عرضه محصولات پتروشیمی در بورس،بازار سیاه را به دنبال دارد ۳ خرداد, ۱۳۹۵

کارشناسان براین باورند که بورس بهترین گزینه برای شفاف سازی قیمت ها و کاهش رانت‌خواری در بازار محصولات پتروشیمی است.

اقتصاد پرس: همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا به معنای رانت‌خواری و توسعه بازار سیاه است که خوشبختانه چندی است که این مسئله کنار گذاشته شده است.
وی با اشاره به آنکه بهترین راهکار برای کشف قیمت واقعی، معامله از طریق بورس است، گفت: در واقع عرضه محصول در بورس کالا و انرژی به معنای معاملات عادلانه، شفاف و خارج از رانت است که امیدواریم آن دسته از کالاهایی که در بورس انرژی و کالا نیستند وارد چرخه معاملات شوند.
دارابی در ادامه با اشاره به اینکه برخی مسئولان با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا مخالف هستند، بیان کرد: بهترین شیوه ای که در  تمام دنیا اجرایی شده داشتن بازار شفافی همانند بورس است و عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا هیچ مغایرتی با قانون ندارد.
وی با بیان اینکه عرضه اختیاری محصولات پتروشیمی در بورس سبب سودجویی برخی از دلالان می‌شود، بیان کرد: عرضه اختیاری این محصولات بازار سیاه را به وجود می‌آورد به طوری که محصولاتی اقبال بیشتری دارند که ممکن است در بازار عرضه نشوند و در این صورت به خریداران محصول اجحاف می‌شود چرا که برخی از دلالان و سودجویان با نزدیک شدن به شرکت‌ها ، اختیار عرضه محصولات را به دست می‌آورند.
کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نباید فراموش کرد که هر گونه بر هم زدن عرضه و تقاضا در بازار ، از شفافیت معاملات کاسته و رانت‌خواری را به دنبال دارد.
اجبار تولیدکنندگان به فروش کالا در یک بازار خاص، کار درستی نیست
فریبرز کریمایی عضو انجمن کارفرمایان پتروشیمی گفت: موضوع خارج شدن محصولات پتروشیمی از بورس کالا و اختیاری شدن عرضه آن در این بازار توسط انجمن صنفی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بورس کالا در حال بررسی است تا با تصویب مکانیزم مشخص ، جهت تصمیم‌گیری نهایی به شورای رقابت منتقل شود.
وی تأکید کرد: شورای رقابت نیز با این موضوع مخالف نبوده اما در حال حاضر این مصوبه را تایید نکرده است.
کریمایی تصریح کرد: بورس هم باید مثل هر ابزار دیگر اقتصادی موجب شکوفایی و رونق در یک بازار متعادل و باز شود و مجبور کردن تولیدکنندگان به فروش کالایشان در یک بازار خاص عملا کار درستی نیست.
کریمایی ادامه داد: هدف اصلی شورای رقابت از بین بردن انحصار در بازار است و در صورتی که تولیدکنندگان را مجبور به فروش کالایشان در یک بازار خاص کند در واقع بر خلاف اهداف خود عمل کرده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *