند و برخی دیگر هم با پافشاری روی قیمت، تلاش دارند جبران کسادی ماه‌های گذشته خود را از رونق موقتی که در ماه رمضان حاکم خواهد شد، داشته باشند.

هنوز هم دولت هیچ برنامه‌ای برای کمک به مردم و تامین بخشی از نیازهای خانوارها اعلام نکرده است، سیاستش هم این نیست که بخواهد بساط سبد کالا و ارزاق ویژه ماه مبارک رمضان را دوباره پهن کند. پس این بازار است که باید یک بار دیگر خودش فکری به حال تقاضا بکند و البته تلاش کند بخشی از رکودی که ماه‌های گذشته گریبانگیرش بوده است را جبران کند. حال دیگر برخی مغازه‌دارها به دنبال فروش پرسود اجناس‌شان نیستند بلکه می‌گویند فقط می‌خواهند از شر اجناسی که ماه‌هاست در انبارهایشان مانده است، خلاص شوند. به هرحال تولیدکنندگان در این سال‌های رکود یاد گرفته‌اند چطور با هیجانات مردم در ایام پرمصرف بازی کنند و اتفاقا بازی را هم به نفع خود رقم زنند اما دولت هم به هرحال هیچ برنامه‌ای برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی ندارد.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *