راه‌اندازی سامانه توزیع اینترنتی میوه و تربار ۹ خرداد, ۱۳۹۵

برای کاهش ضایعت و قیمت تمام شده بخش کشاورزی، حذف واسطه های زائد نرم افزاری اینترنتی ایجاد شده تا این محصولات به طور مستقیم در اختیار خرده فروش نهایی قرار گیرد.

اقتصاد پرس: موضوع توزیع محصولات کشاورزی، ضایعات، وجود قیمت تمام شده بالا، واسطه های زائد، عدم بهره مندی مناسب تولید کننده از محصولات خود و مسائل حمل و نقل و .. ازجمله مسائلی است که پیش روی بازار رسانی این بخش وجود دارد.

درباره میزان تلفات موجود در بخش کشاورزی ایران آمار متناقضی اعلام می‌شود اما حسن صفایی رئیس سازمان تعاون روستایی درباره این رقم به تسنیم گفت: در تمام مراحل تولید محصولات کشاورزی شاهد ۲۵ درصد ضایعات و هدر رفت هستیم.

بنابراین گزارش برای رفع این مشکل تلاش های زیادی انجام شده است، یکی از این راهکار‌ها در بخش کشاورزی ایجاد نرم افزار جامع توزیع محصولات کشاورزی و مواد غذایی است که در این ارتباط محصولات تولیدی به طور مستقیم و با حذف واسطه ها به دست خرده فروشی می‌رسد.

امین رفیع‌زاده درنشست خبریِ «نقش نرم افزارهای پخش مویرگی در صنعت، اقتصاد و کشاورزی کشور» که  توسط وزارت جهاد کشاورزی تدارک دیده شده بود، اظهار کرد: در بخش‌های مختلف تولید و عرضه تا مصرف تولیدات کشاورزی شاهد این هستیم که تا ۳۵ درصد محصولات دور ریز می‌شود و روال صحیح و عملی برای توزیع آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه استاندارد سازی توزیع محصولات کشاورزی را دنبال می‌کنیم افزود: برای جلوگیری از چند نرخی شدن محصولات کشاورزی و اینکه محصول تولید شده در زمان کمتری به دست مصرف کننده برسد، نرم افزاری اینترنتی تولید شده که در نمایشگاه کشاورزی امسال رونمایی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی و شبکه‌های توزیعی ادامه داد: در محصولاتی مانند مرکبات نقش شبکه‌های توزیع ازسایرحوزه‌ها مهم تر است و در این روش محصول در زمان کمتری در شبکه‌های خرده فروشی قرار می‌گیرد.

وی برای توضیح بیشتر گفت: در این روش نرم افزاری تهیه شده که مصرف کننده(خرده فروش نهایی) می‌تواند کالای مورد نظر خود از قبیل محصولات کشاورزی و صنایع غذایی را  به طور مستقیم سفارش دهد یا خریداری کند.

رفیع‌زاده گفت: در این روش با حذف واسطه های زائد  محصولات کشاورزی ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت کمتر به دست عرضه کننده نهایی یعنی خرده فروش می‌رسد.

گفتنی است که درسال‌های گذشته سازمان تعاونی روستایی نیز به دنبال بارانداز و  در کنار آن سامانه اینترنتی مشابهی برای توزیع عمده محصولات کشاورزی بود که موفقیت لازم را به دست نیاورد.

منبع: تسنیم



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *