مرغ گران می شود ۹ خرداد, ۱۳۹۵

عضو هئیت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: افزایش تقاضا در ماه رمضان تاثیر مستقیم در روند قیمت ها در بازار خواهد داشت که قاعدتا این روند تا دهه اول ادامه می یابد.

اقتصاد پرس: عظیم حجت عضو هئیت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با اشاره به نوسانات قیمت مرغ اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۴ هزار و ۵۰۰ الی ۴ هزار و ۶۰۰ تومان و برای مصرف کننده بین ۶ هزار و ۵۰۰ الی ۶ هزار و ۷۰۰ تومان در نقاط مختلف متغیر است.
وی با اشاره به پیش بینی قیمت مرغ در ماه مبارک رمضان گفت: افزایش تقاضا در ماه رمضان تاثیر مستقیم در روند قیمت ها در بازار خواهد داشت که قاعدتا این روند تا دهه اول ادامه می یابد اما می توان گفت که این افزایش قیمت از نرخ مصوب که از سوی وزارت جهاد تعیین شده، فراتر نخواهد رفت.
حجت ادامه داد: باتوجه به میزان موجودی شرکت پشتیبانی نگرانی در خصوص افزایش بی رویه قیمت ها وجود ندارد چرا که نرخ هر کیلو گرم مرغ برای مصرف کننده از کیلویی ۷ هزار تومان تخطی نخواهد کرد.
وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ بیان کرد: افزایش قیمت مرغ تا نرخ مصوب آن موجب شده که تولید کننده در ایام عادی نیزی با قدرت بیشتری به تولید ادامه دهد چرا که جرای نرخ مصوب مرغ برای تولید کننده و مصرف کننده مقرون به صرفه است.
گفتنی است که اگر میزان عرضه مرغ  در بازارمناسب باشد، نرخ مصوب هر کیلو مرغ تحقق پیدا خواهد کرد.
عضو هئیت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به تخصیص مشوق های صادراتی به صادرکنندگان گفت: در حال حاضر سالانه  باحدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تن مازاد مرغ در کشور مواجه هستیم ، که با توجه به زیر ساخت ها امکان تولید بیش از این وجود دارد که بارها از وزارت جهاد کشاورزی پیگیر مشوق های صادراتی شدیم تا بتوانیم با تخصیص یارانه صادراتی مازاد تولید را به بازارهای هدف صادر کنیم.
*** نرخ مرغ با قیمت واقعی فاصله معناداری دارد
همچنین محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: اکنون قیمت مرغ زنده به صورت نقدی ۳ هزار و ۷۰۰ الی ۳ هزار و ۹۰۰ تومان و مدت دار ۳ هزار و ۹۰۰ الی ۴ هزار تومان ، عمده فروشی ۵ هزار و ۵۰۰ الی ۵ هزار و ۷۰۰  تومان و خرده فروشی ۶ هزار و ۳۰۰ تومان است.
وی با اشاره به اینکه نرخ مرغ با نرخ واقعی فاصله معناداری گفت: قیمت هر کیلو مرغ برای مصرف کننده باید کیلویی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان باشد تا تولید کنندگان کمتر دچار زیان های متعدد شوند.
یوسفی با اشاره به وضعیت صادرات گفت: میزان صادرات حدی نیست که جوابگوی مازاد تولید باشد، هر چند که قرار است شرکت پشتیبانی امور دام  صرفا بخشی از خرید های خود را برای تعادل بازار صادر کند.
وی با اشاره به راهکار مناسب تعادل قیمت در بازار گفت: چاره ای نسیت جز اینکه مرغداران بخشی از ظرفیت های خود را خالی نگه دارند تا گرفتار تولید مازاد و ضرر و زیان مالی نشوند.
گفتنی است که طی دو سال گذشته صادرات و ذخیره سازی پشتیبانی امور دام نتوانست به تعادل قیمت در بازار کمک کند تا تولید کنندگان به سود منطقی دست یابند.
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به تخصیص مشوق های صادراتی به امر صادرات یادآور شد: با توجه به مازاد تولید و افزایش قیمت تمام شده نمی توانیم در بازارهای هدف با رقبا به رقابت بپردازیم که دراین میان به کارگیری سازو کارهای صادراتی می تواند منجر به رقابت میان رقبا بازارهای صادراتی شود چرا که ما در کیفیت هیچ مشکلی نداریم.
منبع: باشگاه خبرنگاران


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *